Itt a recept, ha dühít, hogy elveszi a piacodat az ukrán áru
Hírek - 2023.03.06
Francia és lengyel termesztők is sikereket értek el az importárukkal szemben. Lehet másolni a receptet, különösen az ukrán gabona esetében.
A franciáktól több fronton is sokat lehet tanulni, de ahogy a hazai termelők megvédik érdekeiket, az valódi mestermunka.
Januárban a francia almakészletek olyan magas szinten álltak, hogy bőven elegendőek voltak a hazai kereslet ellátására, így a Francia Alma- és Körtetermesztők Egyesülete, az ANPP (Association Nationale Pommes Poires) szerint behozatalra nem volt szükség. Ehhez képest az ANPP kiszúrta, hogy a Carrefour kiskereskedelmi lánc Lengyelországból importált pár tucat tonna almát és ezeket a francia almával azonos áron helyezte ki a polcokra, holott körülbelül a helyben termelt gyümölcs feléért szerezte be az árut. Érdemes megfigyelni, hogy ebből a jelentéktelen mennyiségből is micsoda ügy lett, milyen szintre sikerült eszkalálni a hírverést, nehogy aztán később az ilyen típusú import a többi áruházlánc számára követendő példaként szolgálhasson. A francia termelői szövetkezetek, élükön az ANPP a “fekete PR” eszközéhez folyamodtak: az információt megköröztették a hazai ágazati portálokon és a nemzeti médiában is, meglehetősen vitriolos hangvételben ostorozva a láncot. Majd Olaszországban, Hollandiában, Németországban és Lengyelországban jelentek meg cikkek ugyanerről az “ügyről”. Ez régóta bevett gyakorlat Nyugat-Európában, az újdonság az, hogy a kelet-európai média is kezd fellépni ilyen esetekben. Az ANPP januárban nyilatkozatot bocsátott ki, mely szerint a francia termelők a megnövekedett energia- és inputanyagárak miatt magasabb felvásárlási árakat érdemelnek, később pedig a lengyel alma behozatalát “unfair import”-nak minősítette.
Franciaországban a hasonló jellegű protekcionista megmozdulásoknak az első lépése a “fekete PR vagy “negatív reklám”, amelyhez a média a termelői szervezeteken keresztül kiváló partner. A következő lépés általában a széles körű és igen hatásos, nem ritkán erőszakos megmozdulás-sorozat. Ilyen összehangolt akciósorozatra válaszul a zömével belföldi kézben levő kiskereskedelmi láncok általában meghátrálnak.
Lengyelországból is lehet pozitív példát említeni a közelmúltból, mégpedig a Potworów környéki paprikatermesztőkét. 2022. júliusában két demonstrációt is sikerült megszervezniük, egyiket az Aldi, másikat a hazánkban kevéssé ismert Lewiatan üzletláncok boltjai előtt arra válaszul, hogy a lengyel paprikaszezon csúcsán holland importáru jelent meg az említett láncok polcain (ami persze a szabad piac miatt jogilag teljesen rendben van). A demonstrációk és a médiával karöltve folytatott ellenreklám végül sikeresnek bizonyultak, és mindkét áruházlánc lemondott a Nyugat-Európából származó importáru forgalmazásáról a hazai termékek javára.
Fontos azonban látni a különbséget: míg Lengyelországban egy kis, elszigetelt kezdeményezés vezetett eredményre a szervezők kitartása miatt, addig Franciaországban a legkisebb ügyben is (pár tonna lengyel alma, nem 37 ezer tonna ukrán sűrítmény) szinte azonnal a teljes szektor lép, minden eszközt és társult szervezet együttműködését bevetve a cél érdekében.
Forrás: Fruitveb, Fotó:Pixabay
Címkék: franciaország, hollandia, demonstráció, ukrán, UkrajnaÖröklési szabályok változásai
Itt az új KAP menetrend, változások történtek!
Véleményezhetők a termelői öntözésfejlesztést támogató ...
Mire figyeljünk a karbamid műtrágya használatában AÖP ...
Régi ellenfelünk, a gabonafutrinka
Repülőgépről vagy helikopterről is végezhető a napraforgó ...
Gyümölcsöző innovációk
Mit tudnak a legújabb nemesítésű kalászos fajták?
Gombatoxinok a kukoricában
„Az elveszett piacokat csak minőségi búzával lehet ...