TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 67.768,08 Ft (tonna)
Takarmánybúza: 61.464,14 Ft (tonna)
Napraforgómag: 126.616,67 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 53.939,78 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 50.883,02 Ft (tonna)
Repcemag: 162.255,39 Ft (tonna)
Full-fat szója: 200.238,99 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 604 Ft
Benzin ára: 577 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 380,17
USD: 348,84
CHF: 399,18
GBP: 441,91
Hirdetés
Volt egyszer egy magyar traktor

Volt egyszer egy magyar traktor

Traktorok - 2021.10.01

Kiskőrösön nem feledik és nagy becsben tartják a Dutrát A hazai traktorgyártás fénykorának járműveit a fiatalabb korosztályok legfeljebb az archív újságcikkekből ismerhetik, pedig volt olyan időszak, amikor a Dutra (nevét az angol dumper és a magyar traktor szavakból kapta) fogalom volt a mezőgazdaságban.

A történelem kevésbé zivataros korszakában a márka akár igazi sikertörténet is lehetett volna, hiszen keresett exportcikk volt nagyon sok országban. A KGST-ben azonban máshogy gondolták az elvtársak, és traktorgyártásra elsősorban Csehszlovákiát és a Szovjetuniót jelölték ki. Ez pedig hosszú távon a Dutra végét is jelentette, amelyben a „nagy testvér” 
az MTZ konkurenciáját látta. A legegyszerűbb tehát az volt, hogy felsőbb utasításra egyszerűen leépítik, majd bezárják a kispesti Vörös Csillag Traktorgyárat. 
A döntés 1973-ban született meg, ekkortól az állami tulajdonú vállalatot Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz csatolták, és a gyártásban maradt Dutra traktortípusok előállítását 1975 nyarán be is fejezték. Az utolsó két típus, a Dutra 1000-es továbbfejlesztett változatai, az 1100-as és az 1300-as a kor legmodernebb fejlesztései közé tartoztak, sorozatgyártásuk azonban már soha nem indulhatott el…

DSC 0017

 

Kis ZsoltHa új Dutrák már nem is igen készülnek többé, a régiek még sokáig láthatóak lesznek, legalábbis ha a kiskőrösi Dutra Baráti Egyesület tagjain múlik. Az egyesület elnöke, a 48 éves Kis Zsolt érdeklődésünkre elmondta: mindig is tetszett neki a Dutra „vaskos” formája, amihez hatalmas erős is párosul, ráadásul magyar „termékről” van szó, így hamar eldöntötte, hogy valamikor ő is szeretne venni egyet magának. Ez az idő 2011-ben jött el, amikor is vásárolt egy UE-50-es típust, és úgy tervezte, hogy majd a család kiskőrösi hathektáros szőlőbirtokán állítja munkába. Szépen felújította, sőt annyira jól sikerült a renoválás, hogy végül sajnálta befogni, így azóta is nagy becsben tartja, akárcsak 
a később vásárolt és jelenleg még felújítás alatt álló másik két Dutrát, egy U-28-ast és egy igazi „nagyágyút”, egy 1000-est.

 

DSC 0354

 

Kis Zsolt 2Zsolt elmesélte, hogy a magyar traktorgyártás ékkövének tartott Dutra felújítása igazi hobbijává vált az évek során, az egyesület másik hét tagjával egymást is segítik a meglehetősen mostoha állapotban lévő traktorok „életre keltésében”. „Sokszor közösen újítunk fel egy-egy Dutrát, amit aztán az immár hagyományos kiskőrösi Dutra-találkozón kisorsolunk a látogatók között. – Máskor mindenki a saját műhelyében dolgozik, ilyenkor darabokra szedjük a járgányt, az utolsó csavarig szétszedjük, majd újra összerakjuk a traktort. Felújítjuk a váltót, a motort, majd jöhet a homokszórás, végül pedig a festés. Nem túlzás, ha azt mondom, a munka végére gyári állapotban pompáznak a traktorjaink.” 

 

DSC 0704

DSC 0239

DSC 0212

DSC08330

 

Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio




Szerző: AgrárUnió

Címkék: traktor, traktorgyártás, Dutra
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Hogyan reagált a mezőgazdaság az infláció kihívásaira?

Magyarországon az EU tagállamok között és az eurózóna országait nézve is kiugróan magas, kétjegyű volt az infláció az ...