paradicsom

Drága a paradicsom, ezért a piacon rothad el

Jordániában a paradicsom olyan, mint nálunk a kenyér, a lakosok mindennap fogyasztják, naponta 500 tonna fogy belőle. Az utóbbi időben tapasztalt, szinte példátlan mértékű áremelkedés miatt a fogyasztóvédők arra biztatták a helybélieket, hogy bojkottálják a népszerű zöldség vásárlását. A jordánok pedig meg is tették ezt, óriási kalamajkát okozva a piacon.

A jordán fogyasztóvédők (CPS) július közepén arra szólították fel a lakosokat, hogy folytassák a korábban elkezdett bojkottot a paradicsom ellen. A termesztők és érdekképviseleteik a kampányt félrevezetőnek gondolják, véleményük szerint a magas termelési költségek, az új adók, és az áradások miatti terméskiesések vezettek idén az árak hirtelen megugrásához.

A bojkott nem volt sikertelen, hiszen máris 20–25 százalékkal esett Jordániában a paradicsom ára, ám a fogyasztóvédők szerint ez még mindig nem elég. A nemvásárlást ők olyan békés fegyvernek tartják, amely révén a lakosok ki tudják fejezni elégedetlenségüket a kereskedők mértéktelen kapzsiságával szemben.
Az agrárszektor vezetői szerint a fogyasztók nem értik pontosan, hogyan alakulnak ki a mezőgazdasági árak, ezért könnyű félrevezetni őket. Közleményük szerint Jordániában egyre csökken a termőterületek nagysága, viszont egyre magasabb a munkaerő-, víz- és energiaköltség, de a klímaváltozás is hátrányosan hat ki a termelésre. Ennek némileg ellentmond, hogy az ország zöldségexportjának ma is a paradicsom teszi ki a 70 százalékát, vagyis kivitelre bőven jut, míg az otthoniaknak magasabb árat kell fizetniük a szűkebb kínálat miatt.



Szerző: AgrárUnió

Tags: növénytermesztés, paradicsom, export, áremelkedés, Jordánia, bojkott

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom