Iratkozzon fel hírleveleinkre, hogy naprakész, gazdálkodásához létfontosságú tartalmakhoz juthasson!
Gépesítés - 2023.03.17
Mivel a traktorok mérete és tömege tovább már aligha növekedhet, ezért vontatáshoz érdemes megfontolni a pótkocsi-kerékhajtás alkalmazását. Döbbenetes kísérletet végeztek nemrég ezzel kapcsolatban.
Az utóbbi évtizedekben folyamatosan növekedett a traktorok mérete és súlya, de ez a tendencia figyelhető meg a mezőgazdasági szállításra használt pótkocsik esetében is. Ez természetesen a termelékenységre jó hatással volt, ugyanakkor jelentősen megnövekedtek a talajtömörítési károk is.
Mi lehet a megoldás erre? A vontató által kifejtett vonóerő nem növelhető a végtelenségig, még a motorteljesítmény emelésével, vagy pótsúlyozással sem, helyette célravezetőbb a pótkocsi-kerékhajtás alkalmazása.
Ebben az esetben a pótkocsi kerekeit is bevonják a vonóerő-kifejtésbe, ami a talajkárosodás csökkenésével jár, és az elakadásveszély még rosszabb talajkörülmények között is kisebb. Lényegében elmondhatjuk, hogy többkerékhajtás esetén az egyes hajtott kerekek által kifejtett vonóerő összegződik, ezáltal minden keréknek kisebb erőt kell kifejtenie a megfelelő haladás érdekében.
Nem véletlen, hogy az efféle megoldásokra elsősorban azok az országok vevők, ahol a vontató–pótkocsi kapcsolatoknak nagy kihívást jelentő terepen kell mozogniuk. A közelmúltban Svájcban rendeztek egy érdekes versenyt, ahol háromféle megoldást is teszteltek a pótkocsi-kerékhajtás terén.
Az alábbi, döbbenetes videó jól szemlélteti, hogy micsoda fürgeségre képesek a monstrum kapcsolatok akár egy hegyoldalban is. A feladat az volt, hogy a 70 százalékos emelkedőn kaptassanak felfelé (majd lefelé), és hogy mindezt ne csak lendületből tegyék, félúton meg kellett állniuk, és csak utána indulhattak el újra. A feladatot mindhárom tesztelt kapcsolat tökéletesen kivitelezte.
(Fotó: Mexxicana/Pixabay)
LEGOLVASOTTABB HÍREK