Volt egyszer egy magyar traktor
Traktorok - 2021.10.01
Kiskőrösön nem feledik és nagy becsben tartják a Dutrát A hazai traktorgyártás fénykorának járműveit a fiatalabb korosztályok legfeljebb az archív újságcikkekből ismerhetik, pedig volt olyan időszak, amikor a Dutra (nevét az angol dumper és a magyar traktor szavakból kapta) fogalom volt a mezőgazdaságban.
A történelem kevésbé zivataros korszakában a márka akár igazi sikertörténet is lehetett volna, hiszen keresett exportcikk volt nagyon sok országban. A KGST-ben azonban máshogy gondolták az elvtársak, és traktorgyártásra elsősorban Csehszlovákiát és a Szovjetuniót jelölték ki. Ez pedig hosszú távon a Dutra végét is jelentette, amelyben a „nagy testvér” az MTZ konkurenciáját látta. A legegyszerűbb tehát az volt, hogy felsőbb utasításra egyszerűen leépítik, majd bezárják a kispesti Vörös Csillag Traktorgyárat. A döntés 1973-ban született meg, ekkortól az állami tulajdonú vállalatot Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz csatolták, és a gyártásban maradt Dutra traktortípusok előállítását 1975 nyarán be is fejezték. Az utolsó két típus, a Dutra 1000-es továbbfejlesztett változatai, az 1100-as és az 1300-as a kor legmodernebb fejlesztései közé tartoztak, sorozatgyártásuk azonban már soha nem indulhatott el…
Ha új Dutrák már nem is igen készülnek többé, a régiek még sokáig láthatóak lesznek, legalábbis ha a kiskőrösi Dutra Baráti Egyesület tagjain múlik. Az egyesület elnöke, a 48 éves Kis Zsolt érdeklődésünkre elmondta: mindig is tetszett neki a Dutra „vaskos” formája, amihez hatalmas erős is párosul, ráadásul magyar „termékről” van szó, így hamar eldöntötte, hogy valamikor ő is szeretne venni egyet magának. Ez az idő 2011-ben jött el, amikor is vásárolt egy UE-50-es típust, és úgy tervezte, hogy majd a család kiskőrösi hathektáros szőlőbirtokán állítja munkába. Szépen felújította, sőt annyira jól sikerült a renoválás, hogy végül sajnálta befogni, így azóta is nagy becsben tartja, akárcsak a később vásárolt és jelenleg még felújítás alatt álló másik két Dutrát, egy U-28-ast és egy igazi „nagyágyút”, egy 1000-est.
Zsolt elmesélte, hogy a magyar traktorgyártás ékkövének tartott Dutra felújítása igazi hobbijává vált az évek során, az egyesület másik hét tagjával egymást is segítik a meglehetősen mostoha állapotban lévő traktorok „életre keltésében”. „Sokszor közösen újítunk fel egy-egy Dutrát, amit aztán az immár hagyományos kiskőrösi Dutra-találkozón kisorsolunk a látogatók között. – Máskor mindenki a saját műhelyében dolgozik, ilyenkor darabokra szedjük a járgányt, az utolsó csavarig szétszedjük, majd újra összerakjuk a traktort. Felújítjuk a váltót, a motort, majd jöhet a homokszórás, végül pedig a festés. Nem túlzás, ha azt mondom, a munka végére gyári állapotban pompáznak a traktorjaink.”
Ha tetszett a cikk regisztráljon az AgrárUnió hírlevélre: https://www.agrarunio.hu/regisztracio
Szerző: AgrárUnió
Címkék: traktor, traktorgyártás, DutraOptimalizáljuk a termelési költséget és maximalizáljuk a ...
Javában tart a tavaszi vetőmag szezon – Újdonságok az RWA ...
KRONE-SHOW 2024 – Ismét látványos gépbemutatókkal és színes ...
Vadkár jogi esetek – Amikor az igazságszolgáltatást felváltja a ...
Elmarad a januári AgrárgépShow, de az AGROmashEXPO meg lesz ...
Vízmegtartás, talajélet – HORSCH termékek az észszerű ...
Ismét a legjobbak között: Az RWA elnyerte a Business Superbrands ...
A minőségi búzatermesztés lehetőségei és kihívásai
Weidemann T4512 teleszkópos rakodógép – A telep szíve, lelke, ...
Mennyi a hal ára idén karácsonyra? Mutatjuk!