TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 84.764,69 Ft (tonna)
Napraforgómag: 240.982,71 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 79.267,09 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 81.329,25 Ft (tonna)
Repcemag: 211.991,73 Ft (tonna)
Full-fat szója: 204.015,41 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 595 Ft
Benzin ára: 585 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 407,65
USD: 358,25
CHF: 438,66
GBP: 474,32
Hirdetés
Elektromos gépek 
a mezőgazdaságban

Elektromos gépek 
a mezőgazdaságban

Munkagépek - 2021.01.12

A téli időszakban 
a megszokottnál több a zárt térben végzett munka, ezért ilyenkor tapasztalhatók meg leginkább az elektromos működtetésű gépek előnyei. Legyen szó rakodókról vagy hígtrágyakezelő eszközökről, 
a csendes, takarékos, környezetbarát és „szagtalan” üzemmód a gazdaságok jövőjét jelenti.


Avant e6 minirakodó: 
kiemelkedő üzemidő

A finn AvantTecnoOy fennállásának közel három évtizede alatt a piacvezetők közé emelkedett a kompakt, multifunkcionális minirakodók területén. Magyarországi képviselete a budapesti központú Verbis Kft. Az Avant gépei ideális választásnak számítanak a szűk, nehezen megközelíthető helyeken végzett munkák során. A nagyszámú (több mint 120-féle), professzionális felhasználásra alkalmas, csatolható munkaeszköznek köszönhetően alkalmasak parkok, közterületek, ipartelepek vagy állattartó telepek takarítására, utak és járdák síkosság- és hómentesítésére, kert- és parképítésre, tereprendezésre, földmunkákra, kaszálásra és fűnyírásra. Az Avant minirakodók közös tulajdonsága az állandó hidrosztatikus összkerékhajtás (kerekenként hajtó hidromotorral), a kétdimenziós törzscsukló, az egyszerű kezelhetőség és szervizelhetőség, a sokoldalú használhatóság és a fokozott biztonság. Az alacsony súlypont és a kétdimenziós derékcsukló kivételes stabilitást biztosít, a gépekre minimális gumikopás, valamint a mechanikai behatásokra érzékeny felületek (térkövezés, telepített gyep, raktári, magtári térburkolat stb.) kímélése jellemző. Az Avant e6 univerzális minirakodó elektromos meghajtással rendelkezik.

Avant rakodo min

Az Avant e6 minirakodó 2 méter alatti 
magassága révén a szűk bejáratokon is átfér

A 13,8 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomag 4-6 órás folyamatos munkavégzést tesz lehetővé. Az egyórás gyors-töltés (például ebédszünetben) jelentő-sen megnövelheti a napi munka-időt. A zéró károsanyag-kibocsátás és a csendes üzem révén maximális biztonsággal üzemeltethető teljesen zárt (pincék, alagsorok stb.) vagy rosszul szellőztethető helyiségekben anélkül, hogy a gépkezelő vagy a körülötte dolgozó munkatársak egészségét a kipufogógáz károsítaná. A beépített akkumulátortöltőnek köszönhetően bárhol tölthető, ehhez 230 V/16 A csatlakozási lehetőség szükséges.

A hidrosztatikus négykerék-hajtású Avant e6 minirakodó maximális emelési magassága 2790 mm, emelési kapacitása 900 kg, tömege 1400 kg, haladási sebessége 10 km/h. Mivel a gépmagasság csupán 1985 mm, ezért az alacsony bejáratokon is könnyedén befér.

Az egyedi Optidrive hidrosztatikus hajtásrendszerben a hidraulikatömlők és csatlakozók számát radikálisan csökkentették és optimalizálták, ezáltal nem „pocsékolják el” a rendelkezésre álló mo-torerőt. A munkahidraulika-rendszer 30 l/perc olajáramú. Az adapterek hidraulikus csatolására multicsatlakozó szolgál, a biztonságos munkavégzést pedig minősített ROPS biztonsági keret és FOPS tető teszi lehetővé. Az Avant e6 modellhez opcionálisan akkumulátor-gyorstöltő kérhető, 400 V/16A vagy 400 V/32A változatokban. 
A minirakodóra alacsony üzemeltetési költség jellemző, és a hideg éghajlati körülményekre sem érzékeny.

Az e-széria tagja az Avant e5 modell is, amelynél az elektromos hajtást 13,6 kWh kapacitású AGM (AbsorbentGlassMat) karbantartásmentes akkumulátor biztosítja. Ennél a savas ólomakkumulátornál az elektrolit vékony üvegszálakból font paplanban van tárolva, s ez annyira megnöveli a felületet, hogy a teljes élettartamra elegendő elektrolitot tárol a cellákban. A hidrosztatikus négykerék-hajtás, az Optidrive hajtásrendszer, a beépített akkumulátortöltő és az adapterek hidraulikus csatolását elősegítő multicsatlakozó az Avant e5 minirakodónál szintén megtalálható.

verbis min

Nagyítás a képre kattintva!


Weidemann 1160 eHoftrac: 
nincs számára szűk hely

A német Weidemann 2015 tavaszán helyezte piacra a 1160 eHoftrac elektromos udvari rakodógépet. Fél évtized alatt számos finomítást végeztek el rajta, így valóban megbízható, kiforrott technikát kínálnak a gazdáknak. Az akkumulátort kezdetben rendszeresen desztillált vízzel kellett feltölteni, hamarosan azonban teljesen karbantartásmentessé vált, és az is a kényelmet, praktikumot szolgáló előrelépésnek számított, amikor a töltőegységet a gépbe integrálták. A 1160 eHoftrac két elektromos erőforrással rendelkezik, a hajtómotor 6,5 kW, míg az emelőmotor 9 kW teljesítményű. Nettó munkaideje (folyamatos üzem mellett, terheléstől függően) 3-4 óra, a bruttó munkaideje viszont (megállásokkal) ennél jóval több, így ritkább használat esetén akár napokig is rendelkezésre állhat, nem kell a feltöltésre időt szánni. A standard akkumulátor 48 V feszültség mellett 240 Ah, az opcionális akkumulátor 48 V mellett 310 Ah teljesítményt ad le. 
Az újratöltési idő 4-8 óra.

weidemann rakodo 2 min

A Weidemann 1160 eHoftrac változtatható magasságú 
védőtetőrendszerrel felszerelt

Az elektromos udvari rakodógép billenési teherbírása kanállal – ha a gép egyenes vonalban dolgozik –1348 kg, ami nem csekély a 2350 kg-os üzemi tömeggel egybevetve. 
A számtalan adapterrel felszerelhető 1160 eHoftrac ideális zárt terekben (például állattartó telepeken), hiszen csendes, nem rontja a levegőminőséget, és a jószágokat is megkíméli 
a stressztől, így valóban hasznosan váltja ki a kézi munkaerőt, illetve a robbanómotoros rakodógép-változatot. Kompakt méretei révén (3983 mm hosszúság, 1044 mm szélesség, 2592 mm fordulási sugár) szűkebb helyekre, akár egy sátorba is befér, igazi előnyét viszont a változtatható magasság jelenti. A Weidemann által szabadalmaztatott, változtatható magasságú védőtetőrendszerek az alapesetben 2,25–2,30 m-es gépmagasságot képesek 2 méter alá csökkenteni, mégpedig a mechanikusan (eps) lehajtható védőtető vagy a hidraulikusan (epsPlus) mozgatható védőtető révén. Nagyon hasznos a 15 km/h végsebesség is, hiszen a gép így rendkívül fürgén és hatékonyan közlekedhet a telepen belül.

Ami a jövőt illeti, a Weidemann elsősorban az akkumulátortechnológiában szeretne előrelépni, hamarosan az ő elektromos gépeikbe is lítiumion-akkumulátorok kerülnek, amelyek hidegben kevesebbet veszítenek a teljesítményükből, de általában is lassabban öregszenek, és a töltési ciklusuk is rövidebb. Középtávon az egyedileg telepített gyorstöltőegységek is elterjednek majd, amelyekkel – a hálózathoz képest – szintén gyorsabban lehet az elvesztett töltést pótolni. A Weide-mann a 1160 eHoftrac sikerén felbuzdulva azt tervezi, hogy a robbanómotoros változatban népszerű, 4,5–5,5 méteres emelési magasságú kompakt teleszkópos rakodógépei elektromos verzióit is hamarosan piacra dobja. A gyártókat a káros-anyag-kibocsátási normák folyamatos szigorításai is az elektromos megoldások irányába terelik. Nemsokára elérkezik az az idő, amikor az elektromos hajtás megfelelő alternatívája lesz az egyre bonyolultabbá és drágábbá váló dízelmotoroknak. 
A Weidemann igyekszik a lehető legfelkészültebben belépni ebbe az új korszakba. A német gyártócég magyarországi képviselete többek között rugalmas konstrukciókkal áll a gazdák rendelkezésére, például a gépeit nemcsak megvásárolni lehet, de tartósan bérelhetőek is, illetve használt gépként is megvásárolhatók. 2021-ben kamatmentes, halasztott fizetésű vásárlási akciójuk indul: ez azoknak a felhasználóknak nyújt segítséget, akik nem tudnak vagy nem akarnak pályázati forrásokat igénybe venni, de a teljes beruházási összeget sem szeretnék egyszerre kifizetni.


Doda szivattyúk, 
szeparátorok 
és keverők

A telepi hígtrágyakezelő gépeknél évtizedek óta az elektromos meghajtás dominál, ezen a téren lényegében csak akkor használnak gázolajüzemű eszközöket, ha egy tartós áramkimaradás miatt kénytelenek ideiglenesen dízelgenerátorral pótolni a hálózatot. A Pap-Agro által forgalmazott, magas minőségű, olasz gyártmányú Doda szivattyúk, szeparátorok és keverők szintén elektromos működtetésűek, és ezáltal nemcsak napjaink környezetbarát, „zöld” trendjéhez igazodnak, de távoli irányítást és időzítést is lehetővé tesznek. Az állattartó telepeken többnyire gravitációsan összegyűjtött hígtrágyát szivattyú továbbítja egy nagyobb gyűjtőtározóba. 
A Doda a tározó falára akasztható szivattyúkat készít, amelyek nem merülőszivattyúk, ezáltal a motorok nem a hígtrágya alatt dolgoznak, a hozzáférésük könnyebb. A Super ME széria tagjai elektromos meghajtásúak, s ezek a vágókéses vertikálszivattyúk 3–22 kW teljesítményű motorokkal vannak felszerelve. A magyarországi forgalmazó szerint a Super ME 120-as változat (a szám a 120 mm átmérőjű csőre utal) keresett leginkább a hazai gazdák körében, a 9/11/15 kW-os motorral felszerelt szivattyú ugyanis kiválóan látja el az átlagos telepi feladatokat. Állítható szeleppel rendelkező keverőfúvóka is található rajta, így a felszívott anyagot vissza tudja fújni a tározóba, vagyis megfelelő keverő hatással is bír. Az anyag kitárolásához csupán egy szelep átváltására van szükség. A Super Ultra vertikál aprítókéses, szállító-homogenizáló szivattyúk ME változatai direkt áttétellel szerelt propellerrel is rendelkeznek (ezt közvetlenül a szivattyú tengelye hajtja), vagyis folyamatos keverésre képesek, ezáltal 
a néhány 10 köbméteres tározókba nem szükséges külön keverőt venni és beállítani. A szivattyúk elektromos hajtása révén a vezérlőszekrények tetszőlegesen kialakíthatók. Alapkivitelben direkt kapcsolásúak, de az indítás már lehet időzített is, a leggyakoribb megoldás pedig az, hogy egy inox úszókapcsoló érzékeli a folyadék szintjét, és az kapcsolja automatizáltan a motort. A szivattyúk egy szeparátort látnak el, amely – szintén villanymotorral szerelve – elválasztja 
a híg fázist a szilárd fázistól. A Dodánál létezik préselőorsós és forgódobos változat is, de utóbbi gazdaságosabb, hiszen az energiaigénye csupán 2,2 kW (az orsósé kétszer-háromszor nagyobb), ráadásul ennél kisebb a kopás, mert úgy végzi el az aktív szárazanyag-leválasztást, hogy közben nem ébrednek nagy súrlódó erők. 
A szeparálatlan hígtrágya a forgó perforált dob külső palástjára érkezik, majd két hidraulikusan állítható nyomóhengerpár kényszeríti a dob belső felébe, hogy onnan gravitációsan távozzon. A leválasztott szilárd fázis a dob külső felületén marad, ennek eltávolításáról két kaparóél gondoskodik. A szeparátor a folyamat végén vízzel kitisztítja magát, teljesen leürül, így télen sem áll fenn 
az elfagyás veszélye, vagyis nem kell számára fűtött épületet emelni. A teljesítménye 25–60 köbméter/óra, a hígtrágya sűrűségének függvényében. A hígtrágyakezelés utolsó fázisaként az anyag a hosszú idejű tározóba kerül, ahol keverőkkel homogenizálják. 
A DodaMovred elektromos hajtású keverőket a kör alakú beton- vagy acéltartályok falára lehet akasztani, és léteznek olyan változataik, amelyek 8–9 méter hosszúságú karral rendelkeznek, így felülről bele tudnak nyúlni a tározóba. Kettőt-hármat elhelyezve képesek alaposan megmozgatni az anyagot, hiszen a karjuk 180 fokban jobbra-balra forgatható, illetve 45 fokban a magasság is állítható. 
A kitároláshoz a már említett Super szivattyú használható, de a Doda nagynyomású villanymo-toros szivattyúkat is gyárt a nagyobb távolságba kijuttatáshoz (például köldökcsöves rendszerekhez). Egy 160 kW teljesítményű, nagy frekvenciaváltós vezérlőszekrénnyel rendelkező szivattyú is sokkal költséghatékonyabb a dízelmotoros egységnél, és (telepített egységként) 10–13 bar nyomáson akár 3-4 km-re is ki tudja juttatni a hígtrágyát.

doda min

Nagyítás a képre kattintva!

Kramer KL25.5e homlokrakodó: elnyűhetetlen segítő

Kramer a KL25.5e modell személyében megalkotta a világ első összkerék-kormányzásos, teljesen elektromos üzemű homlokrakodóját. Épületbelsőkben és zajérzékeny területeken egyaránt gond nélkül használható gép – a német gyártó szintén egyedi megoldásaként – fix alvázra épített, ami nagyobb stabilitást és kisebb fordulóívet eredményez. Emellett konstans rakodást tesz lehetővé, vagyis alákormányzáskor nem csökken a rakodási képesség (ez a törzscsuklós kialakításnál hátrányt szokott jelenteni). A KL25.5e az elektromos hajtású rakodógépek piacán a legnagyobbnak számít: tömege 4150 kg, emelési kapacitása 1750 kg, ajánlott legnagyobb kanálmérete 1,1 köbméter, legnagyobb billentési magassága pedig 3300 mm. Mindez keskeny építéssel párosul (a szélessége csupán 1650 mm), ami könnyű manőverezhetőséget garantál.

Kramer rakodo min

A Kramer KL25.5e az elektromos hajtású rakodógépek piacán a legnagyobbnak számít

A homlokrakodó magassága 2390 mm, ami az alacsonyabb bejáratokon problémát jelenthet, cserébe viszont extra nagy teljesítményt kapnak a gazdák, a tekintélyes méretű akkumulátor révén – optimális esetben – nyugodtan kalkulálhatnak napi 4-5 óra munkavégzéssel. Az efféle masinák többnyire nem elegendőek vezérgépnek, viszont kiegészítő gépként ideálisak, egy állattartó telepen például remekül használhatók az etetőkocsi töltésére és más köztes munkákra, rövidebb idejű rakodásokra. Az elektromos gépek sokkal jobban bírják a gyakori beindítást és leállítást, mint a dízelüzeműek, amelyeknél nem elég néhány perc az üzemi hőmérséklet eléréséhez, a részecskeszűrő, az AdBlue-rendszer felépüléséhez, így csak „meggyilkoljuk” a technikát.

A Kramer KL25.5e két elektromotorral rendelkezik, az egyik a menethajtóműben kapott helyet (15 kW teljesítményű), a másik a hidraulika-rendszert látja el. A számos kiegészítő közül a legtöbb energiát a fűtés viszi el, téli üzemeltetésnél erre külön érdemes odafigyelni. Az akkumulátor integrált töltővel rendelkezik, így egy egyszerű voltos csatlakozó segítségével lehet feltölteni. Mindehhez 6-7 óra szükséges, vagyis az előző nap lemerített gép másnap reggel újra hadra fogható. Köztes töltésre is mód van (például ebédszünetben), de a savas ólomakkumulátor jobban szereti, ha százszázalékos állapotba töltik vissza. Így a homlokrakodó nemcsak megbízhatóság, de teljesítmény terén is egyenrangú kihívójává válik a dízelüzemű változatoknak.

Előnyt jelent a hagyományos rakodókhoz képest, hogy nem kell hozzá gázolajat vásárolni és tárolni, csupán éjszakára a villamosenergia-hálózatra csatlakoztatni. Ez különösen akkor megtérülő, ha egy gazdaság, üzem képes maga előállítani az elektromos áramot. A gazdaságosságot javítja a kisebb karbantartásigény is. Nincs szükség a motorolaj rendszeres utántöltésére, illetve az olajszűrők, a por hatására könnyen eltömődő levegőszűrők cseréjére, csupán a csuklópontok zsírzására, valamint a kötelező szervizek (a hidraulikaolaj, illetve a lehajtások olajának cseréje) elvégzésére.

Mindez nemcsak olcsóbbá teszi a fenntartást, de a meghibásodási lehetőségeket is csökkenti. Érdemes odafigyelni ugyanakkor a megfelelő tárolásra, mert az elektromos üzemű rakodók akkumulátorai nem kifejezetten kedvelik a fagypont alatti hőmérsékletet. A fedett, zárt belső térben elhelyezés nemcsak a mostoha időjárási körülményektől való védelem miatt ajánlott, hanem azért is, mert plusz 15-20 fokon (szobahőmérsékleten) a töltés hatékonyabb, az akkumulátor könnyebben felveszi a villamos energiát.

valkon min

Nagyítás a képre kattintva!




Szerző: AgrárUnió

Címkék: Kramer, rakodógép, Weidemann, Avant, Doda, szivattyú
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Növényélettanra alapozva – A Next 25 első évének értékelése, és ...

A Malagrow Kft. tavaly indította el a növényvédelem megújítására fókuszáló, a termelőt és a fogyasztót egyaránt ...