TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 87.821,01 Ft (tonna)
Napraforgómag: 209.091,24 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 76.608,80 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 82.935,73 Ft (tonna)
Repcemag: 211.646,47 Ft (tonna)
Full-fat szója: 209.466,80 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 639 Ft
Benzin ára: 631 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 404,57000
USD: 389,35000
CHF: 429,75000
GBP: 485,09000
Hirdetés
Így nyüstölik a Zetor motorjait

Így nyüstölik a Zetor motorjait

Traktorok - 2020.09.01

A traktorokba beszerelt motorok ma már 95 százalékkal tisztábban működnek, mint másfél évtizeddel ezelőtt. Hogyan fejlesztik, gyártják és tesztelik a hipermodern erőforrásokat?

A legtöbb traktorgyártó külső partnertől szerzi be a burkolat alá kerülő motorokat, a cseh Zetor azonban maga készíti az erőforrásokat. Brnóban modern fejlesztési és tesztközponttal is rendelkezik, ahol rendszeresen „nyüstölik” a beépítendő egységeket. Van benne rutinjuk, hiszen az elődként szolgáló vállalatoknál az 1930-as években kezdték meg a személyautókba, motorkerékpárokba és repülőgépekbe szánt dízelmotorok gyártását, a mezőgazdasági erőgépekbe pedig 1946-tól.

Jelenleg a Zetor erőforrás-kínálata meglehetősen szélesnek mondható, ami még inkább megköveteli, hogy a részegységeket folyamatos teszteknek és ellenőrzéseknek vessék alá. A cseh gyártót erre kényszeríti az is, hogy a világ különböző pontjain más és más emissziós normák vannak életben, de a használt üzemanyag minősége is rendkívül eltérőnek mondható. A Brnóban készített motorokat egyébként nemcsak traktorokban használják fel, de villás targoncákban, szivattyúkban és egyéb gépekben is.

A cseh traktorokban dolgozó, négyhengeres, 16 szelepes erőforrások kiemelkedő értékelést kaptak a Német Mezőgazdasági Társaságtól (DLG). Többféle módon teszik próbára ezeket a fejlesztési időszakban, speciális próbapadokon igyekeznek felmérni a teljesítőképességük határait. Míg a TLT tesztje során a motorokat a traktor részegységeiként vizsgálják, addig ebben az esetben egyenesen a dinamométerre kötik őket, amely a direkt motornyomaték mérésére alkalmas.

Zetor motor 1

A szakemberek véletlenszerűen választják ki a vizsgálandó egységet a legyártott készletből, majd 60 órán keresztül tesztelik egy meghatározott metódus szerint, elsősorban minőségi és tartóssági paraméterekre koncentrálva. A program lefuttatása után a motort teljes körű átvizsgálásnak vetik alá, darabokra szedik, és egyenként ellenőrzik az alkatrészek állapotát. A teszt során a motorteljesítmény optimalizálására is nagy figyelmet fordítanak, vagyis arra, hogy a szokásos felhasználási körülmények között a lehető legtökéletesebben működjenek, például a fogyasztás terén a legkedvezőbb beállítást érhessék el náluk.

Az elmúlt 10 év során a legnagyobb változást és mérnöki kihívást a Stage IIIB emissziós szintről a Stage IV standardra való áttérés jelentette. Most hasonló a helyzet, hiszen hamarosan már csak a Stage V károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő erőforrásokat lehet beépíteni a traktorokba. Ez a Zetor technikusainak is több ezer órányi szimulációt, paraméter-beállítást és mérést jelent, miközben megpróbálják optimalizálni az új fejlesztésű motorok működését. A cseh vállalat termékeinek legnagyobb vásárlója az Európai Unió, ahol a folyamatos szigorítások következtében a traktorok immár 95 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot és szilárd részecskét bocsátanak ki, mint 15 évvel ezelőtt. A környezetkímélő erőforrások kifejlesztése, tesztelése és legyártása természetesen a Zetort is jelentős anyagi áldozatokra késztette, de a piacon való helytállásnak mindez elengedhetetlen feltétele.

 



Címkék: traktor, emisszió, Zetor, motor, teszt, Stage V
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Korai Pioneer® kukorica hibridek nagy termésátlaggal

Az elmúlt évek időjárási és közgazdasági körülményei jelentős hatással voltak a hazai kukorica termesztésre és a ...