Újabb modellekkel bővül a Tempo vetőgépcsalád
Vető- és talajművelő gépek - 2022.05.28
A Tempo piacra lépése óta eltelt 10 évet a szüntelen fejlesztés és modellválaszték-bővítés jellemezte. Jelenleg 6 modellcsalád 27 típusa közül választhatnak a termelők, ami egyben azt is jelenti, hogy nincs olyan üzemméret, gazdálkodási és gépesítési háttér, amihez ne tudna a svéd gyártó megfelelő Tempo modellt ajánlani.
Részben a széles modellválasztéknak is köszönhető a Väderstad szemenkénti vetőgépének világviszonylatban és Magyarországon is elért sikere, amit jól szemléltet, hogy idehaza 50% körüli a Tempo vetőgépek piaci részaránya a VDMA statisztikája szerint. Nem csoda, hogy a versenytársaknak is megjött az étvágya, több gyártó lemásolta a Tempót, ami sajnos annak ellenére is lehetséges, hogy több mint 30 szabadalom védi. Van gyártó, amelyik például csak a színében változtatta meg a Tempo T modellt, ugyanazzal a dizájnnal és méretekkel dolgozott.
A Tempo jobb
Persze nem minden Tempo, ami annak látszik. A Väderstad Tempo számos ponton azért továbbra is a konkurencia előtt jár, kezdve például az alapoknál, mint például a vetőkocsik mélységhatároló kerekeinek elrendezése és felfüggesztése. A Tempo ún. húzott rendszerű kialakítással jellemezhető, ami sokkal nyugodtabb járást biztosít a vetőegységek számára nagy menetsebesség esetén, mint a tolt rendszerű megoldás. A Väderstad Tempo ma már nem a piacon fellelhető elemekből építkezik, a nyitótárcsák, a perselyek és a tengelyek – magasabb sztenderdek mellett – a svéd gyártó saját üzemében készülnek. A könnyen leüríthető és tisztítható, alumíniumöntvény Gilstring magadagoló a Tempo lelke, egyszerű kialakítású, kevés mozgó elemet tartalmaz. A növényfajonként eltérő lyukmérettel és osztással készülő kompozit magtárcsák olcsók és tartósak, mivel a Gilstring adagolóban a ház és a magtárcsa között egy súrlódást csökkentő légpárna alakul ki. A magméret és a vetendő magráta függvényében kétféle, 16, illetve 22 mm-es vetőegység (szenzor, megvezető cső, csoroszlya) áll rendelkezésre, így a Tempo nagy biztonsággal veti például az étkezési napraforgót vagy akár a szóját 550-650 ezer szemmel. A szállítókefés és szállítószalagos magadagolók kétszer annyi villanymotorral készülnek, mint a Tempo, ezért drágábbak is, ráadásul a magszállítást végző egység tulajdonképpen a vetőgép kopóeleme, míg a Tempo esetében ez a levegő. A kefés megoldás használhatósága erősen növényfaj-, azaz magfüggő, ráadásul nedves vetési idényben nem működik megbízhatóan.
A Tempo vetőkocsija 325 kg-ig terhelhető mechanikus vagy hidraulikus úton, ami a nagy menetsebesség miatt fontos elvárás, és amit a legtöbb kihívó nem tud garantálni. A nagy csoroszlyanyomás a direkt vetéshez is elengedhetetlen feltétel. A sortisztító használata rögös és/vagy szármaradványos felszín esetében szinte nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a kívánt vetési mélységgel dolgozzunk.
A Tempo ún. „lebegő/úszó” sortisztítója valószínűleg a legjobb a piacon, nemcsak mélysége, de a terhelése is több fokozatban állítható, míg paralelogramma felfüggesztése az optimális munkaszögről gondoskodik.
Optimális vetés
A műtrágya megfelelő mélységbe és a soroktól megfelelő távolságra történő lehelyezése kritikus jelentőséggel bír az állomány egyenletes fejlődése szempontjából. A Tempo műtrágyarendszere a legmagasabb szintű elvárásokat is kielégíti, a szimpla tárcsás, akár 210 kg súllyal terhelhető csoroszlya nem bolygatja a talajt nagy vetési sebességnél, így a vetési mélység pontosságára nincs negatív hatása, a műtrágya-lehelyezés mélysége több fokozatban, egyszerűen állítható. De mégis a legfontosabb előny talán az, hogy a vetősorokhoz hasonlóan a műtrágya- és a mikrogranulátum-adagolás is soronként lezárható, a Tempo tehát nem egy „fél” megoldás a precíziós gazdálkodásban, vetésben gondolkozó gazdaságok számára. Az inputkijuttatás szakaszolhatósága ráadásul 5-10% költségmegtakarítást is jelent!
Tempo nem egy „fél” megoldás a precíziós gazdálkodásban.
Végül, de nem utolsósorban tegyünk említést a vezérlésről is. A modern Tempo vetőgép a jelenleg elérhető legkorszerűbb vezérlést kapta, az iPad-alapú E-Control GPS-kompatibilis és tetszetős grafikus megjelenítést kínál, amit miden gépkezelő kortól függetlenül gyorsan megszeret. Ráadásul így a digitális gépkönyvek és a vetőgép használatát segítő oktató kisfilmek is bármikor elérhetők munka közben. A versenytárs vetőgépek vezérlése sok esetben a 90-es éveket idézi, korszerűtlen és egyáltalán nem felhasználóbarát.
A vetőgépcsalád újdonsága a Tempo L 16-24 Central Fill Combi, amely a vetőmagot és a műtrágyát is ömlesztett formában kezeli. A nagy teljesítmény érdekében a vetőgép egy nagyméretű központi tartállyal készül, amely 2200 liter vetőmag és 5000 liter műtrágya, azaz összesen 7200 liter input anyag befogadására alkalmas. A Central Fill rendszer mögött álló technológia nagyon intuitív. Nincs központi motor, amely a vetőmagot adagolja, ehelyett minden egyes soregység maga szabályozza, hogy mennyi vetőmagra van szüksége, így támogatva a nagy pontosságú PowerShoot magtovábbító rendszert, amely a magárokig, illetve az abban futó nyomókerékig szállítja a vetőmagot. Minden egyes PowerShoot adagolóegység felett egy gyűjtőtartály található, amely, ha tele van vetőmaggal, leállítja a központi tartályból történő magszállítást. Amikor viszont a soronkénti puffertartályokban csökken a mag szintje, a CentralFill rendszer újra működésbe lép, és vetőmagot szállít a soregységekhez. Mindez azt jelenti, hogy a soregységek maguk szabályozzák a vetőmag iránti igényüket. Az új Tempo L Central Fill 16 vagy 24 soros változatban készül, ami modelltől függően 450 és 762 milliméter közötti sortávolságokat tesz lehetővé.
Nagyítás a képre kattintva!
Címkék: vetőgép, Väderstad, Tempo, Vaderstad Kft.Weidemann T4512 teleszkópos rakodógép – A telep szíve, lelke, ...
Optimalizáljuk a termelési költséget és maximalizáljuk a ...
LEMKEN Diamant 18 − féligfüggesztett váltvaforgató eke ...
A kalászos gabonák őszi gyomosodásáról – Gyomfajok ...
Nyest vagy menyét: Mi lakik a padláson, mi pusztítja a tyúkokat?
Végéhez ért az idei betakarítás és a vetés
A mezőgépek veteránjai – Mercedes-Benz UNIMOG
Megvannak az „Év Szaloncukra 2024” díjazottai
Väderstad növeli a Spirit gabonavetőgépek kapacitását
Traktorfülkék versenye a kutya szemszögéből