Zöld gondolat – Gumiabroncsok újrafutózása, újravágása

Hány elhasznált gumiabroncsot dobunk ki évente 
a mezőgazdaságban? A lenyúzott, elöregedett gumikkal nem lehet mit kezdeni, de a teherautók, pótkocsik, hígtrágya-kijuttatók és tartálykocsik gumiabroncsai részben még menthetők.


A gumiabroncs két részből áll: a szövetvázból és a futófelületből. Váza – a „karkasz” – rugózik, de nem önmagában, hiszen a jármű tömegét nem a gumiabroncs, hanem az abroncsba zárt, nyomás alatt álló levegő hordozza. A futófelület a csekély gördülési ellenállásért, az optimális menettulajdonságokért és a magas futásteljesítményért felel. A felújításról szólva elsősorban a futófelületre gondolunk.
A lelkiismeretesebb, ökológiai szemléletű gyártók ma már olyan gumiabroncsokat fejlesztenek, amelyek többször is felújíthatók. Lássuk, mik a lehetőségek!

Utánvágás különleges szerszámmal


Utánvágás
A futófelület csatornáinak 3-4 mm-rel mélyebbre vágásával növelhető a futásteljesítmény, csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás és visszaállítható az abroncsok eredeti minőségű tapadása. A prémiumminőségű gumiabroncsok gyártásakor ezzel a lehetőséggel már eleve számolnak. Nem romolhat ugyanis a futófelületi blokkok tartásának szilárdsága, de a szövetváz belső szerkezete sem. A mintázat alatti réteg 4-5 mm vastagsága kellő alap az utánvágáshoz, amelyet akkor érdemes elvégeztetni, amikor a mintázat mélységéből még 2–4 mm marad. Az utánvágás akkor engedélyezett, ha az abroncs oldalán szerepel a „regroovable” (utánvágható) felirat vagy az U szimbólum.
A 6-8 mm mélységű utánvágás felfrissíti a mintázat éleit, a mintázat mélysége így egy félig használt abroncséhoz áll közel. A kimélyített mintázat 20–25%-kal nagyobb futásteljesítményt eredményez! Az abroncs visszanyeri optimális tapadását, így teljes biztonsággal lehet vele közlekedni. Nedves talajon az utánvágott gumiabroncsok oldalirányú tapadása és manőverezhetősége kb. 10%-kal jobb, mint ugyanazé az abroncsé használt állapotban.
Utánvágásra ráadásul akkor kerül sor, amikor az abroncs a gördülési ellenállás szempontjából a legjobb teljesítményt nyújtja: megkopott, az elhasználható gumi vastagsága, tömege a lehető legkisebb, ezért a hajtásához/forgatásához szükséges teljesítmény is csökken. A mintázat az úttal érintkezve kevésbé deformálódik, az abroncs kevésbé melegszik fel, kisebb a gördülési ellenállása, ezért alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás is.
Egy négygumis készlet ennek köszönhető globális környezetvédelmi előnye: évente akár másfél tonnával kevesebb lehet a pótkocsis szerelvény által okozott szén-dioxid-kibocsátás, és legalább 60-
70 kg gumialapanyag takarítható meg.
Teherautókra is ugyanezek az előírások érvényesek, egyetlen kivétellel: a kormányzott kerekeken nem lehetnek utánvágott gumik!


Újrafutózás vulkanizálással
A repülőgépek kerekeit – igen szigorú felhasználási előírások mellett – 6–8 alkalommal is újrafutózzák. Az USA-ban a tehergépkocsik kerekei gyakran 4–6-szor újrafutózottak. Szlovákiában, de még inkább Csehországban is rendszeresen újítanak fel gumikat. Miért ne lehetne ugyanezt legalább egyszer a mezőgazdasági teherautók és pótkocsik prémiumminőségű szövetvázaira épített, megkímélt állapotú gumiabroncsainál nálunk is megtenni, az új abroncsokhoz képest akár 40–50%-kal alacsonyabb áron? 
Az újrafutózásra való alkalmasságot a jobb gumiabroncsok mintázat alatti vastagságának és a korszerű futófelület-ledörzsölési technológiáknak köszönhetően az abroncsok korábbi utánvágása sem befolyásolja. A felújításra behozott gumikkal szembeni átvételi tesztek azonban igen szigorúak: szakértői szemrevételezéses, ultrahangos, lézeres, radiográfiás, interferométeres vizsgálatokat alkalmaznak a nem javítható vagy nagy igénybevételt jelentő használat (túlterhelés, alacsony guminyomás, ütések) miatt kifáradt karkasz kiszűrésére, a biztonság garantálására.

Futózott és megkopott kerekek egy repülőgép futóművén


A felújítás lépései: a futófelület ledörzsölése, az újraépítés és a vulkanizálás. 
A régi futófelület eltávolításával, lecsiszolásával megőrizhető a gumiréteg szabályos vastagsága, biztosítva akár a későbbi utánvágás lehetőségét is.
A mechanikailag előkészített felület oldószeres cementálásával akadályozzák meg a lehorzsolt felület oxidációját. Ez az első technológiai lépés a biztos kötés létrehozásához, amelyet „hideg” vagy „meleg” eljárással oldanak meg.
„Hideg” utánfutózás
Mint a cipőtalpalásnál: a régi futófelület eltávolítása után az előre legyártott új futófelületet rávulkanizálják a régi abroncs vázszerkezetére. Ezt a módszert „válltól vállig” futózásnak hívják, hiszen az oldalfalhoz nem nyúlnak.

A karkasz simára dörzsölése

A lehorzsolt felületen a kicsiszolt sérülések mélyedéseit extruder gumival töltik ki. Az előre gyártott bordázatú futócsíkot egy vulkanizálható, 1 mm vastag nemeskaucsuk kötőlemezzel, állandó erővel feszítve, görgőzve helyezik fel a karkaszra. Így már a vulkanizálás előtt garantált a gumi kontúrjához való tökéletes illeszkedés és a kötés. Az előkészített gumiabroncsot fűtőtömlőbe „csomagolják”. Ebből kiszivattyúzzák a levegőt, így biztosítva a vulkanizálás során az egyenletes mechanikai nyomást a futócsík és a karkasz között. Maga a vulkanizálás egy autoklávban történik, ahol a szövetváz sérülésének megelőzése érdekében alacsony – kevéssel 100 C° feletti – hőmérsékleten és 5-6 bar nyomáson kialakul a végleges, szilárd és homogén kötés.
„Meleg” felújítás
Az eljárás leginkább az új gumik gyártási technológiájához hasonlít. A futócsík anyagát itt közvetlenül az extruderből viszik fel a ledörzsölt szövetvázra. Ezután az így gumírozott karkaszt a kívánt mintázatú futófelület negatívját tartalmazó sütőformában, 180 C° körüli hőmérsékleten készre vulkanizálják. Az eljárás előnye, hogy a gumiabroncs oldalfalait is felújítják, ezért minősége megközelíti az új gumiét. A vulkanizálás utáni ellenőrzések során az üzemi nyomás többszörösével próbálják ki a gumit és légzárósági tesztet is végeznek.

A „sablon”
Kevesebb a hulladék: egy karkasz tömege a futófelület ledörzsölése után átlagosan 
ötven kg – ennyi nyersanyagot nem kell nagy energiaráfordítással ismét előállítani! Ha az újrafutózáshoz az eredetihez képest 20 kg anyaggal kevesebb szükséges, akkor a teljes nyersanyag-megtakarítás guminként hetven kilogramm!
Az ár/használati érték arány a prémium-minőségű karkaszra épített, újrafutózott gumiknál kedvezőbb, mint a kétes eredetű, kifejezetten olcsó új gumiabroncsoknál. Nem véletlen, hogy az újrafutózott gumiabroncsok között a Michelin, Continental és hasonló márkák fordulnak elő leggyakrabban.
Nálunk az új gumiabroncsokra adott egyéves garancia újrafutózott gumiknál megfeleződik, csupán fél év. Az anyaggal és a gyártási hibákkal kapcsolatos szavatossági igény azonban újrafutózott gumik esetében ugyanúgy két évig érvényesíthető, mint az újaknál.

új futócsík felhelyezése

Az új futócsík felhelyezése a kötőlemezre

Szerző: Dr. Tátrai György

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom