A piacos áru nem csak szép
Kertészet - 2020.05.07
Csak az előírásoknak megfelelő zöldség-gyümölcs hozható forgalomba Hunyadi Istvánt, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács szakmai igazgatóját azért kerestük meg, hogy segítsen értelmezni, mit is jelent az utóbbi időben széles körben elterjedt „piacos” kifejezés. A hazai járványügyi helyzet azonban, mint sok mindent mást, ezt a szándékot is módosította, így természetesen szó esett az ágazat jelenlegi helyzetéről is.
Tisztelt Látogatónk!
A cikk megtekintése előfizetéshez kötött!
Amennyiben rendelkezik online előfizetéssel, jelentkezzen be az előfizetéshez tartozó felhasználói fiókba.
Belépés
Ha még nem előfizetőnk, ismerje meg előfizetési ajánlatainkat, hogy hozzáférhessen lapunk korábbi cikkeihez is!
– Sokan emlegetik mostanában a „piacos” kifejezést, de mitől „piacos” egy zöldség-gyümölcs termék?
– Igen, előszeretettel használja ezt a kifejezést a termelői oldal és mostanság már a fogyasztók is. Tulajdonképpen egyszerűsítésről van szó. Ha azt mondjuk, hogy termék piacos, az azt jelenti, hogya elsősorban a vizuálisan érzékelhető minőségi tulajdonságai (mérete, színe stb.) nagyon jók, és ezért jól eladható. De piacosnak hívjuk azt az árut is, amelyre nagy a kereslet, úgy, hogy fogalmilag nem teszünk mögé minőséget. Mire gondolok? Jelenleg például jó piacos a saláta, magyarul sokan keresik. Ilyen értelemben inkább a kereskedelmi oldal használja a megnevezést. A hatósági, jogi szabályzás rendelkezik arról, hogy milyen minőségű termékeket lehet forgalomba hozni. Ezek a szabályok meghatározzák, hogy mi is az, amivel a fogyasztó találkozhat a vásárlása során. A zöldség-gyümölcs kereskedelemben is különböző minőségi előírásoknak kell megfelelnie a terméknek. Például a görögdinnye értékesítésénél részletesen rögzített, hogy mi az, aminek meg kell felelnie az eladásra kínált terméknek. Azokat a termékeket, amelyek megfelelnek ezeknek az előírásoknak, szintén piacosnak hívjuk. De ha leegyszerűsítem, fogyasztói szinten az a piacos termék, amelyet a fogyasztó szívesen lát az asztalán. A mindenféle küllemi hibákkal rendelkező termék nem vonzó a vásárlás során. A „piacosságot” nemcsak a hibátlan küllemmel, hanem a tálalás módjával is lehet fokozni. Értem ezalatt például azt, ha a répák tisztítottak, és egységes glédába vannak rendezve.
Szerző: AgrárUnió
Címkék: gyümölcs, zöldség, piacA Kis-Sárréten idén is sikeresen költöttek fekete gólyák
Meghatározó lehet az élelmiszerfelesleg mentése a ...
Régi ellenfelünk, a gabonafutrinka
„Az elveszett piacokat csak minőségi búzával lehet ...
Repülőgépről vagy helikopterről is végezhető a napraforgó ...
A kisállatklinikai munka jelentősége kis kedvenceink ...
Spórolva nyerni UPL csávázószerekkel!
Gyümölcsöző innovációk
Véleményezhetők a termelői öntözésfejlesztést támogató ...
Öröklési szabályok változásai