A magyar gazdálkodók szakmai közössége
Corteva Pioneer 15 éves nyeremény

Talajkímélés okosan

Gépesítés - 2020.07.24

Abroncsnyomás-szabályozástól a gumihevederes járószerkezetekig Hogyan tudjuk a legtöbbet tenni az általunk művelt talajok védelméért, ha önjáró gépek járószerkezetét vizsgáljuk? Sokunkban felmerülő és visszatérő kérdés, a válasz pedig nem egyszerű!

Talajkímélés okosan


A Deraland Kft. talajkímélés témakörében két neves, ismert márka termékeit forgalmazza, a ZUIDBERG TRACKS gumihevederes járószerkezeteket, valamint a PTG abroncsnyomás-szabályozó készleteket és rendszereket.

Traktorok esetében mi a legfontosabb számunkra?

Adott motorteljesítménnyel és üzemi tömeggel rendelkező traktorral a lehető legjobb vontatási teljesítményt érjük el úgy, hogy minél kevésbé tapossuk, tömörítsük a talajunkat. Ehhez mire van szükség?

– Megfelelően súlyozott traktorra (első és hátsó tengelyek sú­lyozása adott munkaművelethez és üzemeltetési körülményhez),

– megfelelő méretű és szerkezetű gumiabroncsra,

– ha megoldható, akkor kerüljük a nedves, erősen felázott talajon történő munkavégzést, mert minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb a hordozóképessége, és annál gyorsabban szenvedhet káros talajtömörödést,

– a gumiabroncsok nyomásának szabályozására.

Az utolsó, nagyon fontos és aktuális témakörre jelentenek meg­­­oldást a Deraland Kft. kínálatában a PTG német cég ál­­tal fejlesztett és gyártott abroncsnyomás-szabályozó termékek 
a ké­­­­­­­­­zi készlettől egészen a traktor vezetőfülkéjéből, akár ISOBUS rendszeren keresztül szabályozható rendszerekig.

Miért fontos az abroncsnyomás szabályozása közúton és szántóföldi körülmények között?

Közúton megfelelő nyomás beállításával kisebb az abroncs gördülési ellenállása, ami alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és kisebb gumiabroncskopást eredményez, és növekszik a jármű stabilitása, valamint van lehetőség menet közben minimális belső abroncsnyomás-változtatásra az útminőség kompenzálására. A magasabb közúti abroncsnyomás ezenkívül csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást (–5%) és a gumikopást (–20%) is.

Szántóföldi munkák során viszont azért fontos az abroncsok belső nyomásának szabályozása, hogy traktorunk motorteljesítménye és a munkaművelethez igazított, motorteljesítménnyel arányos üzemi tömege minél nagyobb arányban tudjon hasznosulni, minél kisebb kerékcsúszással. Ehhez megfelelő bordaszám és felfekvési felület szükséges. A jelentős felfekvésifelület-növekedés (akár 100%-os növekedést is el lehet érni) hatására, azzal párhuzamosan jelentősen csökken a nyommélység és talajtaposás (akár 50%-os csökkenés), ami a vetett növénynek jobb életkörülményeket biztosít. Csökken a kerékcsúszás, és több profilborda kapaszkodik, aminek hatására növekszik a vonóerő, a területteljesítmény, és csökken az üzemanyag-fogyasztás és a munkaidő. Valamint gépkezelő- és gépkímélőbb közlekedést jelent szántóföldön, mert a lengések száma nagymértékben csökken, és alacsonyabb lesz a gumiabroncskopás is.

talajkimeles3

Azonban az abroncsok felfekvési felületét nem lehet a végtelenségig növelni, főleg akkor nem, ha a közúti közlekedésben is szabályosan kívánunk részt venni. A gumihevederes járószerkezetek alkalmazása maximális felfekvési felületet biztosít a gép szélességének minimális mértékű növelése mellett vagy a szélességi méret növelése nélkül. A nagyobb felület jobb nyomáseloszlást is eredményez, így a nagy tömegű járművek talajon való közlekedését is lehetővé teszi, a talajszerkezet megóvása mellett javítja a gép terepjáró és vontatási képességét. A hosszában növekvő felfekvési felületnek és ezáltal a lényegesen több kapaszkodóköröm-kapcsolatnak köszönhetően nagyobb vonóteljesítmény átvitele lehetséges, illetve kombájnok esetében a lényegesen hosszabb felfekvési felület nagyobb betakarítási sebességet is enged a vágóasztal jobb hossz- és keresztirányú szabályozása mellett, mert kisebb a géptörzs lengése. A kéthevederes rendszerektől eltérően a kanyarodás során nincs szükség a hevederek fékezésére, így a talajszerkezet károsodása is minimális.

Az időjárási szélsőségek fokozódása és a munkaerő hiánya miatt egyre nagyobb méretű és tömegű gépek beszerzése mellett döntenek a gazdálkodók. Azonban a nagyobb teljesítményű gép nagyobb üzemi tömeggel is rendelkezik, ezért fontos a megfelelő járószerkezet kiválasztása, karbantartása és üzemeltetése.

A ZUIDBERG TRACKS járószerkezeteket gyárt traktorokhoz, kombájnokhoz és önjáró szecskázókhoz, valamint minden olyan önjáró géphez ajánljuk, amely nagy üzemi tömeggel rendelkezik.

A gumihevederes járószerkezetek háromféle hevederszélességben (61/76/92 cm) érhetők el, pozitív hajtásrendszerrel, és 2, 3 vagy 4 bogie-s támasztógörgő-kialakítással vannak szerelve. Így adaptálhatók a különféle márkájú traktorokhoz, kombájnokhoz, önjáró szecskázókhoz, cukorrépa-betakarító gépekhez. Kétféle keretkialakítást alkalmaznak náluk, amelyek a váz és a járószerkezet közé kerülnek beépítésre. A C keretnél a gép véglehajtásai 
a teherviselő elemek, ami elsőre nem tűnhet vonzó megoldásnak, előnye viszont, hogy a hevederes szerkezetet viszonylag gyorsan (két emberrel és egy targoncával nagyjából 4 óra alatt) kerekekre lehet cserélni. A C keretet elsősorban betakarítógépekhez ajánljuk. Egy közbetét elem segítségével a járószerkezet könnyedén adaptálható az önjáró betakarítógépek jelentős részéhez. 
Az F keretnél mindez nehézkesebb, célszerű tehát hosszabb időre fennhagyni a hevedert, itt azonban már a keret a teherviselő elem, nem a véglehajtás. Traktoroknál csak F keret kialakítása lehetséges, s ott a véglehajtás és a hevederhajtás közé be van építve egy hajtómű, amely felveszi a terheléseket. Az F típust azoknak a termelőknek ajánljuk, akik hosszú távon szeretnék használni a gumihevederes járószerkezetet, hiszen ezt nem lehet gyorsan és egyszerűen átszerelni.

talajkimeles2

A Deraland Kft. talajvédelem-témakörben forgalmazott termékei új gépekre és már korábban vásárolt gépekre is felszerelhe­tőek. Bármilyen kérdés vagy igény merül fel, állunk a gazdálkodók rendelkezésére.

 




Szerző: AgrárUnió


Címkék: gumiheveder, gumihevederes járószerkezet, talajkímélés, Deraland Kft., abroncsnyomás-szabályozás

LEGOLVASOTTABB HÍREK

2023.01.28

Ukrán gabona, uniós fejfájás

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.27

Nemcsak olcsó gabona, hanem silány liszt is érkezik Ukrajnából

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.25

Videón, ahogy az autó felborít egy pótkocsis traktort

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.24

Páratlan technológiai újítás a Huntractornál

TOVÁBB OLVASOM...
TOVÁBB A HÍREK OLDALRA...