TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 69.802,03 Ft (tonna)
Takarmánybúza: 60.775,99 Ft (tonna)
Napraforgómag: 129.480,27 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 57.887,48 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 49.830,66 Ft (tonna)
Repcemag: 155.187,87 Ft (tonna)
Full-fat szója: 233.732,45 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 682 Ft
Benzin ára: 652 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 393,07000
USD: 373,75000
CHF: 406,82000
GBP: 454,93000
Hirdetés
Szóráskép

Szóráskép

Permetezéstechnika - 2022.04.13

Újdonságok a permetezőgépek világából

Vontatott permetezőgépek helyett az önjárókra koncentrál a Fendt

A német Fendt sokaknak okozott nagy meglepetést azzal a bejelentéssel, hogy 2022 második negyedévétől megszünteti a Rogator 300 vontatott permetezőgépek gyártását. 
A szintén az AGCO csoporthoz tartozó Challenger márkától 
5 éve átvett gépek szerviz- és alkatrészellátása természetesen ezután is zökkenőmentes lesz. A döntés jól illeszkedik abba a trendbe, hogy a mezőgépgyártók az egyre szigorúbb vegyszerhasználati és környezetvédelmi előírások miatt inkább a gyomirtás mechanikai megoldásai felé fordulnak.

fendt

A Fendt Farmer First („A gazda az első”) stratégiája arra irányul, hogy minden piacon az ottani termelők számára legalkalmasabb eszközöket kínálják, a szigorú szabályozásokat hozó Európából ezért vonják ki a vontatott Rogator 300-asokat

A Fendt ugyanakkor a Rogator 600 önjáró permetezőgépek gyártását és forgalmazását tovább folytatja. A Rogator 300-ast annak idején Európában fejlesztették és tesztelték, vagyis kifejezetten az öreg kontinens piacára szánták, bár 2015-ben még a Challenger sárga színében mutatkozott be. Mivel az AGCO két évvel később elkezdte kivezetni Európából és a Közel-Keletről az amerikai márkát, a vontatott permetező így kapta meg a Fendt zöld festését. Az első „új” Rogator 300-as a 2017-es hannoveri Agritechnica szakkiállításon debütált, gyártási helyük a kelet-németországi Hohenmölsenben lévő üzem.

Nyilván valamiféle presztízsveszteséget jelent, hogy a Fendt­nek csupán fél évtized elteltével ki kell vezetnie a terméket a piacról, de ezzel a döntésével nincs egyedül. A szintén német Lemken 2020 végén szüntette be a hagyományos szántóföldi permetezőgépek gyártását, hogy helyette inkább a korábban felvásárolt holland Steketee vállalat mechanikai gyomirtást végző, környezetbarát termékeinek fejlesztésére koncentrálhasson. A Fendt egyébként az említett 300-as és 600-as permetezőgépek mellett bizonyos piacokon az önjáró Rogator 900-ast is árusítja, amelyek értékesítése változatlanul folyik tovább. A német gyártó nemrég meghirdetett Farmer First („A gazda az első”) mottójú stratégiája arra irányul, hogy minden piacon az ottani termelők számára legalkalmasabb eszközöket kínálják, a szigorú szabályozásokat hozó Európából tehát ezért vonják ki a Rogator 300-asokat.

„A jövőben inkább az önjáró gépekre fókuszálunk, továbbfejlesztjük őket azzal a szándékkal, hogy még alkalmasabbak legyenek a hatékony és fenntartható növénytermesztés céljára” – emelte ki Christoph Gröblinghoff, az AGCO/Fendt igazgatótanácsának elnöke..

Egyre több permetezőgépen jelennek meg a Poluzzi járószerkezetek

A traktorokon, gabonakombájnokon és más betakarítógépeken egyre népszerűbb gumihevederes járószerkezeteinek palettáját a permetezőgépekre is kiterjeszti az olasz Poluzzi. Ennek a megoldásnak egyértelmű előnye a talajtaposás – és ezzel a káros talajtömörödés – csökkentése, nem véletlen tehát, hogy egyre elterjedtebb a nagy tömegű mezőgazdasági gépeken.

poluzzi

A Poluzzi gumihevederes járószerkezeteinek egyértelmű előnye a talajtaposás – és ezzel a káros talajtömörödés – csökkentése.

A vicolungói (észak-olaszországi) székhelyű Poluzzi Track System Engineering 2020-ban mutatta be az Anacon hevederes rendszert, amelyet kifejezetten a John Deere önjáró permetezőkhöz fejlesztett ki. Ennek íves kapaszkodóbordáit úgy alakították ki, hogy nagy stabilitást biztosítsanak, hatékony legyen az öntisztulásuk, és a közúti vonulás, illetve a permetező gyakori, hirtelen irányváltoztatása esetén se következzen be túlzott kopás.

Az elmúlt bő egy évben az olasz gyártó 12 szettet készített a John Deere R4030-as gépekhez, emellett a Dammann és a Berthoud részére is fejlesztett hevederes rendszereket. 
A napokban pedig a szintén olasz Grim márka 3500-as, csillogó fekete festésű önjáró permetezőgépét látták el 40 cm széles gumihevederekkel. A négy járószerkezet felszerelése két embernek összesen 2 órájába kerül, tehát viszonylag egyszerű műveletről van szó. A gép maximális haladási sebessége 30 km/h lehet.

A Milánó és Torino között félúton lévő gyárban 1975-ben kezdte meg a mezőgépek javítását a Poluzzi család. 1999-től már lánctalpakat is előállítanak, amelyeket például a rizskombájnok is szívesen használnak, 2006-ban pedig megjelentek a kínálatban az Ultron gumihevederes járószerkezetek. A permetezőgépeken Olaszország mellett Németországban, Svájcban és Bulgáriában használja ezeket a legtöbb gazda. A Poluzzi a hajtókerekeket, a futógörgőket és más részegységeket maga állítja elő, a gumihevedereket pedig egyek között a Bridgestone és a Soucy szállítja.

Felfrissült a Hardi Alpha Evo önjáró permetező

Ráncfelvarráson esett át a dán Hardi önjáró permetezőgépe. Az Alpha Evo III immár nagyobb területteljesítménnyel és megbízhatósággal, valamint jobb vezetési komforttal rendelkezik, már csak abból adódóan is, hogy az átalakítások javítottak a kezelő munkaterületre való rálátásán is. A változások a külsőn is észrevehetők, a módosított motorburkolat, a LED-lámpák (a teljes permetezőgépen) és a szürkére festett keréktárcsák mind a felfrissített dizájn részei.

hardi

Az önjáró permetezőgép nagyobb területteljesítménnyel és megbízhatósággal, valamint jobb vezetési komforttal rendelkezik, és az átalakítások javítottak a kezelő munkaterületre való rálátásán is.

Megújult a kezelőtér is, oldalt egy szürke burkolat rejti a könnyen hozzáférhető, logikusan elrendezett kezelőszerveket. A motor fordulatszáma távolról vezérelhető, és a külső szivattyút is be lehet indítani távolról. A TurboFiller vegyszerbekeverő immár hidraulikus mozgatású lett, vagyis a kezelő még kényelmesebben dolgozhat vele. Mivel magasabbra emelkedik, mint a korábbi modelleken, kisebb a kockázata a berendezés és a növényzet károsodásának. A sárvédőket ugyanakkor kissé lejjebb engedték, és követik a kerekek mozgását, így már kevesebb szennyeződés esetén is hatékonyan tisztítanak, illetve megakadályozzák, hogy a sár felcsapódjon a gépre. A külső mosáshoz használt tömlő oldalról immár hátulra került, ami szintén kényelmesebb megoldás.

Ami az Alpha Evo III belsejét illeti, természetesen ott is számos jelentős frissítéssel találkozhatunk. A kabinban rögtön feltűnik az új lábpedál, ez a joystickkal együtt lehetőséget biztosít arra, hogy a gép csak a lábpedállal vagy csak a joystickkal haladjon, vagy a kettő kombinációjával. Ezzel párhuzamosan a Hardi megszabadult az egyik kijelzőtől, ami értelemszerűen egyszerűbbé tette az eligazodást a menüben. Az univerzális terminál eltűnt, és maradt a Topcon, amelyről a nyomtávtól kezdődően minden paraméter állítható, akár menet közben is. Egy praktikus gomb segítségével a korlát behajtható, ezáltal nagyobb sebességgel lehet közúton haladni.

Az Alpha Evo III 4200 és 5100 literes tartállyal, valamint 24-től 39 méterig terjedő szórókeret-szélességgel érhető el. Az önjáró permetezőgép természetesen TIER IV Stvage 5 emissziós szintű motorral van felszerelve, vagyis megfelel a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási követelményeknek.

 




Szerző: AgrárUnió

Címkék: permetezőgép, Fendt, gumihevederes járószerkezet, Hardi, járószerkezet, Fendt Farmer First, Poluzzi, gumihevederes, Hardi Alpha Evo
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Tovább folytatódik az árverés útján történő földértékesítés

Újabb 10 hektárt meghaladó földrészletek kerülhetnek a gazdákhoz. Az agrártárca az intézkedéssel a kis- és közepes ...