TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 67.768,08 Ft (tonna)
Takarmánybúza: 61.464,14 Ft (tonna)
Napraforgómag: 126.616,67 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 53.939,78 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 50.883,02 Ft (tonna)
Repcemag: 162.255,39 Ft (tonna)
Full-fat szója: 200.238,99 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 604 Ft
Benzin ára: 577 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 380,17
USD: 348,84
CHF: 399,18
GBP: 441,91
Hirdetés
Fliegl ULW 20 átrakókocsi

Fliegl ULW 20 átrakókocsi

Betakarítás gépei - 2020.07.17

Aratás gyorsabban, gazdaságosabban, biztonságosabban Az átrakókocsik egyre elterjedtebb segítői a hazai növénytermesztőknek. Nem véletlenül, hiszen környezetkímélő módon képesek akár két kombájnt is kiszolgálni, még hatékonyabbá téve a a betakarító-cséplő gépek munkáját. A Fliegl egy 20 köbméteres átrakókocsija most kezdi meg a második szezonját Mezőtúron.

Az átrakókocsik Európa nyugati felén, va­­­­lamint Észak-Amerikában már régóta hasznos segítői a terménybetakarítási munkáknak, Magyarországon azonban még csak most kezd elterjedni a használatuk. Nem kétséges, hogy a jövőben egyre nagyobb szükség lesz rájuk, hiszen – 
a klíma szélsőségesebbé válásával – folyamatosan szűkül az az intervallum, amikor az aratást biztonsággal, kedvező időjárási körülmények közt lehet elvégezni. 
Az átrakókocsik tekintélyes tartálytérfogatuk, gyors átrakóképességük, valamint nagy felfekvő felületet biztosító abroncsozásuk révén tökéletesen alkalmasak arra, hogy talajkímélő módon növeljék meg a kombájnok hasznos munkaidejét. Ideális esetben ez akár 25-30 százalékos emelkedést is jelenthet, természetesen 
a szállítási kapacitástól függően.

15%-kal nőtt a teljesítmény

flieglps

Patkós Sándor
családi gazdálkodó, Mezőtúr
Telefon: 06 (20) 925-6190

családi állapot: a párjával március végén született kislányuk
hobbi: gépszerelés, karbantartás, wakeboardozás, búvárkodás, vadászat

 

A Győr-Moson-Sopron megyei Abdán gyár­­­­­­tóüzemet működtető német Fliegl vál­­­­lalat 20-tól 45 köbméterig terjedő ka­pacitással kínál egy-, tandem, valamint tridem tengelyes, hagyományos alsó ráhordócsigás átrakókocsikat, amelyek 
a hazai gazdák körében is egyre népszerűbbek. A mezőtúri Patkós Sándor tavaly tavasszal vásárolt egy ULW 20-as kiközelítőkocsit, elsősorban azért, mert a szokatlanul csapadékos május miatt attól tartottak, hogy a betakarításra is kevesebb idejük jut majd a rendszeres esőzések miatt. Az eszköz beszerzése előtt alaposan körbenéztek a piacon, ám a Fliegl ki­­­­­­­vételével egyetlen gyártó, forgalmazó sem tudta vállalni az általuk megszabott két-három hetes szállítási határidőt.

fliegltabl

Az egytengelyes, 20 köbméteres ULW 20-as átrakókocsijuk egyenesen Németországból érkezett, levizsgáztatva, vagyis rögtön munkára készen. Tavaly talán egy napot arattak úgy, hogy nem állt rendelkezésükre a kombájn megsegítésére. „Tapasztalataink szerint legalább 15 százalék pluszt biztosan jelent a betakarítási teljesítményben az átrakókocsi használata. Az előnyeit nem kell különösebben hangsúlyozni, elég csak egy gyors számítást elvégezni. Ha egy ürítés 4-5 percig tart, és naponta csupán 10 ilyennel kalkulálunk, az is 40-50 percnyi állásidőt jelentene, ami alatt már 4-5 hektárt le lehet vágni 
a kombájnnal” – ecsetelte az AgrárUniónak a fiatal mezőtúri termelő.

fliegl1

Megtalálták az ideális méretet

Patkós Sándor alig 24 évesen, 2016-ban örö­­­­­­­költe nagyapjától a 300 hektáros csalá­di gazdaságot. Az édesapja ugyanekkora területtel rendelkezik, s a táblák művelését közösen végzik, egy alkalmazottjuk segítségével. A nagyjából 15 kilométeres körzetben elhelyezkedő földjeiken őszi búzát és árpát, valamint napraforgót és kukoricát (alkalmanként repcét) termesztenek. A területeik meglehetősen eltérő minőségűek és adottságúak, a 10 aranykoronás, gyengébb réti talajoktól a 40 aranykoronás mezőségi talajokig minden megtalálható náluk. Aratáskor a levágott terményt saját pótkocsis traktorukkal, illetve bérelt teherautóval szállítják el. Mivel viszonylag nagy távolságra kell vinniük a gabonát, olyan átrakókocsira volt szükségük, amelybe többkombájnnyi mennyiség üríthető, hogy a szállító járművek időben visszatérhessenek 
a szántóföldre. Ennek a feltételnek már az ULW 20-as is megfelel (pedig a család legkisebb tagja), ugyanis a hároméves Claas Lexion 660 kombájnból pontosan két tartállyal fér bele. „Az egytengelyes átrakókocsinak könnyebb a vontatása, a legnagyobb változathoz képest 18 tonnával alacsonyabb a megengedett össztömege, ráadásul az abroncsozása miatt is kisebb a talajtaposása. Nemcsak a kom­­­­­bájnunk­hoz ideális a kapacitása, de 
a 195 lóerős traktorunkhoz is, egy nagyobb verzióhoz már nagyobb erőgép kellene” – magyarázta Patkós Sándor, hogy miért 
a 20 köbméteres mellett döntöttek.

fliegl2

Az átrakókocsi működése nem különösebben bonyolult, de megkívánja az odafigyelést a kezelőtől. Előnye, hogy 
a kombájn mozgó állapotban, betakarítás közben is elvégezheti az ürítést, így egyetlen pillanatra sem kell megszakítania a munkát. Az ULW 20-as lelke az alsó ráhordócsiga, az ezt takarózsilip nyitásával és zárásával szabályozható a ferde kihordócsigához jutó anyag mennyisége. Az optimális működtetés során a fekvő csigának nem szabad sem keveset hordania, hiszen az időveszteséget okoz, sem pedig túl sokat, ami túlterhelheti a hajtásban részt vevő gépelemeket. Az alsó szállítócsiga 320 mm átmérőjű, az átrakócsiga pedig 300 mm-es, ami nagyjából 5,5 tonna/perc ürítőteljesítményt jelent. A termény átrakása folyamatosan kontrollálható, vész esetén akár meg is szakítható, de erre a mezőtúri gazdaságban még nem volt szükség. Az alsó ráhordócsigát eltakaró zsilipet két hidraulikus munkahenger emeli-süllyeszti, ezzel lehet szabályozni az átfolyó anyag mennyiségét. Kiegészítőként ponyva, mérlegszerkezet, valamint rakomány- és tolatókamera is kérhető az átrakókocsihoz. Elsősorban azon gazdák számára lehetnek ezek hasznosak, akik bérmunkát végeznek, illetve szűkebb helyeken mozognak az eszközzel, Patkós Sándoréknak viszont egyelőre nem volt szükségük ezekre a tartozékokra.

Kíméletes a terménnyel

A mezőtúri gazda tavaly őszi árpában, búzában és kukoricában tudta próbára tenni az átrakókocsit. A napraforgó betakarításakor éppen nem volt szabad embere rá, de idén – a logisztika jobb megszervezésével – már ebben a munkában is használni fogják. Akár egy újabb alkalmazottat is felvesznek majd miatta, hiszen az ULW 20-as az aratási idő tekintetében komoly előnyt jelent számukra. 
„Az átrakókocsi az összes terményfajtával kivételesen jól bánt, extra szemtörést egyik alkalommal sem tapasztaltunk. Szemre sem vettünk észre problémát, illetve 
az át­­­­­vételkor is ugyanúgy egy százalékot vontak le, mint korábban, az eszköz tehát nem jelentett további veszteséget” – közölte elégedetten Patkós Sándor, aki a május közepi beszélgetésünk során úgy becsülte, hogy (ha marad a szokatlanul csapadékszegény időjárás) az átrakókocsi június közepén már ismét dolgozni fog. Náluk a nyári aratási idő körülbelül egy hónapot tesz ki, míg ősszel a kukoricát egy hét alatt levágják.

fliegl3

Az ULW 20-as tavaly megbízhatóan, problémamentesen dolgozott, ráadásul minimális karbantartási igénnyel. A za­vartalan működéshez csupán a csigák végén lévő zsírzószemeken keresztül kell elvégezni a mozgó elemek rendszeres kenését. Az átrakókocsit egyelőre nyitott helyen tárolják, de hamarosan elkészül az újabb ponyvás színük, és akkor már tető alatt tudják elhelyezni. A stabil, biztonságos „parkoltatásban” nagy segítséget jelent a hidraulikus támasztóláb. A tisztítás is gyorsan, ugyanakkor nagy alapossággal végezhető el: Patkós Sándorék előbb levegővel szokták kifúvatni a törmeléket a tartályból, utána pedig kívül-belül lemossák (az alul lévő zsilip ezt is megkönnyíti). Az átgondolt konstrukciónak köszönhetően az átrakókocsiban minimális mennyiségű termény szokott visszamaradni, a 20 köbméterből talán egy vödörnyi. Mezőtúron idén még nagyobb várakozással tekintenek a szezon elé, hiszen – reményeik szerint – a tavalyi tapasztalatokra támaszkodva tovább tudják finomítani az ULW 20-as használatát, és ezzel még hatékonyabb segítővé tehetik. Patkós Sándor véleménye szerint a (lényegében egy kombájn kiváltására alkalmas) átrakókocsi olyan megfelelő kompromisszumot jelent a nö­­vénytermesztő gazdák számára, aminek révén optimalizálható az aratási idő, ezért nem kell sokat várni arra, hogy Magyarországon is felismerjék az igazi jelentőségét.

A lényegében kombájn kiváltására alkalmas átrakókocsi megfelelő kompromisszumot jelent 
a növénytermesztő gazdák számára, aminek révén optimalizálható 
az aratási idő.




Szerző: AgrárUnió

Címkék: Fliegl, átrakókocsi
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Bálabontó-kiosztó gépek használatának előnyei

Egyre több hazai állattartó használ bálabontó-kiosztó gépet az istállók almozásához, a szálastakarmány-bálák ...