TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 75.123,94 Ft (tonna)
Napraforgómag: 145.473,72 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 72.407,87 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 59.387,20 Ft (tonna)
Repcemag: 164.386,21 Ft (tonna)
Full-fat szója: 211.508,15 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 596 Ft
Benzin ára: 590 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 394,66000
USD: 367,23000
CHF: 409,53000
GBP: 468,51000
Hirdetés
A mezőgépek veteránjai – Egy cseh földműves, a Zetor 3011

A mezőgépek veteránjai – Egy cseh földműves, a Zetor 3011

Gépesítés - 2024.01.28

A hatvanas években nagyon elterjedt nálunk a csehszlovákiai Zetor traktorgyár többféle típusa. Egyszerű, praktikus gépek voltak, könnyen kezelhetők, karbantarthatók. Sok-sok téesz használt ilyeneket, de a rendszerváltás után az állomány egy része magánkézbe került, némelyik mindmáig dolgozik. A mezőkövesdi Hajdú Ráfis János Mezőgazdasági Gépmúzeum példányát próbáltam ki.

Anno egészen mások voltak a mezőgazdászok erőgépigényei. Az volt a lényeg, hogy ne egy-két ló (netán tehénke) húzzon ekét, szekeret, hanem gép, sokkal gyorsabban. Az eke mögött ballagó és a kocsi bakján ülő embernek nem voltak különösebb komfortallűrjei, nagy előrelépésként élte meg, hogy erőgépet vezethet, teljes mértékben kitéve az időjárás viszontagságainak. Noha voltak fülkés típusok, de megbecsülték azokat is, amelyeknek teteje a hol napsütéses, hol zord égbolt volt…

A mezőgépek veteránjai – Egy cseh földműves, a Zetor 3011

A 2340 köbcentiméteres motor 27,2–32,3 lóerőt tudott lead

Csaknem 60 éves a „nagypapa”

A magyar Hofherr és Dutra mellett népszerű lett a cseh Zetor ZKL is. A most ismertetett 3011-es típust 1960 és 1967 között gyártották, én egy 1964-es darabbal ismerkedtem meg – a maga idejében korszerűnek számított. Nem egy gépóriás, könnyű fellendülni az ülésére, átfér keskenyebb kapun is, saját tömege csak 1720 kilogramm; nem szakad be alatta egy régi patakhíd. Klasszikus konstrukció, négyütemű dízelmotorral, kis első és nagy hátsó kerékkel, csak az utóbbi hajtott. A háromhengeres, soros, folyadékhűtésű, hosszú löketű, tehát nagy nyomatékra konstruált 2340 köbcentiméteres motor 27,2–32,3 lóerőt tudott leadni, 1968/perces fordulatszámnál. Már volt önindítója, pótkocsi vontatásához (kikapcsolható) légkompresszora, de olyan luxusra nem gondoltak tervezői, és nem vágytak használói, mint például a szervokormány.

A mezőgépek veteránjai – Egy cseh földműves, a Zetor 3011

Hatvan éve komoly mezőgazdasági eszköz volt, valódi haszongép

A szívlapáthoz hasonló, acélból préselt, de lengőkarokon rugózott ülésen ringatózva fizikai munka volt a Zetort vezetni. A volánt erőből kell forgatni, a hagyományos erőátvitel kétfokozatú terepváltó és ötfokozatú sebességváltó, tehát összesen tíz előremeneti és két hátrameneti áttétel közül lehet választani, persze nincs szinkronizálva, dupla kuplungozással kell felkapcsolni, visszakapcsoláshoz gázfröccsöt kell adni. A kuplungpedál, akárcsak a féké, izmos lábat kíván. Van azonban kézi gázkar is, hogy például szántáskor ne kelljen állandóan játszani a pedállal – ez volt az akkori sebességrögzítő… Nem kell attól tartani, hogy a menetszél lesöpri a vezetőt az üléséből, mert a csúcssebesség mindössze 25,4 kilométer per óra. Az akkori poros országutakra éppen elég volt ennyi.

A szívlapáthoz hasonló, acélból préselt, de lengőkarokon rugózott ülésen ringatózva fizikai munka volt a Zetort vezetni.

Vezetni élvezet

Bevallom, nagyon szeretek muzeális veteránokat vezetni, személyautót, teherautót és traktort is. Nem vesznek ki minden feladatot kezemből, érteni kell a működésüket, és alkalmazkodni hozzá. Persze óriási könnyebbség egy dolgozónak reggeltől estig egy modern traktorban ülni, amely pontosan tartja a beállított sebességet, GPS kormányozza centiméter-pontosan, a fülkében légkondicionáló és zene szolgálja a komfortot, de egy oldtimeren igazi gépésznek érezhetem magam.

Így volt a Zetor 3011-essel is – valódi gyönyörélvezet! A gyújtáskulcs elfordításával éled fel az elektromosság, a kombinált műszer, fokozatonként külön sávban mutatja a sebességet, egyben a fordulatszámot, van motorhőmérő és tanktöltöttség-műszere is. Gombnyomásra röffen be a dízel, hideg időben természetesen érzéssel kell izzítani. Kis ideig illő bemelegíteni, utána lehet sebességbe tenni, így üresen felsőbb fokozatból is simán elindul. Mivel csak utcákon vezettem, nagyon könnyen járt a kormány, egy gyerek is megbirkózhatott volna vele. Nem hiányzott a rugózott futómű, az első tengely billenhet, hátul a ballonos gumiabroncs simítja a zökkenőket.

Kedvező benyomásaimban nyilván sokat számított, hogy egy nagy gonddal, tökéletesen restaurált, príma állapotú őslényre ülhettem fel. Itt is elismerésemet fejezem ki a múzeumnak, amelyet jó szívvel ajánlok meglátogatni mindenkinek, aki arrafelé jár. Nagyon gazdag anyaga van, órákig lehet érdekességeket tanulmányozni.  

A mezőgépek veteránjai – Egy cseh földműves, a Zetor 3011

Gombnyomásra röffen be a dízel

Most nézzük meg szélesebb összefüggésben is a Zetor 3011-est. Hatvan éve komoly mezőgazdasági eszköz volt, valódi haszongép. Ma már nem feltétlenül ugrik be a neve fiatal gazdálkodóknak, hacsak apukájuk nem ilyennel dolgozott, de idősebbeknek fogalom volt a cseh márka, óriási szerepet játszott hazánkban is az állati erőtől az erőgépig vezető úton. Nem berozsdásodott, hanem nemes patinát kapott a hírneve, jó minőségű, megbízható, problémamentes masinákat gyártott. Mindmáig vannak kedvelői, nemcsak veterángyűjtők, restaurálók, hobbisták között, hanem olyanok is, akik munkára fogják. Karbantartására sincs szükség rácsatlakoztatott laptopra, hogy lekérdezzenek hibakódokat, nem kell szoftvert frissíteni, mint modern gyártmányokon. Megfelel hozzá egy közönséges szerszámkészlet, persze a dízeladagolójával, porlasztóival ajánlatos szakműhelyhez fordulni. Alkatrészt lehet hozzá szerezni, de már nem gyárit, hanem utángyártottat. Önmagában csak egy nagyon kicsi gazdaságban felelhet meg, de jól beválhat horribilis árú nagytraktorok kiegészítőjeként, kisebb teljesítményigényű feladatokra. Ahogy a nagypapa is hasznosíthatja magát egy családi gazdaságban, a Zetor 3011-et sem kell feltétlenül félreállítani!  

Nemes patinát kapott a Zetor hírneve, jó minőségű, megbízható, problémamentes masinákat gyártott, amelyeknek a mai napig vannak kedvelői.

A mezőgépek veteránjai – Egy cseh földműves, a Zetor 3011

Címkék: zetor, traktor
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Komposztálás házilag: Tippek, praktikák és kisokos

A komposztálás egy természetes és hatékony módja annak, hogy a konyhai és kerti hulladékokat értékes talajjavító ...