
Így nyüstölik a Zetor motorjait
Traktorok - 2020.09.01
A traktorokba beszerelt motorok ma már 95 százalékkal tisztábban működnek, mint másfél évtizeddel ezelőtt. Hogyan fejlesztik, gyártják és tesztelik a hipermodern erőforrásokat?
A legtöbb traktorgyártó külső partnertől szerzi be a burkolat alá kerülő motorokat, a cseh Zetor azonban maga készíti az erőforrásokat. Brnóban modern fejlesztési és tesztközponttal is rendelkezik, ahol rendszeresen „nyüstölik” a beépítendő egységeket. Van benne rutinjuk, hiszen az elődként szolgáló vállalatoknál az 1930-as években kezdték meg a személyautókba, motorkerékpárokba és repülőgépekbe szánt dízelmotorok gyártását, a mezőgazdasági erőgépekbe pedig 1946-tól.
Jelenleg a Zetor erőforrás-kínálata meglehetősen szélesnek mondható, ami még inkább megköveteli, hogy a részegységeket folyamatos teszteknek és ellenőrzéseknek vessék alá. A cseh gyártót erre kényszeríti az is, hogy a világ különböző pontjain más és más emissziós normák vannak életben, de a használt üzemanyag minősége is rendkívül eltérőnek mondható. A Brnóban készített motorokat egyébként nemcsak traktorokban használják fel, de villás targoncákban, szivattyúkban és egyéb gépekben is.
A cseh traktorokban dolgozó, négyhengeres, 16 szelepes erőforrások kiemelkedő értékelést kaptak a Német Mezőgazdasági Társaságtól (DLG). Többféle módon teszik próbára ezeket a fejlesztési időszakban, speciális próbapadokon igyekeznek felmérni a teljesítőképességük határait. Míg a TLT tesztje során a motorokat a traktor részegységeiként vizsgálják, addig ebben az esetben egyenesen a dinamométerre kötik őket, amely a direkt motornyomaték mérésére alkalmas.
A szakemberek véletlenszerűen választják ki a vizsgálandó egységet a legyártott készletből, majd 60 órán keresztül tesztelik egy meghatározott metódus szerint, elsősorban minőségi és tartóssági paraméterekre koncentrálva. A program lefuttatása után a motort teljes körű átvizsgálásnak vetik alá, darabokra szedik, és egyenként ellenőrzik az alkatrészek állapotát. A teszt során a motorteljesítmény optimalizálására is nagy figyelmet fordítanak, vagyis arra, hogy a szokásos felhasználási körülmények között a lehető legtökéletesebben működjenek, például a fogyasztás terén a legkedvezőbb beállítást érhessék el náluk.
Az elmúlt 10 év során a legnagyobb változást és mérnöki kihívást a Stage IIIB emissziós szintről a Stage IV standardra való áttérés jelentette. Most hasonló a helyzet, hiszen hamarosan már csak a Stage V károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő erőforrásokat lehet beépíteni a traktorokba. Ez a Zetor technikusainak is több ezer órányi szimulációt, paraméter-beállítást és mérést jelent, miközben megpróbálják optimalizálni az új fejlesztésű motorok működését. A cseh vállalat termékeinek legnagyobb vásárlója az Európai Unió, ahol a folyamatos szigorítások következtében a traktorok immár 95 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és szilárd részecskét bocsátanak ki, mint 15 évvel ezelőtt. A környezetkímélő erőforrások kifejlesztése, tesztelése és legyártása természetesen a Zetort is jelentős anyagi áldozatokra késztette, de a piacon való helytállásnak mindez elengedhetetlen feltétele.

Vessen napraforgót, a klímaváltozás nyertesét!

Weidemann T6025 teleszkópos rakodó – Ember, gép és szerszám ...

Továbbra is magas a napraforgó ára

Ahol hisznek az ésszel végzett forgatásos talajművelésben, ott ...

Korai Pioneer® kukorica hibridek nagy termésátlaggal

Hatályba lépett az agrárgazdaságok generációs átadását ...

Rekordszámú új traktorregisztráció volt a Fendt-nél 2024-ben

A szőke szépség (2. rész) – Haflingi ló felvezetésben, ...

Búza helyett szója, marha helyett baromfi – Ilyen lesz 2035-ig az ...

Magas olajsavas koncentráció jelentősége napraforgóban