gumiabroncs

Alattomos gyilkos: a tarló eszi meg az abroncsokat

Mi teszi tönkre leggyorsabban a gumiabroncsokat? Az erős „sörtéjű” tarló, bár a nem megfelelő nyomáson tartás is hamar az elhasználódásukhoz vezethet. A tanulság: vezessünk átlósan a tarlón, és szerezzünk be egy megfelelő keréknyomás-mérőt.

A Firestone mezőgazdasági abroncsainak nyúzópróbáját tekinthette meg néhány újságíró a közelmúltban. Az Ohio államban lévő tesztközpont közelében nőtt fel Harvey S. Firestone is, aki 1900-ban megalapította az amerikai céget. „Mielőtt egy gumiabroncsot felszerelnek a traktorra, először a mi farmunkon vetik próbák alá” – magyarázta Brad Harris, a mérnöki csoport vezetője a Progressive Farmer munkatársának. Arrafelé 2–5 ezer dollárba (0,5–1,3 millió forintba) kerül egy-egy abroncs, a Firestone tehát biztosra akar menni.

A tesztközpontban a legváltozatosabb talajokon „nyúzzák” a gumikat 1600 órán keresztül, majd 22–23 tonnás folyamatos terhelésnek teszik ki őket, miközben nagy koncentrációjú ózonnal öregítési vizsgálatot is végrehajtanak rajtuk, hogy a napfény károsító hatását mérjék. Természetesen az anyagminőséget, illetve a defektre való hajlamot is górcső alá veszik. Az egyik helyiségben vákuumban, lézerrel tapogatják át az abroncs minden porcikáját, hogy az emberi szemnek láthatatlan deformációkat, sérüléseket pontosan felmérhessék a teszt után.

A Firestone próbaközpontjában 5 évnyi használatot tudnak imitálni a 3-4 hónapos vizsgálatok alatt. Az állásidő drága, és az amerikai vállalat nem szeretné, ha ez az ő hibás termékeik miatt következne be. Kiszámolták, hogy a vetési szezonban például 570 dolláros (155 ezer forintos) kára keletkezhet minden órában a gazdának, ha – mondjuk – egy defekt miatt képtelen folytatni a munkát.

A szakemberek szerint a „sörtés” tarló jelenti a legnagyobb fenyegetést az abroncsok számára. Az erős, kemény, merev, hegyes szárak gyorsan elhasználják a gumikat, ebből a szempontból a kukorica és a gyapot a legveszélyesebb. Különösen a modern nemesítésű fajták, amelyek a hagyományosaknál masszívabb szárral rendelkeznek, hogy ellenálljanak a szélnek és a kártevőknek. A Firestone azt javasolja, hogy ne sor mentén haladjunk a tarlón, hanem szögben, de ők is úgy alakítják ki a mintázatot, hogy a bordák széttolják a földből kimeredő rövid szárakat. A nem megfelelő nyomáson tartás szintén komoly kárt okozhat az abroncsokban.

Szerző: AgrárUnió

Tags: traktor, gumiabroncs, teszt, tarló, Firestone

  • 1
  • 2
  • 3

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom