Ön dönt: Rapid vagy Spirit

Väderstad, a minőségi gabonavetés szinonimája

A Väderstad a kalászosok vetéséhez két különböző vetőgépcsalád, a Rapid és a Spirit modelljeit kínálja, csak magvetésre alkalmas, valamint a vetéssel egyidejű műtrágya-kijuttatásra is képes, úgynevezett kombiváltozatban.

A svéd gyártó abban a szerencsés helyzetben van, hogy termőhelyi adottságok és technológiai feltételek alapján pozicionálni tudja vetőgépeit, hiszen vannak gazdaságok, ahová inkább a Rapid, míg más esetekben inkább a Spirit tűnik jobb választásnak.

Annak ellenére, hogy mindkét típus nagy sebességű vetésre képes magágykészítő vetőgép, felépítésüket tekintve számos ponton különböznek egymástól. A megváltozott klíma miatt kihívásokban gazdag 21. században egy jó gabonavető gép legfontosabb ismérve a technológiai rugalmasság, a nagy napi teljesítmény, 
a könnyű kezelhetőség, valamint a minimális karbantartásigény. A technológiai rugalmasság alatt azt értjük, hogy legyen szó akár szántásos alapművelésről (sőt közvetlenül szántásba történő vetésről), csökkentett menetszámú technológiáról vagy akár direkt vetésről, az általunk használt vetőgép bármikor bevethető, hiszen a talajművelésben nem követhetünk sablonokat, adódhatnak helyzetek, amikor kevésbé jól előkészített magágyba kell vetni.
Az elvárásoknak megfelelést a vetőgéphez választható többféle magágykészítő egység, a vetőcsoroszlyák kialakítása és vezérlése, valamint a maglehelyezés előtti és utáni tömörítés mikéntje teremti meg. A Rapid és a Spirit vetőgépekhez öt-hat különféle magágykészítő egység választható, amelyek közül a legnépszerűbbek a tárcsás kialakításúak, valamint ezek CrossBoard hidraulikus simítóval kombinált változatai. A Väderstad kínálatában ma már a vetőgéphez fejlesztett, két sorba rendezett, 41 cm-es kúpos tárcsákból felépülő művelőeszköz (System Disc) mellett elérhető a nagy sikerű Carrier rövidtárcsáról átvett, 45 cm-es lapokból álló, intenzívebb talajművelést lehetővé tévő rendszer is (System DiscAggressive).


Rapid a kihívásokkal 
teli területekre

A csoroszlyák vezérlésénél alkalmazott Rapid-elv azt jelenti, hogy egy-egy hátsó tömörítőkerék parallel rudazaton keresztül vezérli az előtte lévő egy pár vetőcsoroszlyát, biztosítva az állandó vetésmélységet még nagy menetsebesség esetén is. Innen ered a vetőgépcsalád elnevezése. 
A csoroszlyákat tartó kar gumibakos felfüggesztést kapott, amely közel kéttonnányi erővel tartja a vetőegységeket a beállított vetésmélységben. Ugyanakkor a csoroszlyák kővel ütközve mintegy 
10 cm-t tudnak hátrafelé kimozdulni az azokat rögzítő gumibakoláson keresztül. 
Ez a viszonylag merev csoroszlyafüggesztés garantálja a 70–230 kg csoroszlyanyomást, valamint teszi lehetővé, hogy a Rapid vetőgépek a legkötöttebb talajtípusokon is biztosítani tudják az akár 
8 cm-es vetésmélységet is. A talajt csak mi-nimálisan bolygató szimpla tárcsás csoroszlya 3 fokos szöget zár be a haladási iránnyal, keskeny magárkot nyit, miközben 
a mag köré finom szerkezetű talajt hord.

Rapid vetőgép


Spirit, ahol előny 
a maglehelyezés előtti tömörítés

A Spirit vetőgépek úgynevezett TriForce csoroszlyafüggesztése lényegesen nagyobb mértékű talajfelszín-lekövetést biztosít, hiszen a háromszög keresztmetszetű gerendelyre épített gumibakolás akár 30 cm-es felfelé történő elmozdulást is lehetővé tesz. A könnyű talajba hatolással jellemezhető, offset kialakítású dupla tárcsás csoroszlya használata előnyösebb laza talajokon, mert könnyebben forgásba jön, és nem húzza össze a talajt. 
A Spirit vetőgépek csoroszlyanyomása egy hidraulika-rendszeren keresztül 40–90 kg között állítható, ami legtöbb talajtípuson tökéletes maglehelyezést biztosít.

 Spirit vetőgép

Eltér a talajtömörítés módja

A maglehelyezés előtti és utáni tömörítés módját és mértékét tekintve is találunk eltérést a Rapid és a Spirit vetőgépek között. A vetésmélység pontossága szempontjából fontos elv, hogy a vetőgép teljes munkaszélességében történjen előtömörítés, amit a Rapid vetőgépeken a vonórúdra helyezett, 4 vagy 6 kerékből álló Pivot tömörítőegység, valamint a 6 és 8 méteres modellek esetében a szárnyakra helyezett tömörítő keréksor alkalmazásával érhetünk el. Ez utóbbiak egyedi felfüggesztésűek és közel 100 kg súllyal terhelhetők. A Spirit vetőgépeken a vetőcsoroszlyák előtt 82 cm átmérőjű, 40 cm széles kerekeket találunk offset elrendezésben, amelyek egyébként a közúton történő szállításban is közreműködnek. A mellső tömörítő keréksor offset elrendezése csökkenti a talaj összehúzásának veszélyét, nem ragad meg könnyen 
a nedves és szármaradványos talajon, és kisebb vonóerőigénnyel is bír. A Rapidokon a maglehelyezést követően a tökéletes mag-talaj kapcsolat kialakításáról nagy átmérőjű, fúvott kerekek gondoskodnak, amelyek mindegyike két-két vetett sort tömörít. A kerekek offset elrendezése garantálja az eltömődésmentes működést még nedves talajon és szármaradványos felszínen is. A Spirit vetőgépeken ugyanezt a feladatot soronkénti, 38 cm-es abroncsozott kerekek látják el, amelyek a vetésmélység függvényében több pozícióba állíthatók. Az üvegszál erősítésű polimerből készült könnyű kerekek ellapuló abroncsozása kiváló tömörítő és öntisztuló képességű. A kiszáradásra hajlamos, kötött talajokra a Rapid jelentette extra tömörítő hatás tűnik a legjobb választásnak, míg a Spirit hátsó tömörítő keréksora laza-középkötött talajokon is kiváló eredménnyel használható.

Nem kérdés a pontos vetés

A nagy napi teljesítményt elsősorban a menetsebesség és a munkaszélesség határozza meg. A pontos vetés nagy vetési sebesség estén sem lehet kompromisszum kérdése, két feltétele a magadagolás módja, valamint a vetési mélység szabályozása. Ebben a tekintetben mindkét vetőgéptípus a mezőgéppiac élvonalába tartozik, hiszen akár a Rapid vetőgépek hidraulikus hajtású rendszereiről, akár a Spiritek második generációs, elektromos hajtású Fenix adagolójáról beszélünk, az 1 kg/ha magráta alkalmazása nem jelent kihívást. Minden Väderstad gabonavető gépen lehetőségünk van a magmennyiség (kombivetőgépen a műtrágyamennyiség is) menet közbeni állítására is, manuális vagy pedig automatikus módon. A Rapid vetőgépek a legtöbb ismert virtuális terminállal és GPS-rendszerrel kompatibilisek, azaz képesek – kijuttatási térkép alapján – változó mag- és műtrágyamennyiséggel vetni, felismerni a táblavégi fordulót, valamint automatikus félgép-elzárásra (csak RDA). A Spirit vetőgépeken mindez még fejlesztés alatt áll. Mindkét vetőgépcsalád típusai vezérelhetők E-Controlon keresztül is, ami wifi-adatátvitelt és iPad kezelőfelületet jelent.

A pneumatikus Rapid vetőgépeken két évvel ezelőtt mutatkozott be a SeedEye vetésellenőrző és magszámláló rendszer, amely forradalmasítja a vetőgépek kalibrálásának és vezérlésének módját, ugyanis ezentúl elég megadni a négyzetméterre kivetni szánt magdarabszámot, a rendszer – a radar által mért haladási sebesség függvényében – automatikusan meghatározza a magadagoló fordulatszámát, azaz a kijuttatandó magmennyiséget. 
A vetési mélység hidraulikus úton állítható a Rapid vetőgépeken. A pneumatikus típusokon az úgynevezett Master&Slave rendszer gondoskodik arról, hogy a központi mestermunkahengeren beállított érték a szárnyakon is maradéktalanul teljesüljön, ennek továbbfejlesztett változata az IDC, amely heterogén táblák vetése esetén képes a mélység finom utánállítására, amennyiben az megváltozik a laza, homokos foltokban.

A Väderstad két vetőgépcsaládjából összesen több mint 900 értékesített gép dolgozik már a hazai földeken, ami kellő garanciát jelent minden új partnerünk számára.

Dr. Kalmár Tibor

Tags: vetőgép, vetés, Väderstad, Rapid , Spirit, talajtömörítés

  • 15
  • 29
  • 33
  • 35
  • 39
  • 4
  • 40
  • 5
  • LAT-logo
  • amazone
  • benedeczki
  • cont-eco
  • dupont
  • gepkozvetito_logo
  • stihl_logo

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom