TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 75.123,94 Ft (tonna)
Napraforgómag: 145.473,72 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 72.407,87 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 59.387,20 Ft (tonna)
Repcemag: 164.386,21 Ft (tonna)
Full-fat szója: 211.508,15 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 601 Ft
Benzin ára: 594 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 397,66
USD: 371,92
CHF: 416,86
GBP: 473,16
Hirdetés
A gumiabroncs-választás évekre szól

A gumiabroncs-választás évekre szól

Gépesítés - 2023.05.10

Lapunknak Kiss Péter járműtechnikai tanszékvezető segített mérlegelni a döntés szempontjait

Ma már rengetegféle, eltérő adottságokkal rendelkező, illetve különböző minőségű mezőgazdasági gumiabroncs kapható a piacon, ezért fontos, hogy jól válasszunk. Annál is inkább, mert a választás – jó esetben – évekre szól, s nem mindegy, hogyan döntünk. Általában a legfőbb szempont az ár, pedig van még pár szakmai érv is, amit nem árt szintén mérlegelni.

Ehhez kértünk segítséget Prof. Dr. Kiss Pétertől, a MATE Műszaki Intézet Gépészeti Technológiák Központ Gödöllői Járműtechnika Tanszékének vezetőjétől.

Az abroncsok alapvető tulajdonságai

A gumiabroncs-választás évekre szólA gumiabroncs elsődleges feladata, hogy kapcsolatot teremt a jármű (erőgép, munkagép) és az útfelület/terepfelszín között – bocsátotta előre dr. Kiss Péter. – A mezőgazdasági járművek elsősorban terepen, talajon mozognak, melynek tulajdonságait az időjárás jelentősen befolyásolja. A gumiabroncsnak el kell viselnie az ébredő erőket, a rá ható nyomatékokat és kell tudni csillapítania a fellépő lengéseket. A terhelés jelentős részét a gumiabroncsba zárt levegő hordozza, ezért a helyes levegőnyomás beállítása rendkívül fontos a hatékony üzemeltetéshez. Az abroncslégnyomás nem lehet sem kisebb, sem nagyobb a gyártó által előírtnál. Ez a légnyomástartomány viszont az üzemeltetés során változtatható, akár manuálisan, akár a járművön lévő légnyomásszabályzó berendezéssel. Ismert szabály, hogy puha talajon alacsonyabb értékre állítjuk a légnyomást, míg keményebb területen, földúton, közúton a magasabb abroncslégnyomás az előnyösebb.

Számos fontos tulajdonságot és jellemzőt lehet kiemelni a mezőgazdasági gumiabroncsok értékelése során, de általánosságban elmondható, hogy a legfontosabbak a gumiabroncs konstrukciós méretei (pántátmérő, H/B profilarány), a futófelület mintázata, a gumiabroncs szövetvázának kialakítása (napjainkban jellemzően radiál szerkezetű abroncsok vannak forgalomban), sebességtűrő képesség (SS – a mezőgazdasági erőgépek sebességének növekedésével fontos jellemzővé vált), a gumiabroncs teherbíró képessége (LI – terhelési indexszám), valamint egyéb speciális funkciók, például folyadékkal való feltölthetőség.

A terhelés jelentős részét a gumiabroncsba zárt levegő hordozza, ezért a helyes levegőnyomás beállítása rendkívül fontos a hatékony üzemeltetéshez.

Fizikai jellemzők

A tanszékvezető beszélt arról is, hogy melyek a tudományos szempontok alapján támasztott elvárások a modern gumikkal szemben. Mint rámutatott: az egyik legfontosabb a kopásállóság, tartósság. A gumigyártás technológiájának fejlődésével (többek között a műkaucsuk megjelenésével) a gumiabroncsok összetétele sokkal pontosabban tervezhető és gyártható, ezért az élettartam magasabb. Aztán ott van még a gördülési ellenállás csökkentése, a tapadóképesség növelése. Megfelelő abroncskialakítással, futófelülettel, bordázattal és légnyomással a gördülési ellenállás csökkenthető, az abroncs tapadóképessége növelhető, ezzel hajtóanyag-megtakarítás érhető el. A különleges mintázatok pedig elősegítik az abroncs öntisztulását, ami szintén a veszteségek csökkenését szolgálja. Elvárható továbbá a minél nagyobb teljesítményátadás a talaj irányába. A megfelelő gumiabroncsok használatával csökken a kerékcsúszás (szlip), és akár 15 százalékkal nagyobb vonóerő kifejtésére is képessé válhatnak az erőgépek, ami szintén hozzájárul a hajtóanyag-megtakarításhoz, illetve a gumiabroncs élettartamának növeléséhez. Kiemelendő még a talajtaposási kár mérséklése, az extra alacsony légnyomástartományban üzemeltethető, modern gumiabroncsok felfekvési felülete akár 47%-kal is nagyobb lehet a hagyományos abroncsokéhoz képest. Ezzel a káros talajtömörödés csökkenthető, ugyanakkor az erőátadást biztosító felület nagyobb.

Ezeken kívül vannak általános elvárások is – folytatta Kiss Péter. – A modern gumiabroncsok esetében általános elvárásként lehet említeni, hogy a teherbíró és sebességtűrő képességük kielégítően nagy legyen, komfortos vezetési élményt nyújtsanak mind közúton, nagy sebesség mellett, mind szántóföldön, munkavégzés közben.

Adódik a kérdés: a klímaváltozás befolyásolja-e bármilyen módon az abroncshasználatot, az abroncsok gyártási jellemzőit? A klímaváltozás alapvetően a talajművelési gyakorlatainkat változtatja meg – fogalmazott a szakember. – A mezőgazdasági termelés az évek során egyre intenzívebbé vált, egyre komolyabb követelményeknek kellett megfelelni a gumiabroncsoknak is a növekedő teljesítményigény miatt. Napjainkban az erőgépek motorteljesítményének a talaj–járószerkezet kapcsolatban létrejövő veszteségek szabnak gátat. A jelenségre részben megoldást jelenthetnek a gumihevederes járószerkezetek, de a probléma alapvetően folyamatos fejlesztésre ösztönzi a gumiabroncsgyártókat is. A gumiabroncsok fejlesztésénél, tervezésénél természetesen számításba veszik a talajok nedvességtartalmát is. A gyártók általában tesznek ajánlást a különböző típusú gumiabroncsok használati körülményeire, de a gyakorlatban a gumiabroncsok cserélése az aktuális talajállapothoz nem megvalósítható, illetve nagyon költséges lenne. Az abroncslégnyomás megváltoztatásával lehet valamelyest figyelembe venni az aktuális talajállapotot. A gyártók ebből kiindulva univerzális, minden talajállapot mellett jó hatásfokkal üzemeltethető abroncsok tervezésére törekszenek.

Az extra alacsony légnyomástartományban üzemeltethető, modern gumiabroncsok felfekvési felülete akár 47%-kal is nagyobb lehet a hagyományosokhoz képest, amivel csökkenthető a talajtaposási kár.

Veszteségek használat közben

A gumiabroncs–talaj kapcsolatban létrejövő veszteségeket számos kutató tanulmányozta, a terepi járműmozgás két legjelentősebb vesztesége a gördülési ellenállás és a szlip – részletezte az egyetemi tanár. – A két veszteségtípus hatással van egymásra, és a gumiabroncs típusa is kismértékben hatással van az értékeikre, de alapvetően az üzemeltetési körülmények (abroncsnyomás, kerékterhelés, talajállapot stb.) határozzák meg ezen veszteségeket. Kimondottan a gumiabroncsok típusától függő veszteségként tekinthetünk a melegedésre. A jármű folyamatos mozgása során a gumiabroncsok deformálódnak, aminek hatására hő fejlődik.

A diagonál abroncsok jó deformációs képességgel rendelkeznek, a több szálréteggel övezett abroncs a sérülésekre kevésbé érzékeny. A diagonálisan vezetett szálak azonban a felfekvőfelület terheléséből adódó feszültségeket az abroncsban hosszan, nagy felületre kiterjedően elvezetik, ezért az abroncs belső veszteségei megnőnek, az abroncs jobban melegszik.

Radiál abroncsok esetében a szövetváz szálai nem keresztezik egymást. Ez a szálvezetés a feszültségeket nem vezeti el az abroncs felfekvőfelületétől távolabb eső részekre, így a deformációs zóna a felfekvőfelület környezetére korlátozódik. Ennek hatására csökkennek az abroncsban ébredő nyírófeszültségek, nő az abroncs élettartalma. A radiális vezetésű szálak szilárdsága csaknem teljes egészében kihasználható az ugyancsak radiális irányú terhelések felvételére, így kisebb oldalfalvastagság szükséges, ami lényegesen javítja a deformációs képességet és a hűlési viszonyokat. A gumiabroncsok veszteségei rendkívül sok tényezőtől függenek, de a terepi mérések azt mutatják, hogy a radiál abroncsokkal felszerelt erőgépek fajlagos hajtóanyag-fogyasztása alacsonyabb, mint a diagonál abronccsal szerelt erőgépeké.

A terepi járműmozgás két legjelentősebb vesztesége a gördülési ellenállás és a szlip, valamint kimondottan a gumiabroncsok típusától függő veszteségként tekinthetünk a melegedésre.

Hogyan aránylik a gumiabroncsok felületének mérete az erőgép tömegéhez?

A gumiabroncsok felfekvőfelülete elsősorban azok konstrukciós méreteitől függ, valamint az alkalmazott levegőnyomástól és a bordázat típusától. Egyes munkaműveletek során alacsony felfekvési felületre kell törekedni (közúti szállítás), bizonyos esetekben extrán lecsökken a felfekvőfelület (ápolókerekek használata), és van olyan helyzet, amikor a lehető legnagyobb felfekvőfelületet kell elérni a nagyobb vonóerő kifejtése és a talaj védelme miatt. Egyes abroncstípusoknál a légnyomás változtatásával a felfekvőfelület jelentősen megváltoztatható. A mezőgazdasági erőgépek esetén a gépgyártók megadják a választható abroncsméreteket, ezeket minden esetben úgy határozzák meg, hogy az erőgép, valamint a csatlakoztatható munkagépek tömegét is figyelembe veszik. Általánosságban elmondható, hogy a teljesítmény növekedésével nő az erőgép önsúlya is, ami nagyobb gumiabroncsok használatát kívánja meg, azaz a felfekvőfelület is nő, de konkrét arányszámokat nem lehet meghatározni, a felhasználási cél határozza meg ezt.



Címkék: gumiabroncs
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Nem ígérkezik könnyűnek a jövő a vetőmagszektor számára

Exportpiaci zavarok és áremelkedések nehezítik a hazai vetőmagszektor helyzetét, hosszabb távon pedig a ...