zöldség-gyümölcs

A piacos áru nem csak szép

Csak az előírásoknak megfelelő zöldség-gyümölcs hozható forgalomba

Hunyadi Istvánt, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szakmai igazgatóját azért kerestük meg, hogy segítsen értelmezni, mit is jelent az utóbbi időben széles körben elterjedt „piacos” kifejezés. A hazai járványügyi helyzet azonban, mint sok mindent mást, ezt a szándékot is módosította, így természetesen szó esett az ágazat jelenlegi helyzetéről is.

 – Sokan emlegetik mostanában a „piacos” kifejezést, de mitől „piacos” egy zöldség-gyümölcs termék?

 – Igen, előszeretettel használja ezt a kifejezést a termelői oldal és mostanság már a fogyasztók is. Tulajdonképpen egyszerűsítésről van szó. Ha azt mondjuk, hogy termék piacos, az azt jelenti, hogya elsősorban a vizuálisan érzékelhető minőségi tulajdonságai (mérete, színe stb.) nagyon jók, és ezért jól eladható. De piacosnak hívjuk azt az árut is, amelyre nagy a kereslet, úgy, hogy fogalmilag nem teszünk mögé minőséget. Mire gondolok? Jelenleg például jó piacos a saláta, magyarul sokan keresik. Ilyen értelemben inkább a kereskedelmi oldal használja a megnevezést. A hatósági, jogi szabályzás rendelkezik arról, hogy milyen minőségű termékeket lehet forgalomba hozni. Ezek a szabályok meghatározzák, hogy mi is az, amivel a fogyasztó találkozhat a vásárlása során. A zöldség-gyümölcs kereskedelemben is különböző minőségi előírásoknak kell megfelelnie a terméknek. Például a görögdinnye értékesítésénél részletesen rögzített, hogy mi az, aminek meg kell felelnie az eladásra kínált terméknek. Azokat a termékeket, amelyek megfelelnek ezeknek az előírásoknak, szintén piacosnak hívjuk. De ha leegyszerűsítem, fogyasztói szinten az a piacos termék, amelyet a fogyasztó szívesen lát az asztalán. A mindenféle küllemi hibákkal rendelkező termék nem vonzó a vásárlás során. A „piacosságot” nemcsak a hibátlan küllemmel, hanem a tálalás módjával is lehet fokozni. Értem ezalatt például azt, ha a répák tisztítottak, és egységes glédába vannak rendezve. 

Tisztelt Látogatónk!

A cikk megtekintése előfizetéshez kötött!

Amennyiben rendelkezik online előfizetéssel, jelentkezzen be az előfizetéshez tartozó felhasználói fiókba.

Belépés

Belépés

Felhasználói név *
Jelszó *
Emlékezzen rám

Ha még nem előfizetőnk, ismerje meg előfizetési ajánlatainkat, hogy hozzáférhessen lapunk korábbi cikkeihez is!

Szerző: AgrárUnió

Tags: gyümölcs, zöldség, piac

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom