AgroStratéga

AgroStratéga-piackutatás – Iránytű a magyar mezőgazdaság útkereséséhez

Az AgroStratéga 2017-ben már hatodik alkalommal indította útjára azt a kutatást, melynek kérdőíve a mezőgazdasági termelést hivatásszerűen, árutermelés céljából folytató egyéni gazdálkodók és cégvezetők szakmai információszerzési szokásaival, valamint jövőképével kapcsolatos kérdéseket tartalmaz.

A hiánypótló felmérés eredményeit az ágazaton belül több területen is felhasználják, az egyetemi oktatóktól az ágazat beszállítóinak és vevőinek döntéshozóin keresztül a szakpolitikusokig.

A kutatás megállapításaiból rendszeresen születnek szakcikkek és szakértői hozzászólások, melyek a vezető mezőgazdasági szaklapokban és szakportá-lokon, valamint az AgroStratéga szakmai blogján jelennek meg. Az eredmények hivatkozásként bekerülnek szakdolgozatokba, doktori disszertációkba, hazai és nemzetközi kiadványokba, magyarul és idegen nyelven egyaránt.

A piackutatók célja nem kevesebb, mint az agráriumban dolgozók, a mezőgazdasági termelésből élők igényeinek megismerése, a problémák feltárása, ezzel is hozzájárulva azok megoldásához, az ágazat fejlesztéséhez. A kutatási eredmények megismerésével a vertikum minden résztvevője nyer, mivel az adatok jelentős részéhez ingyen is hozzá lehet jutni, hiszen a cél végeredményben közös: a hazai mezőgazdaság fejlesztése.

Az országos felmérésnek ebben az évben is szakmai partnere az AGRYA (Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége) és a GOSZ (Gabonatermesztők Országos Szövetsége). E két szakmai szervezet mellett az AGRÁRIN, a HARDI, a NUFARM, a RAPOOL, a SAATEN-UNION és a TAKARÉKBANK is támogatja a kezdeményezést. Cikkünkben a kutatás szakmai partnereit és támogatóit kérdeztük a piackutatással és a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos viszonyukról.


Salamon György: Évről évre fejlődik 
a digitális kommunikáció

A Nufarm egy ausztráliai székhelyű növényvédőszer-gyártó vállalat, amely 1957-es megalapítása óta piacvezetővé vált Ausztráliában, harmadik Ázsiában, de Európában és a többi kontinensen is jelentős szereplője a növényvédő szerek piacának.

Salamon György

Salamon György

ügyvezető, Nufarm Hungária Kft.

 

A globális gyomirtószer-piacon az ötödik, vezető helyen áll a fenoxi-herbicidek kereskedelmében, a glifozát hatóanyag-tartalmú termékek gyártóinak sorában pedig jelenleg második a világon. A vállalat emellett jelentős pozíciót vívott ki magának a réztartalmú szerek piacán is, hiszen ott a legismertebb márkák tulajdonosa éppen a Nufarm. Az anyacég a fejlesztések során új hatóanyag- és termékkombinációk, a korábbiaknál környezetkímélőbb formulációk, továbbá felhasználóbarát csomagolások megvalósítására koncentrál, melyek a gyakorló szakemberek számára is értéket képviselnek.

A hazai leányvállalat története éppen tíz éve kezdődött és napjainkra már több mint hatvan különféle termék és gyűjtőcsomag forgalomba hozatalához szükséges engedéllyel rendelkezik. 
Az alapítás óta eltelt évtizedben nemcsak a termékválaszték, hanem a munkatársak létszáma is növekedett. Ma már kilencfős területi csapattal és teljes kiszolgáló háttérrel működünk. Ahogyan a környezetünkkel, úgy a partnereinkkel és 
a termékeinket felhasználókkal is hosszú távú, jól működő kapcsolatok kiépítésére, valamint fenntartására törekszünk. 
Az AgroStratéga szakértőivel például az alapítás évétől együtt dolgozunk, országos felmérésüket pedig már második alkalommal támogatjuk. Meggyőződésem, hogy a kutatás eredményei minden érintett érdekeit szolgálják.

A termékeinkkel kapcsolatos ajánlásainkat például a gazdálkodók által leginkább használt és kedvelt információs csatornákon juttatjuk el hozzájuk.
Jó látni, hogy évről évre növekszik a digitális kommunikációs eszközök használata az ágazatban, és egyre többen tájékozódnak az online csatornákból is. Emellett azonban továbbra is igény van a személyes kapcsolatokra és a papíralapú eszközökre, melyekre szintén nagy hangsúlyt fektetünk. Kiadványainkban részletesen szólunk a permetezés technológiájáról, amit az egyes termékekre vonatkozó konkrét ajánlásokkal egészítünk ki.

Hiszen a kijuttatástechnológia alapjaiban határozza meg a növényvédő szerek hatékonyságát, végeredményben a védekezés sikerességét.


Dr. Weisz Miklós: Pozitív jövőképet látunk, 
a gazdák beruházásokat terveznek

A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA) több mint húsz éve működő, generációs alapon létrejövő szakmai szervezet, amelyben a fiatal gazdák megtalálhatják korosztályos közösségüket.

Dr. Weisz Miklós

Dr. Weisz Miklós 

társelnök, Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége (AGRYA)

 

A generációváltás ösztönzéséhez, a fiatal gazdálkodók tevékenységének szakmai támogatásához nélkülözhetetlen támpontokat adnak a gazdálkodók körében végzett felmérések eredményei. Kezdetben a KSH-val, majd később kibővítve a partnerséget az AgroStratégával több közös projektet sikerült már megvalósítani és az eredményeit publikálni. A legutóbbi például a kertészeti ágazatban tevékenykedő fiatal gazdálkodók jellemzőit mutatta be, vizsgálva többek között az értékesítési módokat, a beruházási hajlandóságot és az együttműködés jellemzőit. Jelenleg zajlik a gazdaságátadáshoz, nemzedékváltáshoz kapcsolódó közös felmérés elemzése is, amelynek eredményeiről hamarosan be tudunk számolni.

A sikeres közös munkák alapján nem kérdés, hogy a gazdálkodók információszerzési szokásait vizsgáló felmérésben is már évek óta együttműködünk.
Minden olyan elemzést hasznosnak tartunk, amely a gazdálkodók tudásátadásának megismeréséről nyújt információkat. A tudás megszerzésének, a gyakorlati tapasztalatok megosztásának módja alapvetően befolyásolja az innovációk elterjedését, ezáltal a versenyképességet. Fontos tehát megismerni, hogy a gazdálkodók milyen forrásokból, milyen gyakorisággal szerzik meg a gazdálkodáshoz szükséges információkat.

Ezen túl az előző évi kutatási eredményekből két dolgot mindenképp érdemes kiemelni: az egyik a gazdálkodók beruházási szándékaira vonatkozó adatok. A kapott eredmények alapvetően pozitív jövőképet tükröznek, mivel a gazdák zöme beruházásokat tervez, fejleszteni szeretne. Ez a tendencia még inkább jellemző a fiatal gazdálkodói korosztály esetében.

Kevésbé ad okot optimizmusra viszont a másik fontos eredmény, amely szerint a gazdaságok átadása csúszik, nem zajlik zökkenőmentesen. Ez megerősíti azt, hogy az agrár-nemzedékváltás segítésére több figyelmet kell fordítani egyrészt 
a jogi-adminisztratív akadályok lebontásával, másrészt az érintettek tudatos felkészülésével.


Fórián Zoltán: Sikerünk titka, hogy képben vagyunk az agrárpiaci folyamatokkal

Szorosan összeforrt az agráriummal a Takarékok élete, működése. Nemcsak meghatározó finanszírozói vagyunk a gazdáknak, de olyan teljes körű kiszolgálást is nyújtunk számukra, amely hozzájárul ahhoz, hogy sikerrel fejlesszék üzemeiket. Ennek középpontjában a szakmaiság, a személyes jelenlét, az innováció és 
a hozzáadott érték áll.

Fórián Zoltán

Fórián Zoltán

vezető agrárszakértő, Takarék Agrár Központ

 

Tudatos stratégia van amögött, hogy a pénzintézetek közül a Takarékok hoztak létre először saját agrárszakmai műhelyt. 
A Takarék Agrár Központ nemcsak a kollégák megfelelő agrárfelkészültségéről gondoskodik, hanem az ügyfelek piaci eligazodását is segíti elemzésekkel, előrejelzésekkel, tanácsadással. 
Az egyedülállóan széles vidéki hálózat, a személyes kapcsolatok és a rugalmasság jó eszközök az innovatív, szakmaiságon alapuló agrárfinanszírozási partnerség kialakításához.

A Takarékok rajta tartják ujjukat a mezőgazdaság ütőerén. Sikereink egyik fontos alapja, hogy folyamatosan képben legyünk az agrárpiaci folyamatokkal, sőt mi több, tudjuk, hogyan gon-dolkodnak, mire készülnek az agráriumban tevékenykedők. 
Ezért hívtuk életre immár egy évvel ezelőtt a Takarék Agrárhangulati Indexet, amelynek negyedéves, reprezentatív felmérését az AgroStratéga végzi. Partnerünk saját felmérése számunkra jól kiegészíti indexünk eredményeit, ezért is támogatjuk a kezdeményezést.

Az is bizonyítja a Takarékok agrárpiaci elkötelezettségét, hogy minden olyan kezdeményezés mellé odaállunk, amely segíti a mezőgazdaság, a gazda munkáját, megkönnyíti életét. Ezen egyedülálló felmérés eredményei nemcsak a mezőgazdaságot kiszolgáló ágazatoknak, hanem maguknak az ágazat szereplőinek is szükséges jelzések. A piackutatási adatok fontos iránymutatók például a termékfejlesztésünk számára, de piaci stratégiánk kialakításában is építünk rájuk. Jó például szolgál a Vidékfejlesztési Programmal (VP) kapcsolatos beruházási szándék, amelyről időben értesülve a Takarék Csoport tagjai felkészülten várták a fokozódó finanszírozási igényt.

Elsőként, már áprilisban piacra léptünk a VP-előleg felvételi lehetőségéhez kapcsolódó garanciatermékünkkel, és a nyertes pályázók minden részletre kiterjedő kiszolgálását is biztosítani tudjuk.

A kutatás eredményei minden érintett érdekeit szolgálják.

Fontos megismerni, 
a gazdálkodók milyen forrásokból szerzik meg 
a szükséges információkat

 

Szerző: AgrárUnió

Tags: mezőgazdaság, AgroStratéga, felmérés, piackutatás

  • 15
  • 29
  • 33
  • 35
  • 38
  • 39
  • 4
  • 40
  • 5
  • LAT-logo
  • amazone
  • benedeczki
  • dupont
  • gepkozvetito_logo

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom