elektromos traktor

Közel az áttörés az elektromos traktorok piacán

Ha elkészül az első megbízható, olcsón előállítható szilárdtest-akkumulátor, az gyökeresen felforgatja majd az agráriumot is. A Toyota már dolgozik egy olyan energiatárolón, amely minden szempontból versenyképes lesz a mai dízelmotorokkal.

Az akkumulátor-technológia folyamatos fejlődése előbb-utóbb a mezőgazdasági gépek forradalmát is elhozza majd. 2020 decemberében a japán Toyota bejelentette, hogy egy kiváló hatékonyságú szilárdtest-akkumulátor (SSB) fejlesztésének utolsó fázisánál tart, amely teljesen lemerült állapotból mindössze 10 perc alatt tölthető fel 100 százalékos szintre.

Az SSB akkumulátorokat sokan máris úgy tartják számon, mint a belső égésű motoroknak szánt kegyelemdöfést. Jelenleg a lítiumion-akkumulátorok számítanak a csúcsnak, bár ezek csupán 400–500 kilométeres hatótávolságot biztosítanak a személykocsiknak, viszont fél óra alatt nagyjából 80 százalékos töltöttségi állapotba hozhatók.

toyota akku 1

Ez a mezőgazdasági erőgépeknél nem túl vonzó lehetőség, az SSB viszont megfelelő alternatíva lehetne. Nem is túl nagy ugrás a lítiumion-akkumulátorhoz képest, csupán abban különbözik tőle, hogy nincs benne gyúlékony, kifolyni képes elektrolit, hanem helyette szilárd halmazállapotú elektrolitot alkalmaznak.

Ha a Toyota valóban piacra dob egy ilyen „csodaakkut”, az a traktorpiacra is jelentős hatást fog gyakorolni. Az erőgépekből értelemszerűen elhagyható lesz a belső égésű motor és a gázolajtank, ezáltal pedig akár egy tonnányi akkumulátor is beszerelhető lesz egy középméretű traktorba. Ez mire elég? Nagyjából 650 kWh energia előállítására, amire már a mezőgazdasági felhasználók is elégedetten csettinthetnek.

Ez az energiamennyiség ugyanis egy 110 LE-s (vagyis 82 kW teljesítményű) erőgép 8 órányi munkavégzéséhez elegendő, a nap végén pedig az akkumulátor 10 perc alatt ismét teljes töltöttségi állapotba hozható. Ha kétszer 5 órás blokkokkal számolunk (köztük egy rövid ebédszünettel), akkor a 650 kWh arra is elegendő lehet, hogy egy 130 kW teljesítményű (174 LE-s) traktor napi 10 órán keresztül dolgozzon, ami szintén meggyőző eredmény. Az ír Agriland szakportál számítása szerint egy ilyen erőgép körülbelül 3 százalékkal magasabb költséggel lenne üzemeltethető, a gázolaj helyett „tankolt” áram viszont egyértelműen környezetkímélőbb megoldást jelentene.

 

Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio

Tags: traktor, dízelmotor, gázolaj, Toyota, SSB, szilárdtest-akkumulátor

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom