TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 85.393,76 Ft (tonna)
Napraforgómag: 215.090,65 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 75.592,82 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 80.251,50 Ft (tonna)
Repcemag: 207.187,88 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.009,72 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 660 Ft
Benzin ára: 641 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 411,92
USD: 394,3
CHF: 436,03
GBP: 487,51
Hirdetés
Felvásárolva – Bővebb választék, új technikák segítik a gazdák munkáját

Felvásárolva – Bővebb választék, új technikák segítik a gazdák munkáját

Gépesítés - 2021.04.08

A 2010-es években számtalan vállalategyesítés és -felvásárlás történt a mezőgépgyártás területén. Hogyan hatottak a globális fejlemények a magyarországi piacra? Milyen új termékekkel találkozhattak az akvizíciók révén a hazai gazdálkodók? Ennek jártunk utána néhány érintett partnerünknél.

Traktorok az európai piacra

Az 1914-ben alapított, török Basak traktorgyártó vállalat ma már évente 10 ezer erőgép előállítására alkalmas kapacitással rendelkezik. Ez jórészt a Sanko Group óriásholdingnak köszönhető, amely 2012-ben vásárolta fel a márkát, majd intenzív európai terjeszkedésbe fogott vele. Korábban a Basak szinte kizárólag 
a török piacra termelt, az 1960-as években a Forddal, az 1970-es években pedig a Steyrrel együttműködve. 1996-ban jött el az ideje, hogy saját név alatt lépjenek színre, és a licencbe gyártott traktorok helyett saját portfólióval álljanak elő. A Basak immár széles kínálattal rendelkezik a szántóföldi, kompakt és ültetvénytraktorok kategóriájában.

1b Basak

„A márkával 2018-ban találkoztunk először kiállításokon, 
a forgalmazásról szóló tárgyalásokat pedig 2019-ben kezdtük meg, és annak az évnek a végén már meg is kaptuk az első gépeket. A Sanko Csoport anyagilag rendbe hozta a Basakot, amely onnantól kezdett nyitni a nemzetközi piac felé, sőt az 5000-es sorozatot kifejezetten az európai igények teljesítésére hozták létre” – ismertette az előzményeket Nagy Márk, a magyarországi importőr SZEGÁNA Kft. marketingigazgatója, utalva arra is, hogy 
a felvásárlás nélkül a Basak ma is csupán egy lenne a rengeteg – külföldön ismeretlen – török mezőgépmárka közül.

A Magyarországon elsőként értékesített 5120-as univerzális traktor rögtön jó benyomást keltett a forgalmazóban, ami nem véletlen, hiszen 
a dizájndíjjal is elismert gép nemcsak megnyerő külsővel rendelkezik, de a négyhengeres, 3,6 literes,116 LE-s német Deutz motor és 32+32 sebességes ZF váltó révén műszakilag is magas színvonalat képvisel. A Basaknak egyelőre ez a legnagyobb modellje, az elektromos irányváltós masina 5500 kg-os maximális emelési képességgel bír.

„Egyik nagy gyártónak sem kellene ezekkel a traktorokkal szégyenkeznie, így az elmúlt bő egy év alatt egyre népszerűbbé váltak nálunk is. A 92 és 110 lóerős változatok négyhengeres, 4,4 literes Perkins motorral vannak felszerelve, de a legkisebb, 72 LE-s univerzális gépben is megbízható, négyhengeres, 3,1 literes, Steyr-licenc alapján készült erőforrás dolgozik. A színvonalat emeli a Carraro híd és váltó, a Bosch-csoporthoz tartozó Husco hárompont-hidraulikája és a Webasto digitális klímája is” – emelte ki Nagy Márk. Elmondása szerint a Basak a közeljövőben felfelé fogja bővíteni modellválasztékát, a tervezett 150–160 LE-s kategória pedig idehaza is érdekes lehet, hiszen ezzel szépen elhúzható a négyfejes eke, így az újdonságok a közepes méretű családi gazdaságok ideális traktorai lehetnek majd. A SZEGÁNA Kft. értékesített már idehaza keskeny nyomtávú ültetvénytraktort is, a 2080 BB típus meghajtásáról háromhengeres, 3,3 literes, 79 LE-s Perkins motor gondoskodik. A 16+8 sebességes mechanikus váltó a Steyr licence alapján készült, de igényes és tetszetős a digitális klímával szerelt cseppfülke is. A Basak raktárra is gyárt gépeket, az üzletpolitikájuk ugyanis arra épül, hogy viszonylag kevés egyénre szabási lehetőséget biztosítanak a vásárlóknak, inkább eleve az átlagosnál magasabb felszereltséggel kínálják traktoraikat. A nálunk egyik legnépszerűbbnek számító, 2110 S (110 LE-s) szántóföldi traktorban például alapból olyan extrák szerepelnek, mint az elektronikus hárompont-felfüggesztés vezérlés, a LED-es első-hátsó fényhíd, a 2+1 vezetékes légfék, a digitális klíma, 
a 4 kihelyezett szeleppár és a légfék fülkéből lekapcsolható levegőkompresszora.

A szomszédos Szerbiában bőven 100 fölötti darabszámokat értékesítenek évente a Basak erőgépeiből, így a jövőben még inkább számítani lehet a márka magyarországi felfutására. 
A forgalmazást megkönnyíti, hogy a főbb alkatrészek nyugati gyártóktól származnak, ezáltal nemcsak Törökországból, de egyenesen a gyárakból is beszerezhetők a cseredarabok. A SZEGÁNA Kft. tudatosan keresett egy újabb traktormárkát a kínálatába, így már három gyártó képviseletét is ellátja, a Basak és az olasz BCS erőgépei mellé a közelmúltban érkeztek meg a Preet csoporthoz tartozó indiai Avenger kistraktorok.

A Basak üzletpolitikája arra épül, hogy kevés egyénre szabási lehetőséget biztosít, inkább az átlagosnál magasabb felszereltséggel kínálja traktorait.

Mechanikus gyomirtás

Az ekespecialistaként számon tartott Lemken a közelmúltban látványosan a környezetkímélő növényvédelmi termékek és megoldások felé fordult. 2018 augusztusában adták hírül, hogy felvásárolják a mechanikus gyomirtás terén élen járó holland Steketee céget, új irányt szabva ezzel 
a német anyavállalatnak, amelynek ugyanakkor a portfóliójában még jó darabig megmaradnak a vonatott, függesztett és önjáró permetezők is. „Az integráció még nem teljesen zárult le, időbe telik, mire átveszik a Lemken vállalatirányítási rendszerét. A beilleszkedés viszont elképesztően sikeres. Jelenleg a gyártási kapacitás teljesen ki van használva, sőt a piaci igény sokkal magasabbnak mutatkozik a Steketee által gyártott gépekre, ezért máris nagymérvű gyártókapacitás-bővítést tervezünk” – tudtuk meg Szrnka Pétertől, a Lemken Hungária Kft. kelet-magyarországi értékesítési vezetőjétől.

2a Steketee

A felfokozott érdeklődés egyértelműen az új tulajdonos hatásának köszönhető, a Lemken forgalmazói hálózatán keresztül sokkal szélesebb kört találhatnak meg a termékek, az orosz és ukrán piac például rajtuk keresztül rengeteg sorközművelő kultivátort vett fel már eddig is. Magyarországon kissé más a helyzet, hiszen a Steketee itthon korábban is erősnek számított, európai szinten is kiemelkedő forgalmat bonyolított, a márka a zöldség- és bioter-mesztők körében különösen népszerű és keresett volt. A Lemken belépése után nálunk a konvencionális termelőknél várható gyors terjedés, annál is inkább, mivel a termékek valódi újdonságnak számító technikai megoldásokkal rendelkeznek. 
A Steketee munkagépei (kultivátorok, robotkapák stb.) intelligens, kameratámogatott rendszerekkel képesek elképesztően hatékony munkavégzésre, amire szükségük is van a gazdálkodóknak, hiszen a növényvédőszer-hatóanyagok kivonása, alkalmazási tereik szűkítése, valamint az egészségesebb élelmiszer-előállítást kikényszerítő társadalmi elvárások új helyzet elé állítják őket.

„Jelentősen csökkent a vetésforgóban szereplő növények száma is, így a gyomnövényekben mára komoly rezisztenciák alakultak ki, ami a jövőben még inkább kezelhetetlen lesz vegyszerekkel. A nyugati minták is mutatják, hogy szinte nem marad más út, mint a mechanikus gyomirtás” – egészítette ki Szrnka Péter. 
A Lemken a Steketee márkával jó lóra tett, ugyanis a holland cég gépei az állományban lényegében 100 százalékos felületű gyomirtást képesek garantálni. A sorközművelő kultivátorok például sávpermetezővel, illetve alagútpermetezővel is kombinálhatóak, könnyen beilleszthetők a pre-cíziós gazdálkodásba, és ha szükség van rá, a sorközben mechanikus, a sorban pedig kémiai gyomirtásra használhatók, de egyidejű tápanyag-kijuttatásra is alkalmasak.

2b steketee

A Steketee gépek magyarországi forgalmazását egy kiemelt kereskedő végzi, akinél az összes termék (és az összes opcionális felszereltség) elérhető, míg a konvencionális termékeket – leegyszerűsített portfólióval – hat kijelölt Lemken-kereskedő értékesíti. A legnépszerűbb munkagépek a kameratámogatott, 6 és 8 soros kultivátorok, amelyek ujjas forgókapával is kiegészíthetők. A jövőbeni fejlesztések egyrészt a kultivátorozással egy menetben végrehajtható tápanyag-utánpótlásra irányulnak, másrészt pedig arra, hogyan lehet – a kapás növények mellett – a sűrű soros, gabonasortávra vetett növényeket kultivátorozni. Utóbbi talán furcsán hangzik, de már vannak olyan országok, ahol ez a mindennapos gyakorlat részét képezi a kialakult gyomnövény-rezisztencia miatt. Angliában például egyre nagyobb problémát jelent az ecsetpázsit, mert nincs ellene szelektív gyomirtó szer, és mire learatják a kultúrnövényt, addigra a gyom is elszórja a magját. Vizsgálatok szerint négyzetméterenként 5 gyomnövény jelenléte akár 5 százalékos terméskiesést eredményezhet.

A Lemken már a Steketee felvásárlása előtt is a környezetkímélő gazdálkodás felé fordult, ennek példája a 2019 őszén bemutatott Koralin ultrasekély kultivátor. A hibrid grubber új irányt mutat a maga kategóriájában, hiszen tárcsák és kapák is megtalálhatók rajta, és 0–10 cm-es munkamélységben képes dolgozni. Általa új értelmet nyer a tarlóhántás, amelyet a Lemken agrotechnikai ajánlása szerint két menetben érdemes elvégezni. Az első körben, aratás után elég csupán sekélyen (3-4 cm mélyen) meghúzni a Koralinnal a tarlót, hogy ezáltal a gyommagvakat csírázásra serkentsük. Mindezt elősegíti, hogy a gép végén lévő henger lezárja a talajfelszínt, a szármaradványok felül maradnak, és ezek árnyékoló hatása segít a nedvesség megőrzésében. 
A második körben következhet a mélyebb (7-8 cm-es) művelés, amikor a kizöldült tarlón mechanikusan kiirthatók a kikelt gyomok. A Koralin előnye a tárcsával, grubberrel szemben, hogy megengedi a nagy tempójú, ultrasekély művelést, vagyis nem szárítjuk ki a talajt, a munka kíméletesen, feleannyi üzemanyag felhasználásával elvégezhető.

A Lemken a Steketee 
márkával jó lóra tett, mert a holland cég gépei az állományban lényegében 100 százalékos felületű gyomirtást 
képesek garantálni.

Láncos trágyaszórók

A mezőgazdasági pótkocsik terén Európában piacvezető Fliegl egy hasonló profilú vállalat felvásárlása mellett döntött a közelmúltban. A Győr-Moson-Sopron megyei Abdán gyártóüzemet működtető német cég 2019 júliusában vált a francia Brochard Constructeur tulajdonosává, amely a trágyaszórók, pótkocsik és átrakók széles választéka révén eddig is jól ismert volt a nyugati gazdák körében. 2014 nyarán hívták fel magukra a szélesebb közvélemény figyelmét, ugyanis világrekordot állítottak fel szervestrágya-kijuttatásban: egy 50 tonnás, négytengelyes pótkocsival 24 óra alatt 4217 tonna szerves trágyát szórtak ki 221,8 hektárnyi területre (ez 175,7 t/h szórás-, illetve 9,24 ha/h területteljesítménynek felel meg). A Fliegl 
a Brochard Constructeur megvásárlásával fontos lépést tett előre egy kiegészítő szegmensben, a teljes szórás területén. „A fúzió segíti a kínálat bővítését, illetve pozíciónk megerősítését Franciaországban” – vetítette előre Josef Fliegl, a Fliegl Agrartechnik GmbH ügyvezetője. 
A német vállalat nemcsak egyedi komponensekhez és gyártástechnológiához jutott hozzá, de a Brochard konstruktőr csapatát erősítő Alain Bellion is náluk folytatta a munkát, a felvásárlást követően műszaki értékesítési igazgatói pozíciót tölt be az új cégnél.

3b Fliegl KDS 260 Muck Control 49

A német vállalat felismerte, hogy a pótkocsipiacon felmerülő összes vevői igény kiszolgálása, illetve a szórástechnika teljes spektrumának lefedése érdekében bővítenie kell termékportfólióját a láncos trágyaszóróval. A Brochard Constructeur felvásárlásával ezeket a célokat sikerült is teljesíteni. 2019 júliusában nemcsak tulajdonosváltás történt, hanem névváltoztatás is, 
Brochard Agriculture lett a Fliegl család legújabb tagja. A láncos trágyaszóró mind-egyik típusát már Fliegl márkanév alatt értékesítik a kereskedői hálózatukon ke-resztül nemzetközi szinten is, kivéve a francia piacon, ahol megmarad a Brochard név. 2020-ban lezajlott a 
Fliegl alkatrészek integrációja is 
a Brochard eszközökbe, és elsősorban a szórótechnika tökéletesítése állt a fókuszban. Kiválasztásra kerültek azok a típusok, amelyek bekerültek a Fliegl trágyaszóró-palettájába. Az eredmény egy közös kombináció lett, amely mindkét márka jól bevált alkotóelemeiből áll össze. Az új anyacég az anyagmozgatás- és a szórástechnikát egyaránt átvette a Brochard-tól, és ehhez 
a gyakorlatban is jól működő konstrukcióhoz társult a Fliegl futóműtechnikája. Az újdonság 2020-ban egységes dizájnt kapott, és már szériagyártásban készülnek a megrendelések. 
A Fliegl portfóliójában immár az egytengelyes, tandem és tridem alvázú láncos trágyaszóró is megtalálható. A trágyaszórók 12–32 köbméteres méretben érhetőek el, és az összes típus rendelkezik EU-típusbizonyítvánnyal. Méret és felhasználási cél szerint három különböző szóró közül lehet választani. A szórási kapacitást a kaparólécek tolási sebessége, a hengerek előtt található trágyazsilip nyitottsága és a traktor haladási sebessége határozza meg. A láncostrágyaszóró-termékcsalád természetesen a Fliegl Abda Kft. kínálatában is szerepel, és mind a Junior, mind a Muck Control sorozat rendkívül népszerű az érdeklődők körében. Fontos különbség a két típus között, hogy 22 köbméteres térfogattól a szériában gyártott trágyaszórókat Muck Control szórószerkezettel szerelik fel, míg az ennél kisebb befogadóképességű szóróknál több szóróhengertípus közül lehet választani. Elérhető a Junior és Junior XL szóró is, amelyekben függőleges szóróhenger dolgozik munka közben, míg a Muck Control esetében a technika a vízszintes tépő- és maróhengeren alapszik. Minden modell esetében kaparófenék mozgatja a szórt anyagot, ami két láncból és folyamatosan zárt kaparólécekből áll.

A Fliegl a Brochard Constructeur megvásárlásával fontos lépést tett előre egy kiegészítő szegmensben, a teljes szórás területén.

Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio

Címkék: traktor, Szegána Kft., Steketee, Basak, trágyaszóró, 
Lemken Hungária Kft., mechanikus gyomirtás
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Ragadós száj- és körömfájás jelent meg Németországban

Németországban 37 év után ismét megjelent a ragadós száj- és körömfájás. Brandenburg tartományban három, szabadon ...