TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 66.533,52 Ft (tonna)
Takarmánybúza: 60.309,76 Ft (tonna)
Napraforgómag: 125.139,53 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 57.843,07 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 52.570,69 Ft (tonna)
Repcemag: 160.516,26 Ft (tonna)
Full-fat szója: 202.220,99 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 598 Ft
Benzin ára: 577 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 380,54
USD: 352,65
CHF: 403,4
GBP: 444,34
Hirdetés
Közel az áttörés az elektromos traktorok piacán

Közel az áttörés az elektromos traktorok piacán

Traktorok - 2021.03.22

Ha elkészül az első megbízható, olcsón előállítható szilárdtest-akkumulátor, az gyökeresen felforgatja majd az agráriumot is. A Toyota már dolgozik egy olyan energiatárolón, amely minden szempontból versenyképes lesz a mai dízelmotorokkal.

Az akkumulátor-technológia folyamatos fejlődése előbb-utóbb a mezőgazdasági gépek forradalmát is elhozza majd. 2020 decemberében a japán Toyota bejelentette, hogy egy kiváló hatékonyságú szilárdtest-akkumulátor (SSB) fejlesztésének utolsó fázisánál tart, amely teljesen lemerült állapotból mindössze 10 perc alatt tölthető fel 100 százalékos szintre.

Az SSB akkumulátorokat sokan máris úgy tartják számon, mint a belső égésű motoroknak szánt kegyelemdöfést. Jelenleg a lítiumion-akkumulátorok számítanak a csúcsnak, bár ezek csupán 400–500 kilométeres hatótávolságot biztosítanak a személykocsiknak, viszont fél óra alatt nagyjából 80 százalékos töltöttségi állapotba hozhatók.

toyota akku 1

Ez a mezőgazdasági erőgépeknél nem túl vonzó lehetőség, az SSB viszont megfelelő alternatíva lehetne. Nem is túl nagy ugrás a lítiumion-akkumulátorhoz képest, csupán abban különbözik tőle, hogy nincs benne gyúlékony, kifolyni képes elektrolit, hanem helyette szilárd halmazállapotú elektrolitot alkalmaznak.

Ha a Toyota valóban piacra dob egy ilyen „csodaakkut”, az a traktorpiacra is jelentős hatást fog gyakorolni. Az erőgépekből értelemszerűen elhagyható lesz a belső égésű motor és a gázolajtank, ezáltal pedig akár egy tonnányi akkumulátor is beszerelhető lesz egy középméretű traktorba. Ez mire elég? Nagyjából 650 kWh energia előállítására, amire már a mezőgazdasági felhasználók is elégedetten csettinthetnek.

Ez az energiamennyiség ugyanis egy 110 LE-s (vagyis 82 kW teljesítményű) erőgép 8 órányi munkavégzéséhez elegendő, a nap végén pedig az akkumulátor 10 perc alatt ismét teljes töltöttségi állapotba hozható. Ha kétszer 5 órás blokkokkal számolunk (köztük egy rövid ebédszünettel), akkor a 650 kWh arra is elegendő lehet, hogy egy 130 kW teljesítményű (174 LE-s) traktor napi 10 órán keresztül dolgozzon, ami szintén meggyőző eredmény. Az ír Agriland szakportál számítása szerint egy ilyen erőgép körülbelül 3 százalékkal magasabb költséggel lenne üzemeltethető, a gázolaj helyett „tankolt” áram viszont egyértelműen környezetkímélőbb megoldást jelentene.

 

Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio

Címkék: traktor, dízelmotor, gázolaj, Toyota, SSB, szilárdtest-akkumulátor
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Veszettséget mutattak ki egy Szabolcs-Szatmár-Bereg ...

Veszettségben pusztult el egy legeltetett hízómarha 2023. november 13-án Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében. A ...