A magyar gazdálkodók szakmai közössége
Corteva Pioneer 15 éves nyeremény

Felvásárolva – Bővebb választék, új technikák segítik a gazdák munkáját

Gépesítés - 2021.04.08

A 2010-es években számtalan vállalategyesítés és -felvásárlás történt a mezőgépgyártás területén. Hogyan hatottak a globális fejlemények a magyarországi piacra? Milyen új termékekkel találkozhattak az akvizíciók révén a hazai gazdálkodók? Ennek jártunk utána néhány érintett partnerünknél.

Felvásárolva – Bővebb választék, új technikák segítik a gazdák munkáját


Traktorok az európai piacra

Az 1914-ben alapított, török Basak traktorgyártó vállalat ma már évente 10 ezer erőgép előállítására alkalmas kapacitással rendelkezik. Ez jórészt a Sanko Group óriásholdingnak köszönhető, amely 2012-ben vásárolta fel a márkát, majd intenzív európai terjeszkedésbe fogott vele. Korábban a Basak szinte kizárólag 
a török piacra termelt, az 1960-as években a Forddal, az 1970-es években pedig a Steyrrel együttműködve. 1996-ban jött el az ideje, hogy saját név alatt lépjenek színre, és a licencbe gyártott traktorok helyett saját portfólióval álljanak elő. A Basak immár széles kínálattal rendelkezik a szántóföldi, kompakt és ültetvénytraktorok kategóriájában.

1b Basak

„A márkával 2018-ban találkoztunk először kiállításokon, 
a forgalmazásról szóló tárgyalásokat pedig 2019-ben kezdtük meg, és annak az évnek a végén már meg is kaptuk az első gépeket. A Sanko Csoport anyagilag rendbe hozta a Basakot, amely onnantól kezdett nyitni a nemzetközi piac felé, sőt az 5000-es sorozatot kifejezetten az európai igények teljesítésére hozták létre” – ismertette az előzményeket Nagy Márk, a magyarországi importőr SZEGÁNA Kft. marketingigazgatója, utalva arra is, hogy 
a felvásárlás nélkül a Basak ma is csupán egy lenne a rengeteg – külföldön ismeretlen – török mezőgépmárka közül.

A Magyarországon elsőként értékesített 5120-as univerzális traktor rögtön jó benyomást keltett a forgalmazóban, ami nem véletlen, hiszen 
a dizájndíjjal is elismert gép nemcsak megnyerő külsővel rendelkezik, de a négyhengeres, 3,6 literes,116 LE-s német Deutz motor és 32+32 sebességes ZF váltó révén műszakilag is magas színvonalat képvisel. A Basaknak egyelőre ez a legnagyobb modellje, az elektromos irányváltós masina 5500 kg-os maximális emelési képességgel bír.

„Egyik nagy gyártónak sem kellene ezekkel a traktorokkal szégyenkeznie, így az elmúlt bő egy év alatt egyre népszerűbbé váltak nálunk is. A 92 és 110 lóerős változatok négyhengeres, 4,4 literes Perkins motorral vannak felszerelve, de a legkisebb, 72 LE-s univerzális gépben is megbízható, négyhengeres, 3,1 literes, Steyr-licenc alapján készült erőforrás dolgozik. A színvonalat emeli a Carraro híd és váltó, a Bosch-csoporthoz tartozó Husco hárompont-hidraulikája és a Webasto digitális klímája is” – emelte ki Nagy Márk. Elmondása szerint a Basak a közeljövőben felfelé fogja bővíteni modellválasztékát, a tervezett 150–160 LE-s kategória pedig idehaza is érdekes lehet, hiszen ezzel szépen elhúzható a négyfejes eke, így az újdonságok a közepes méretű családi gazdaságok ideális traktorai lehetnek majd. A SZEGÁNA Kft. értékesített már idehaza keskeny nyomtávú ültetvénytraktort is, a 2080 BB típus meghajtásáról háromhengeres, 3,3 literes, 79 LE-s Perkins motor gondoskodik. A 16+8 sebességes mechanikus váltó a Steyr licence alapján készült, de igényes és tetszetős a digitális klímával szerelt cseppfülke is. A Basak raktárra is gyárt gépeket, az üzletpolitikájuk ugyanis arra épül, hogy viszonylag kevés egyénre szabási lehetőséget biztosítanak a vásárlóknak, inkább eleve az átlagosnál magasabb felszereltséggel kínálják traktoraikat. A nálunk egyik legnépszerűbbnek számító, 2110 S (110 LE-s) szántóföldi traktorban például alapból olyan extrák szerepelnek, mint az elektronikus hárompont-felfüggesztés vezérlés, a LED-es első-hátsó fényhíd, a 2+1 vezetékes légfék, a digitális klíma, 
a 4 kihelyezett szeleppár és a légfék fülkéből lekapcsolható levegőkompresszora.

A szomszédos Szerbiában bőven 100 fölötti darabszámokat értékesítenek évente a Basak erőgépeiből, így a jövőben még inkább számítani lehet a márka magyarországi felfutására. 
A forgalmazást megkönnyíti, hogy a főbb alkatrészek nyugati gyártóktól származnak, ezáltal nemcsak Törökországból, de egyenesen a gyárakból is beszerezhetők a cseredarabok. A SZEGÁNA Kft. tudatosan keresett egy újabb traktormárkát a kínálatába, így már három gyártó képviseletét is ellátja, a Basak és az olasz BCS erőgépei mellé a közelmúltban érkeztek meg a Preet csoporthoz tartozó indiai Avenger kistraktorok.

A Basak üzletpolitikája arra épül, hogy kevés egyénre szabási lehetőséget biztosít, inkább az átlagosnál magasabb felszereltséggel kínálja traktorait.

Mechanikus gyomirtás

Az ekespecialistaként számon tartott Lemken a közelmúltban látványosan a környezetkímélő növényvédelmi termékek és megoldások felé fordult. 2018 augusztusában adták hírül, hogy felvásárolják a mechanikus gyomirtás terén élen járó holland Steketee céget, új irányt szabva ezzel 
a német anyavállalatnak, amelynek ugyanakkor a portfóliójában még jó darabig megmaradnak a vonatott, függesztett és önjáró permetezők is. „Az integráció még nem teljesen zárult le, időbe telik, mire átveszik a Lemken vállalatirányítási rendszerét. A beilleszkedés viszont elképesztően sikeres. Jelenleg a gyártási kapacitás teljesen ki van használva, sőt a piaci igény sokkal magasabbnak mutatkozik a Steketee által gyártott gépekre, ezért máris nagymérvű gyártókapacitás-bővítést tervezünk” – tudtuk meg Szrnka Pétertől, a Lemken Hungária Kft. kelet-magyarországi értékesítési vezetőjétől.

2a Steketee

A felfokozott érdeklődés egyértelműen az új tulajdonos hatásának köszönhető, a Lemken forgalmazói hálózatán keresztül sokkal szélesebb kört találhatnak meg a termékek, az orosz és ukrán piac például rajtuk keresztül rengeteg sorközművelő kultivátort vett fel már eddig is. Magyarországon kissé más a helyzet, hiszen a Steketee itthon korábban is erősnek számított, európai szinten is kiemelkedő forgalmat bonyolított, a márka a zöldség- és bioter-mesztők körében különösen népszerű és keresett volt. A Lemken belépése után nálunk a konvencionális termelőknél várható gyors terjedés, annál is inkább, mivel a termékek valódi újdonságnak számító technikai megoldásokkal rendelkeznek. 
A Steketee munkagépei (kultivátorok, robotkapák stb.) intelligens, kameratámogatott rendszerekkel képesek elképesztően hatékony munkavégzésre, amire szükségük is van a gazdálkodóknak, hiszen a növényvédőszer-hatóanyagok kivonása, alkalmazási tereik szűkítése, valamint az egészségesebb élelmiszer-előállítást kikényszerítő társadalmi elvárások új helyzet elé állítják őket.

„Jelentősen csökkent a vetésforgóban szereplő növények száma is, így a gyomnövényekben mára komoly rezisztenciák alakultak ki, ami a jövőben még inkább kezelhetetlen lesz vegyszerekkel. A nyugati minták is mutatják, hogy szinte nem marad más út, mint a mechanikus gyomirtás” – egészítette ki Szrnka Péter. 
A Lemken a Steketee márkával jó lóra tett, ugyanis a holland cég gépei az állományban lényegében 100 százalékos felületű gyomirtást képesek garantálni. A sorközművelő kultivátorok például sávpermetezővel, illetve alagútpermetezővel is kombinálhatóak, könnyen beilleszthetők a pre-cíziós gazdálkodásba, és ha szükség van rá, a sorközben mechanikus, a sorban pedig kémiai gyomirtásra használhatók, de egyidejű tápanyag-kijuttatásra is alkalmasak.

2b steketee

A Steketee gépek magyarországi forgalmazását egy kiemelt kereskedő végzi, akinél az összes termék (és az összes opcionális felszereltség) elérhető, míg a konvencionális termékeket – leegyszerűsített portfólióval – hat kijelölt Lemken-kereskedő értékesíti. A legnépszerűbb munkagépek a kameratámogatott, 6 és 8 soros kultivátorok, amelyek ujjas forgókapával is kiegészíthetők. A jövőbeni fejlesztések egyrészt a kultivátorozással egy menetben végrehajtható tápanyag-utánpótlásra irányulnak, másrészt pedig arra, hogyan lehet – a kapás növények mellett – a sűrű soros, gabonasortávra vetett növényeket kultivátorozni. Utóbbi talán furcsán hangzik, de már vannak olyan országok, ahol ez a mindennapos gyakorlat részét képezi a kialakult gyomnövény-rezisztencia miatt. Angliában például egyre nagyobb problémát jelent az ecsetpázsit, mert nincs ellene szelektív gyomirtó szer, és mire learatják a kultúrnövényt, addigra a gyom is elszórja a magját. Vizsgálatok szerint négyzetméterenként 5 gyomnövény jelenléte akár 5 százalékos terméskiesést eredményezhet.

A Lemken már a Steketee felvásárlása előtt is a környezetkímélő gazdálkodás felé fordult, ennek példája a 2019 őszén bemutatott Koralin ultrasekély kultivátor. A hibrid grubber új irányt mutat a maga kategóriájában, hiszen tárcsák és kapák is megtalálhatók rajta, és 0–10 cm-es munkamélységben képes dolgozni. Általa új értelmet nyer a tarlóhántás, amelyet a Lemken agrotechnikai ajánlása szerint két menetben érdemes elvégezni. Az első körben, aratás után elég csupán sekélyen (3-4 cm mélyen) meghúzni a Koralinnal a tarlót, hogy ezáltal a gyommagvakat csírázásra serkentsük. Mindezt elősegíti, hogy a gép végén lévő henger lezárja a talajfelszínt, a szármaradványok felül maradnak, és ezek árnyékoló hatása segít a nedvesség megőrzésében. 
A második körben következhet a mélyebb (7-8 cm-es) művelés, amikor a kizöldült tarlón mechanikusan kiirthatók a kikelt gyomok. A Koralin előnye a tárcsával, grubberrel szemben, hogy megengedi a nagy tempójú, ultrasekély művelést, vagyis nem szárítjuk ki a talajt, a munka kíméletesen, feleannyi üzemanyag felhasználásával elvégezhető.

A Lemken a Steketee 
márkával jó lóra tett, mert a holland cég gépei az állományban lényegében 100 százalékos felületű gyomirtást 
képesek garantálni.

Láncos trágyaszórók

A mezőgazdasági pótkocsik terén Európában piacvezető Fliegl egy hasonló profilú vállalat felvásárlása mellett döntött a közelmúltban. A Győr-Moson-Sopron megyei Abdán gyártóüzemet működtető német cég 2019 júliusában vált a francia Brochard Constructeur tulajdonosává, amely a trágyaszórók, pótkocsik és átrakók széles választéka révén eddig is jól ismert volt a nyugati gazdák körében. 2014 nyarán hívták fel magukra a szélesebb közvélemény figyelmét, ugyanis világrekordot állítottak fel szervestrágya-kijuttatásban: egy 50 tonnás, négytengelyes pótkocsival 24 óra alatt 4217 tonna szerves trágyát szórtak ki 221,8 hektárnyi területre (ez 175,7 t/h szórás-, illetve 9,24 ha/h területteljesítménynek felel meg). A Fliegl 
a Brochard Constructeur megvásárlásával fontos lépést tett előre egy kiegészítő szegmensben, a teljes szórás területén. „A fúzió segíti a kínálat bővítését, illetve pozíciónk megerősítését Franciaországban” – vetítette előre Josef Fliegl, a Fliegl Agrartechnik GmbH ügyvezetője. 
A német vállalat nemcsak egyedi komponensekhez és gyártástechnológiához jutott hozzá, de a Brochard konstruktőr csapatát erősítő Alain Bellion is náluk folytatta a munkát, a felvásárlást követően műszaki értékesítési igazgatói pozíciót tölt be az új cégnél.

3b Fliegl KDS 260 Muck Control 49

A német vállalat felismerte, hogy a pótkocsipiacon felmerülő összes vevői igény kiszolgálása, illetve a szórástechnika teljes spektrumának lefedése érdekében bővítenie kell termékportfólióját a láncos trágyaszóróval. A Brochard Constructeur felvásárlásával ezeket a célokat sikerült is teljesíteni. 2019 júliusában nemcsak tulajdonosváltás történt, hanem névváltoztatás is, 
Brochard Agriculture lett a Fliegl család legújabb tagja. A láncos trágyaszóró mind-egyik típusát már Fliegl márkanév alatt értékesítik a kereskedői hálózatukon ke-resztül nemzetközi szinten is, kivéve a francia piacon, ahol megmarad a Brochard név. 2020-ban lezajlott a 
Fliegl alkatrészek integrációja is 
a Brochard eszközökbe, és elsősorban a szórótechnika tökéletesítése állt a fókuszban. Kiválasztásra kerültek azok a típusok, amelyek bekerültek a Fliegl trágyaszóró-palettájába. Az eredmény egy közös kombináció lett, amely mindkét márka jól bevált alkotóelemeiből áll össze. Az új anyacég az anyagmozgatás- és a szórástechnikát egyaránt átvette a Brochard-tól, és ehhez 
a gyakorlatban is jól működő konstrukcióhoz társult a Fliegl futóműtechnikája. Az újdonság 2020-ban egységes dizájnt kapott, és már szériagyártásban készülnek a megrendelések. 
A Fliegl portfóliójában immár az egytengelyes, tandem és tridem alvázú láncos trágyaszóró is megtalálható. A trágyaszórók 12–32 köbméteres méretben érhetőek el, és az összes típus rendelkezik EU-típusbizonyítvánnyal. Méret és felhasználási cél szerint három különböző szóró közül lehet választani. A szórási kapacitást a kaparólécek tolási sebessége, a hengerek előtt található trágyazsilip nyitottsága és a traktor haladási sebessége határozza meg. A láncostrágyaszóró-termékcsalád természetesen a Fliegl Abda Kft. kínálatában is szerepel, és mind a Junior, mind a Muck Control sorozat rendkívül népszerű az érdeklődők körében. Fontos különbség a két típus között, hogy 22 köbméteres térfogattól a szériában gyártott trágyaszórókat Muck Control szórószerkezettel szerelik fel, míg az ennél kisebb befogadóképességű szóróknál több szóróhengertípus közül lehet választani. Elérhető a Junior és Junior XL szóró is, amelyekben függőleges szóróhenger dolgozik munka közben, míg a Muck Control esetében a technika a vízszintes tépő- és maróhengeren alapszik. Minden modell esetében kaparófenék mozgatja a szórt anyagot, ami két láncból és folyamatosan zárt kaparólécekből áll.

A Fliegl a Brochard Constructeur megvásárlásával fontos lépést tett előre egy kiegészítő szegmensben, a teljes szórás területén.

Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio


Címkék: traktor, Szegána Kft., Steketee, Basak, trágyaszóró, 
Lemken Hungária Kft., mechanikus gyomirtás

LEGOLVASOTTABB HÍREK

2023.01.28

Ukrán gabona, uniós fejfájás

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.27

Nemcsak olcsó gabona, hanem silány liszt is érkezik Ukrajnából

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.25

Videón, ahogy az autó felborít egy pótkocsis traktort

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.24

Páratlan technológiai újítás a Huntractornál

TOVÁBB OLVASOM...
TOVÁBB A HÍREK OLDALRA...