TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 65.934,70 Ft (tonna)
Napraforgómag: 141.894,57 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 63.049,15 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 53.080,68 Ft (tonna)
Repcemag: 160.540,57 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.331,58 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 605 Ft
Benzin ára: 607 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 387,87
USD: 357,68
CHF: 393,49
GBP: 452,43
Hirdetés
Gumipiac: az olcsó lesz a legdrágább

Gumipiac: az olcsó lesz a legdrágább

Gépesítés - 2023.04.09

Folyamatos a fejlődés a mezőgazdasági abroncsok szegmensében, de márka és márka között nagy különbség lehet

Merre halad manapság a mezőgazdasági gumiabroncsok gyártása, fejlesztése? A klímaváltozás hogyan alakítja át a tervezést? Milyen szempontok befolyásolják a gumiválasztást? Többek között e kérdésekre keresünk válaszokat cikkünkben.

Adott művelési feladatra 10-20 éve akár egy hét is volt a mezőgazdaságban, míg ma ugyanazt a munkát pár nap alatt kell elvégezniük a termelőknek, tekintettel a klímaváltozás miatt sokkal gyakrabban kialakuló kedvezőtlen időjárási és talajviszonyokra. A kevesebb időre a nagyobb gép a válasz, mely nagyobb és más adottságokkal rendelkező gumiabroncsokat követel.

Gumiabroncs vs. heveder

Gumipiac: az olcsó lesz a legdrágábbSzénási Gábor ügyvezető
 

„Az abroncsnak teljesítenie kell a mezőgazdasági munkák által támasztott elvárásokat: teherviselés, vonóerő-átvitel, talajkímélés, öntisztuló képesség – tudtuk meg Szénási Gábortól, a debreceni Nord-Frank Kft. ügyvezetőjétől. – Emellett természetesen közúti közlekedésre is alkalmasnak kell lennie, ezért a következő követelményeknek is meg kell felelnie: nagyobb haladási sebességre (65–80 km/h) való alkalmasság, stabilitás, nyugodt futás és alacsony zajszint. Az alacsony üzemanyag-fogyasztás, a hosszabb élettartam és a kedvező ár-érték arány is nagyon fontos tényező. A kritériumok közül a legfontosabb a nagy vonóerő-kifejtés minimális kerékcsúszással (szaknyelven slippel) és a minél kisebb talajnyomás a káros talajtömörödés megelőzése érdekében. A követelmények jelentős részének manapság a nagy átmérőjű, széles profilú, radiál szerkezetű, nyitott nyílbordázatú (AS mintázatú), IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) technológiával gyártott gumiabroncsok felelnek meg leginkább. A legújabb mezőgazdasági járművek kerekein már egyre nagyobb átmérőjű (magasabb) és nagy profilméretű (szélesebb), erősebb felépítésű gumiabroncsok találhatók.

Meg kell említeni azt is, hogy egyre nagyobb teret nyer a gumiabroncsot helyettesítő hevederes konstrukció. A kerekes traktor káros talajtömörítő hatása lényegesen, mintegy 15-20 százalékkal nagyobb, mint a gumihevederes traktoré, ami a kisebb felfekvőfelületből, illetve az ebből következő nagyobb talajnyomásból adódik. Egy gumihevederes erőgépnek nagyobb lehet az éves kihasználása is, hiszen esős időben, mélyebb talajviszonyok esetén is lehet vele dolgozni, ami tavasszal korábbi munkakezdést, ősszel pedig a munkával tölthető időszak kitolódását jelenti. Hátránya, hogy jóval drágább, növeli a gép saját tömegét, és a közúti közlekedésben is korlátozottabban vehet részt.”

A szakember hozzátette: egyelőre azonban még a kerekes traktorok vannak nagyobb számban. Esetükben fontos a megfelelő gumiválasztás, hiszen egy garnitúra mezőgazdasági gumiabroncs a gép árának akár 8-12%-át is kiteszi.

Egy garnitúra mezőgazdasági gumiabroncs a gép árának akár 8-12%-át is kiteszi.

A vásárlók a legjobb ár-értéket keresik

„A legfontosabb szempont a felhasználási terület – folytatta Szénási Gábor. – Ennek megfelelően megkülönböztetünk traktor, rakodógép-, betakarítógép-, permetezőgép-, munkagép- és pótkocsiabroncsokat. Ezen belül például a rakodógépabroncsokat is két típusra lehet osztani aszerint, hogy aszfaltra vagy talajon végzett munkákra alkalmasak. A traktorabroncsok felhasználás tekintetében szintén több típusúak:„hagyományos munkavégzésre, sorközművelésre vagy közúti szállításra alkalmasak. A traktorabroncsoknál a nagyobb méretválaszték és a gép felhasználhatóságának sokoldalúsága miatt különböző méreteket gyártanak. Munkagép-, rakodógép-, permetező- és kombájnabroncs vásárlásakor a gyárilag felszerelt méretektől ritkán térnek el az abroncsgyártók, méretben, terhelhetőségben megegyező termékeket állítanak elő.”

Az ügyvezető kérdésünkre jelezte: mivel a gazdálkodók költségei folyamatosan növekednek, a gyári abroncsok helyett általában nem ugyanolyat vásárolnak, a márkahűség nem jellemző. Helyette az árakban középkategóriát képviselő, minőségben viszont az átlagnál jobbat nyújtó abroncsokat kérnek erőgépeikre.

„Erre szokták mondani, hogy jó ár-érték arányú termékeket keresnek, s ma már léteznek ilyenek. Régebben valóban a topgyártók jártak elöl a fejlesztésben, de ez mára megváltozott, ugyanis csak az a gyártó képes az abroncspiacon előre lépni, amelyik önálló fejlesztést tud felmutatni. Ma már nemcsak a prémiumkategória kiváltsága az innováció. Példának okáért a Bkt Agrimaxfactor kimondottan elektromos traktorokhoz készít abroncsot háromféle méretben. Fontos kiemelni, hogy az olcsó, nevenincs abroncsok gyenge minőségűek, kisebb teherbírásúak és alacsonyabb körömmagassággal rendelkeznek. Kisebb élettartamúak és kevésbé hatékonyak, mindez rövid távon is költségesebb üzemeltetést eredményez. Sokszor sajnos az is előfordul, hogy lehetetlen a pótlásuk” – fogalmazott az ügyvezető.

A gumik élettartama növelhető

Azt is megtudtuk, hogy a gumiabroncsok esetében is 15-20 százalékos árnövekedés következett be az elmúlt egy évben. 2020 óta ugyanis az abroncsgyártók is komoly gondokkal küzdenek. Alapanyaghiány, szállítási költség és energiaár-emelkedés nehezíti a helyzetüket. Ám ez nem gátolja őket abban, hogy fejlesszenek, mert a mezőgazdasági gumiabroncsok szegmensében ma már alapkövetelmény, hogy az innovációnak folyamatosnak kell lennie annak érdekében, hogy a gyártók képesek legyenek haladni a korral, a gépfejlesztésekkel.

Szénási Gábor szerint általánosságban a hátsó kerék gumiabroncsa körülbelül 6000-7000, az első, hajtott kerék gumiabroncsa pedig hozzávetőleg 3000-3500 üzemóra élettartamú. Ezt azonban természetesen befolyásolja az, hogy mennyi idő tölt a gép a földeken és az aszfalton. Mindenesetre az élettartam növelhető azzal, hogy odafigyelünk a megfelelő gumiabroncsnyomásra, az abroncsok rendszeres ellenőrzésére, időközönként tengelyenkénti cseréjére, s nem utolsósorban a felhasználási területnek és az elvárt teherbírásnak megfelelő abroncsválasztásra.

Általánosságban a hátsó kerék gumiabroncsa 6000-7000, az első, hajtott kerék gumiabroncsa pedig 3000-3500 üzemóra élettartamú.






Szerző: AgrárUnió

Címkék: gumipiac, gumiabroncs
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

A vadkár-érem több oldala

Az elmúlt időszak egyik nagy port kavaró bejelentése Győrffy Balázstól, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara ...