TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 85.393,76 Ft (tonna)
Napraforgómag: 215.090,65 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 75.592,82 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 80.251,50 Ft (tonna)
Repcemag: 207.187,88 Ft (tonna)
Full-fat szója: 207.009,72 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 660 Ft
Benzin ára: 641 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 411,92
USD: 394,3
CHF: 436,03
GBP: 487,51
Hirdetés
Itt a jövő! – Önvezető erőgépek a földeken

Itt a jövő! – Önvezető erőgépek a földeken

Gépesítés - 2022.07.16

A Lemken és a Krone összefogott, és közös programot indított a jövő autonóm eszközhordozó erőgépének kifejlesztésére. Céljuk, hogy a két cég munkagépeihez kapcsolt vezető nélküli erőgépek valamennyi szántóföldi művelési, ápolási és betakarítási munkát teljes precizitással, önállóan végre tudják hajtani.

A közös projekt a Combined Powers nevet viseli, a meghajtóegységből és különböző eszközökből álló autonóm „folyamategység" tartós megoldást kínál a mezőgazdaságban a szakképzett munkaerő növekvő hiányára. Azaz az ipar után a mezőgazdaságot is utolérte az automatizálás. A koncepció szerint a Combined Powers mentesíti a termelőket az alól, hogy hosszú-hosszú napokat töltsenek el traktorban zötykölődve a szántóföldeken egy-egy munkafolyamat végrehajtásával, ehelyett olyan rendszerüzemeltetőkké teszi őket, akiknek „pusztán” az a feladatuk, hogy figyelemmel kísérjék az autonóm folyamategység működését és munkavégzését.

onv1

Nincs többé előre vagy hátra: az autonóm munkagépek minden irányban egyformán teszik a dolgukat

Egységben az erő

A Combined Power VTE eszközhordozó autonóm erőgép dízel-elektromos hajtáslánccal készül. Az erőforrás egy teljesen elektromosan vezérelt 170 kW/230 CE dízelmotor, ez hajtja a villamos áramot előállító generátort. A hajtáslánc minden részét – járószerkezet, hidraulika, TLT – villanymotor hajtja meg. Az autonóm eszközhordozóhoz kapcsolt munkagépek előre- és hátramenetben egyaránt csatlakoztathatók és teljes értékűen használhatók. Az új rendszert nemrég a termelők is megismerhették a Lemken és a Krone németországi székhelyein, Harenben és Lingenben.

Mint az az előadásokon elhangzott, az erőgép és a munkagépek intelligens egységet alkotnak, a gépegységek ISOBUS- és TIM-rendszerek segítségével kommunikálnak egymással, a megoldással tökéletesen optimalizálhatók a munkafolyamatok. Az erőgépet a legmodernebb tájékozódási és érzékelőrendszerekkel – LIDAR, szonár, 3D-kamerák, RTK-pontosítású GPS-es helyzetmeghatározás – szerelték fel, aminek köszönhetően az tökéletes és biztonságos önálló munkavégzésre képes. Érzékeli környezetét, kommunikál a megfelelő szerverekkel, felügyelete és kezelése pedig megoldható akár egy táblagépről. A jövő útja tehát az, hogy a gazda csupán felügyeli az autonóm, önmagukat optimalizáló géprendszereket, szemben a mostani helyzettel, amikor is a gépkezelő a tapasztalatai és a használati útmutatók, legfeljebb a kommunikációra épülő támogatórendszerek segítségével kezeli/irányítja a munkagéppel felszerelt vontató járművet. Az elvégzett munkát ma a gépkezelők értékelik, holnap viszont már a szenzorokra épülő műszaki megoldások ezt is elvégzik helyettük.

A jövő útja tehát az, hogy a gazda csupán felügyeli az autonóm, önmagukat optimalizáló géprendszereket.

Fokozott a hatékonyság a cél

S hogy miért van növekvő létjogosultságuk az autonóm, önmagukat optimalizáló géprendszereknek immáron a mezőgazdaságban is? Az egyik ok, hogy fogyatkoznak a gazdálkodók, s az ágazatban maradókra egyre nagyobb teher hárul. A mezőgazdasági üzemek száma Németországban (de ez világtendencia is) az elmúlt 15 évben a felére csökkent, a területük megkétszereződött, s míg 60 évvel ezelőtt egy termelő 15 embert látott el élelemmel, addig ma 150-et. A tendencia azt mutatja, hogy 20-30 évenként megduplázódik az egy főre jutó termelékenység, ami egyre hatékonyabb termelést feltételez. A gazdálkodók szemszögéből nézve viszont kevesebb idő jut egy-egy folyamatra, miközben meg kell küzdeniük az ebben a szektorban is tapasztalható munkaerőhiánnyal. A termelés során nő a monotónia, a gépek pedig egyre komplexebbek. Ebben a helyzetben a Lemken és a Krone menedzsmentjei számára nyilvánvaló, hogy a növekvő hatékonyság alapját az automatizált rendszerek jelentik. A zöldterületek és a szántóföldi művelés fejlesztésének specialistái ezért a Combined Powers projektben egyesítették erőiket és kompetenciáikat. Míg a Krone inkább a kaszálásban, a rendterítésben és a rendképzésben kínál innovatív megoldásokat a termelők számára, addig a Lemken a kultivátoros művelés, a szántás, a magágy-előkészítés és a vetés munkafolyamataihoz gyárt magas minőségű eszközöket. Ezzel a repertoárral gyakorlatilag a mezőgazdasági termelőmunka egészét képesek lefedni.

onv2

Lényegesen kevesebb humán munkaerőre van szükséga gazdálkodáshoz,viszonta gépkezelőnek újés összetettebb feladatokat kell megoldania

A növekvő hatékonyság alapját az automatizált rendszerek jelentik.

A kutatások jelen állása szerint a praktikus, teljes körű autonóm megoldások a szántóföldi munkavégzést fenntartható módon alakítják át és új lehetőségeket nyitnak meg, mert az automatizálás újra a munkafolyamatra helyezi a hangsúlyt. Ugyanis az autonóm rendszer esetében a munkagép diktálja az ütemet, amit a folyamatvezérlés és a navigáció összjátéka valósít meg. Ezért a kutatók és konstruktőrök feladata a mobil robotika és mesterséges intelligencia megfelelő módszereinek kiválasztása és adaptálása a mezőgazdasági viszonyokra, majd ezek átvitele egy hatékony és biztonságos átfogó rendszerbe. Ez az agilis és méretezhető automatizálási megoldások alapvető építőköve, amely lehetővé teszi a meglévő gépkoncepciók és munkafolyamatok optimalizálását vagy akár újragondolását.

onv3

Természetesen mindez a termelőktől is másfajta szemléletet követel: nyitottságot az újdonságokra, s legfőképpen sokrétűséget; legyenek egyszerre növénytermesztési szakértők, újítók, talaj/tápanyag szakértők, kommunikációs szakemberek és tervezők/folyamatanalitikusok. A jövő elkezdődött…




Szerző: AgrárUnió

Címkék: traktor, Lemken, Krone, erőgépek , önvezető, önvezető gépek
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Változások a traktorok energiaellátásában (3. rész) – Az olasz ...

A padovai (Olaszország) „Agribot GPS” vállalat által kifejlesztett OXE-E®vezető nélküli ...