TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 68.435,53 Ft (tonna)
Napraforgómag: 143.567,17 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 68.437,43 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.382,91 Ft (tonna)
Repcemag: 173.966,47 Ft (tonna)
Full-fat szója: 220.650,66 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 623 Ft
Benzin ára: 616 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 390,06000
USD: 358,25000
CHF: 403,53000
GBP: 463,15000
Hirdetés
A hazai pékségek a minőségben és az innovációban is élen járnak

A hazai pékségek a minőségben és az innovációban is élen járnak

Hírek - 2024.03.04

A minőségi termékekkel és a speciális fogyasztói igények rugalmas kielégítésével tudják megnyerni a vásárlókat a kisebb pékségek. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Pékszövetség körképe szerint megállapítható, hogy a szakboltok kínálata a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan bővül. Az alapanyag felhasználásban is minőségi javulás figyelhető meg.

Sikerült talpon maradniuk

Borúsan indult a tavalyi év a hazai pékipar számára, az ágazat szereplői azonban sikerrel vették az akadályokat – adta hírül sajtóközleményében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.   A 2022. évi extrém energiaár robbanás, az egyéb inputok meredek áremelkedése – a gabonától a segédanyagokig –, a bérköltségek megugrása, valamint a hazai és globális gazdasági nehézségek, világpolitikai feszültségek és az ukrajnai háború miatt nehéz helyzetbe kerültek a kis- és nagyvállalatok. Míg a múlt év elején a szakma arra számított, hogy a kisebb vállalkozásoknak akár az egyharmada felhagyhat a tevékenységével, szerencsére nem így történt. A vállalkozásoknak a költséghatékonyságuk drasztikus javításával – a termelésszervezés, technológia, logisztika, energiagazdálkodás ésszerűsítésével, adott esetben műszaki fejlesztéssel – sikerült talpon maradniuk. Ebben a folyamatban nagy szerepet játszott a kormányzat által biztosított energiaár-támogatás is.

A túlélés záloga a folyamatos termékfejlesztés

A helyzet súlyosságát a kiskereskedők is érzékelték, így az átadási árakban többnyire sikerült érvényesíteni a megugrott önköltséget. Az elmúlt időszakban egyre több kereskedő számára vált nyilvánvalóvá, hogy fontos a beszállítók stabilitása és az átvett termékek minősége.

Ez utóbbi, vagyis a hazai péktermékek minősége folyamatosan emelkedik. A kisebb ágazati szereplők túlélésének a záloga a folyamatos termékfejlesztés és a vásárlók magas minőségű termékkel való ellátása. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Pékszövetség körképe szerint megállapítható, hogy a szakboltok kínálata a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan bővül. A pékségek egyre szélesebb körben használják a kovászos technológiát, a termékválasztékot pedig a fogyasztói igényekhez alakítják. Ide tartozik a speciális igényeket kielégítő termékek – gluténmentes, csökkentett szénhidrát tartalmú pékáruk – előállítása és forgalmazása. A fogyasztók érdeklődését innovatív termékekkel igyekeznek felkelteni az ágazat szereplői.

A Pékszövetség minden rendelkezésre álló eszközzel ösztönzi a minőségi termékek előállítását. Továbbképzéseket, tanulmányutakat szervez, hogy a szakemberek megismerhessék a legújabb technológiákat és trendeket. Jó példa erre a minden évben megrendezésre kerülő Szent István napi kenyérverseny is, ahol évről évre nő a részvételi szándék, és egyre nagyobb az érdeklődés az innovatív termékek kategóriájában is, ahol különleges minőségű, új típusú termékeket mutatnak be a pályázók.

Csökkent a kenyérfogyasztás

A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a kenyérfogyasztás valamelyest csökkent az elmúlt években Magyarországon. Először a koronavírus-járvány, majd a háború és az európai szinten kiugróan magas infláció miatt csökkent a kenyérfogyasztás. Míg korábban évente átlagosan 72 kilogramm kenyeret és mellette 10-12 kilogramm péksüteményt fogyasztottak, mára ez évi 50-52 kilogrammra csökkent. A magas infláció hatására átalakultak a fogyasztói szokások. Míg a vásárlók korábban naponta szerezték be a friss pékárut, úgy az utóbbi időben két- három naponta vesznek sütőipari terméket. A fogyasztás szerkezetében is változás tapasztalható: a kenyerek vásárlásának aránya nőtt a péksüteményekhez képest.

A fogyasztók egyre inkább érdeklődnek az innovatív termékek iránt. Fontos lépés a fogyasztói elvárások kielégítésében az értékesítési csatornák diverzifikálása, az online értékesítés, saját szakboltok, mozgóboltok létesítése, korszerűsítése. Egyre inkább elterjednek a helyben fogyasztási lehetőségek és a választék bővítése – áll a NAK sajtóközleményében.

Címkék: élelmiszer, kenyér
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

REPCE vetés margójára….avagy Mi a közös a két képen?

Az RWA Magyarország Kft. és az Omya Hungária Kft. szakmai javaslata júliusi hónapra, az optimális ...