TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.203,61 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.553,90 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 60.021,85 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.089,02 Ft (tonna)
Repcemag: 159.621,06 Ft (tonna)
Full-fat szója: 210.961,02 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 653 Ft
Benzin ára: 643 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 393,4
USD: 369,7
CHF: 406,26
GBP: 461,09
Hirdetés
Itt az új Trabant, elektromos hajtással, babakék festéssel – sajnos, csak egy létezik belőle

Itt az új Trabant, elektromos hajtással, babakék festéssel – sajnos, csak egy létezik belőle

Hírek - 2023.03.08

Ha másfél évtizede nem tombolt volna a gazdasági világválság, talán még ma is láthatnánk Trabantokat az utakon. Az ikonikus márkát elektromos hajtással támasztották volna fel.

A rendszerváltás előtti időszak egyik ikonikus személyautója a Trabant volt, az úgynevezett keleti blokk országaiban mindenképp, így Magyarországon is. A szerencsésebbek Ladát, Skodát, Wartburgot hajthattak, a kevésbé szerencsések Daciát, Kis Polskit, vagy persze Trabantot.

A Trabinak is becézett jármű a keletnémet (NDK) ipar terméke volt. Szinte hihetetlen, de 1957-ben kezdődött meg a gyártása, és nem csináltak nagy ügyet belőle: a hőre keményedő polimerből készült karosszéria alatt kétütemű motor recsegett.

Kevesen tudják, hogy neve az akkoriban fellőtt első szovjet műhold, a Szputnyik–1 német megfelelőjéből származik, vagyis ugyanúgy „útitárs” jelentéssel bír (németül), mint Hruscsovék szatellitje (oroszul). 1976-ban az NDK-ban használt összes autó 47 százaléka Trabant volt.



A márka ideje 1991-ben áldozott le, bár két esztendővel korábban még létrehozták a négyütemű szériát. A Trabi a régi „kilincs” helyett botváltót kapott, és Volkswagen Polo motort, vagyis meglepően korszerűvé vált, de a rendszerváltás után már olyan erős lett a konkurenciaharc, hogy törvényszerűen elbuktak benne.

Ahogy az lenni szokott, nem mindenki törődött bele a szomorú sorsba, 2009-ben komolyan meg is próbálkoztak az ikonikus márka feltámasztásával. Ez lett volna a Trabant nT, amely az elődeihez hasonló babakék színt kapott, ám igen formás dizájnnal és modern műszaki tartalommal büszkélkedhetett.

A Motor1 oldal visszatekintése szerint a nagy bemutatkozásra Frankfurtban került sor. A szászországi Wilkau-Haßlauban készítették el az egyetlen példányt, amely 30 centivel volt csupán hosszabb az ősénél. Elektromos gép lett belőle, és egy töltéssel nagyjából 160 kilométert tudott megtenni, ami másfél évtizede nem volt rossz eredmény.

Az energiát a hátsó tengelynél elhelyezett akkumulátor biztosította, míg a tetőre napelemet helyeztek, hogy az működtesse a klímát. Az akkori gazdasági világválság azonban elkaszálta a terveket, nem sikerült befektetőket találni az álom folytatásához.

Mozgásban az új Trabant (hang nélkül):



Címkék: trabant, elektromos, gazdasági világválság, retró
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Mit figyel az új uniós megfigyelőközpont?

A belga uniós elnökség több intézkedéssel és javaslatcsomaggal reagált a gazdák Brüsszelből induló, majd Európa ...