TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 72.868,69 Ft (tonna)
Napraforgómag: 204.497,20 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 71.967,66 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 68.401,59 Ft (tonna)
Repcemag: 188.976,34 Ft (tonna)
Full-fat szója: 220.219,78 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 584 Ft
Benzin ára: 578 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 383,16000
USD: 331,20000
CHF: 410,97000
GBP: 436,32000
Hirdetés
Az EKÁER alapjai

Az EKÁER alapjai

Agrárgazdaság - 2015.03.25

Az alábbiakban megpróbálom Önöknek leegyszerűsítve megfogalmazni, hogy miről is szól tulajdonképpen az EKÁER, vagyis az elektronikus közúti áruforgalmi rendszer. Jelen írásban kizárólag a fogalmak magyarázatára vagy értelmezésére koncentrálva, hogy egyáltalán az alapokkal tisztában legyenek az érintettek.

Tisztelt Látogatónk!

A cikk megtekintése előfizetéshez kötött!

Amennyiben rendelkezik online előfizetéssel, jelentkezzen be az előfizetéshez tartozó felhasználói fiókba.

Belépés

Ha még nem előfizetőnk, ismerje meg előfizetési ajánlatainkat, hogy hozzáférhessen lapunk korábbi cikkeihez is!

Az EKÁER alapjai

Kit érint az EKÁER?

Útdíjköteles gépjárművel végzett, közúti fuvarozással járó

– 
a) az Európai Unió más tagállamából belföldre irányuló Közösségen belüli termékbeszerzést vagy egyéb célú behozatalt,

– 
b) belföldről az Európai Unió más tagállamába irányuló termékértékesítést vagy egyéb célú kivitelt,

(Megjegyzés: az „egyéb cél” alatt a bérmunka céljából történő fuvarozást is érteni kell. A saját tulajdonban lévő termék belföldről másik tagállamba, illetve másik tagállamból belföldre történő mozgatása az áfakötelezettség szempontjából termékértékesítésként, illetve beszerzésként kezelendő, így ezeket a tényállásokat is bejelentési kötelezettség terheli.)

– 
c) belföldön nem közvetlen végfelhasználó részére történő első általános forgalmi adóköteles termékértékesítést 
(a továbbiakban együtt: közúti fuvarozással járó tevékenység) kizárólag érvényes EKÁER-számmal rendelkező adózó folytathat.

Útdíjköteles gépjármű

Az Útdíjtörvény (2013. évi LXVIII. törvény) 2. § 21. pontja szerint: a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi, vontató – ideértve a nyerges vontatót is –, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból álló járműszerelvény útdíjköteles gépjárműnek minősül. Ez volt az a törvény, amellyel először a mezőgazdasági lassú járművekre is kiterjesztették az útdíjfizetési kötelezettséget, és később ezt törölték a törvényből. Fentiek alapján a traktor nem minősül útdíjkötelesnek.

Mi az EKÁER-szám?

Az EKÁER-szám a szállítandó áruhoz/termékhez kapcsolódik és 15 napig érvényes. Csak ennek birtokában lehet fuvarozást végezni. Nagyon fontos, hogy a 15 nap naptári napot jelent, nem munkanapot! Az EKÁER-számot a fuvarozási tevékenység megkezdéséig kell igényelni, az igénylés ingyenes. A kompenzációs felárra jogosult mezőgazdasági termelőnek nem kell EKÁER-számot kérni. A mezőgazdasági termelők tevékenysége ugyanis az arra vonatkozó különös áfabeli szabályok miatt nem felel meg az EKÁER hatálya alá tartozó adóköteles termékértékesítésnek.




Szerző: Dr. Jobbágy Krisztina

Címkék:
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Digitális átállás könnyedén? Frissen végzett precíziós ...

Hogyan kell kidolgozni egy komplex, precíziós szemléletű technológiát? Hogyan készül a zónatérkép, a tápanyag- és ...