
Ez nem is MTZ!
Traktorok - 2021.02.01
Hathengeres Mercedes motort kapott a belarusz traktor Szilágyi László a Csongrád-Csanád megyei Balástyán gazdálkodik. Őstermelőként hagyományos szántóföldi növények (kukorica és kalászosok) termesztésével foglalkozik, homokos és középkötött földeken.
2016-ban eltört az MTZ 80-as traktorának a főtengelye, és a gazdálkodó számára ez volt az utolsó csepp a pohárban: a gyakori műszaki problémákba beleunva elhatározta, hogy motort cserél az öreg masinában.
Amikor Lászlót elhívta az egyik barátja, hogy hegessze meg neki a kombájnja szalmarázó ládája fölötti lemezt, a balástyai fiatalember észrevette, hogy a Claas Dominator 85-ös motorja pontosan beleillene a traktorába. Mérőszalagot fogott, és örömmel állapította meg, hogy tényleg igaza van. A motortartó bak csonkjának elhelyezkedésétől kezdve sok minden szinte automatikusan adta magát, úgy tűnt tehát, hogy a soros, hathengeres, 5,7 literes Mercedes-Benz OM 352 motor kisebb átalakításokkal éppen passzolni fog az MTZ-be.
László vásárolt egy használt erőforrást, rendbe hozta, majd egy mérnök elkészítette a szükséges terveket, amelyeket beadtak a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (a KPM-hez) engedélyeztetésre. Mire mindennel kész lettek, eltelt egy teljes tél, de az újjászületett MTZ 80-as átment a vizsgán, és immár négy éve hibátlanul működik.
Az átalakítás során a legnagyobb nehézséget az jelentette, hogy a motort központosítani kellett a nyelestengellyel, tehát egytengelyűvé kellett tenni a váltót és a motort, különben a kuplungtárcsa és más szerkezeti egységek könnyen károsodhattak volna. Szerencsére az MTZ motorjának hátulján van egy lemez, amely a helyén maradt, és a Mercedes erőforrás felfogatásai az ott kialakított furatokba kerülhettek. Mivel a Mercedes motor főtengelycsonkja rövidebb, mint az MTZ-é, a lendkerék nem fért rá a csonkra. Ráadásul a Merci lendkereke olyan, mint egy „mélytányér”, miközben az MTZ-é sík felületű, ide tehát esztergálni kellett egy közbetétet. Miután össze lett csavarozva a főtengely, a lendkerék, és rátették a kuplungszerkezetet is, ezt az egységet el kellett vinni kiegyensúlyoztatni a vibráció elkerülése érdekében.
Ha szigorúan nézzük, a beszerelt Mercedes erőforrás egy „sima” szívódízel motor. A 0,2 bar nyomású turbó csak azért került rá, hogy ne kelljen kipufogódobot készíteni, teljesítményjavulást mindez nem igazán eredményezett. Viszont szépen „fütyül”, és közel sem olyan hangos, mint a régi MTZ. A tervezésben segítő mérnök javasolta, hogy a traktort összkerékhajtásúvá alakítsák át. Mivel a motor immár az első tengelyt is hajtja, így a terhelés jobban eloszlik. Az MTZ teljesítménye nagyjából 135 LE lett (ennek a motornak az „igazi” turbós változata bőven 160 LE fölött tud).
László a traktort most már bátran használja szántásra, tárcsázásra, vetésre, tehát a legnehezebb szántóföldi munkákra. „Az eredeti 80-ashoz képest ég és föld a különbség. Amikor először kipróbáltam, azt mondtam, hogy ez nem is MTZ” – állapította meg elégedetten a balástyai gazdálkodó. A traktornak nyugatias „feelingje” lett, komfortosabbá, mozgékonyabbá vált. Szép a hangja, egyenletesen jár, indítás után nem köpködi a füstöt, nem dadog, és a munkagépeket is könnyebben húzza. Mivel kevesebb üzemanyaggal beéri, hosszú távon biztosan megtérül a motorcsere ára.
(Fotók: Petya AgroTV)
Címkék: traktor, motor, Belarus, MTZ, Petya AgroTV, Mercedes

Trágyaszórók a Fliegltől: megrakva minden földi jóval

Befejezte a termelést, a Nitrogénművek bezár?

Év Magyar Mezőgépe 2023

Az olcsó import áruk kiszorítják a boltok polcairól a magyar ...

Hogyan reagált a mezőgazdaság az infláció kihívásaira?

A pálinkakészítés művészete: képzéssel marad versenyképes a ...

Januártól jönnek a kötelező visszaváltási díjas termékek

Végkiárusítással egybekötött Black Friday Genezis Műtrágya ...

Őszi alapművelés Lemken-eszközökkel

Szélsőségek a kukorica árában: továbbra is nagy a ...