Benzin és gázolaj: lehet még rosszabb?
Hírek - 2022.12.01
Úgy tűnik, az üzemanyag-ellátás helyzete lehet még a mostaninál is rosszabb, legalábbis ezt vetítik előre a MOL százhalombattai finomítója körüli problémák.
Az elmúlt hetekben gőzerővel dolgoztak a szakemberek a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának karbantartásán. A finomító körülbelül 55 százalékon üzemelt sokáig, miután egy tervezett karbantartási folyamat közben olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra volt szükség. A magyar olajvállalat úgy tervezte, hogy december 2-től ismét teljes kapacitással termel majd az üzem. Azonban az Index információi szerint a minapi nyomáspróbán a szakemberek újabb repedést találtak a rendszerben, ami azt jelenti, hogy a finomító újraindítása alsó hangon is 3 napot csúszik.
Ez pedig azt is jelenti, hogy igaza lesz Grád Ottónak, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárának, aki néhány napja azt nyilatkozta: amíg a 480 forintos ársapka érvényben van, addig együtt kell élni azzal, hogy a nagykutakon is átmeneti készlethiány lehet. „A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk, vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban” – fogalmazott.
Az RTL érdeklődésére a Mol elismerte, hogy a napokban részleges, jellemzően pár óráig fennálló termékhiány a hálózatuk 20 százalékában jelentkezett.
Az Index úgy tudja: a Molnak nemcsak Százhalombatta újraindítása okozza a problémát, hanem a megfelelő mennyiségű import hiánya is. Az már az elmúlt napokban nyilvánvalóvá vált, hogy a csökkentett finomítói termelés nem képes ellátni a magyar piacot, ezért a Mol folyamatosan importál szlovákiai finomítójából olajat, de a logisztikai kapacitásai többet nem bírnak el.
Szakértők szerint a helyzet orvoslásához az import korábbi szinteken történő helyreállítása a kulcs, hogy újból érkezzen megfelelő mennyiségű import az országba, mert jelenleg az ország ellátása szinte kizárólag a Molra hárul. Számos szereplő, aki jelenleg ellátási gondokra hivatkozik, korábban aktív importőr volt, azonban a hatósági ár miatt ezt a tevékenységet felfüggesztette, illetve minimalizálta, hiszen veszteséget senki nem akar termelni.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a napokban úgy fogalmazott: a kormány álláspontja egyértelmű, az ársapka csak akkor fenntartható, ha a Barátság vezetéken zavartalanul folyik az olaj. Illetve ha a finomítók az érkező olajat fel tudják dolgozni. A miniszter hozzátette: a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy fenntartsa az ársapkát, de ha az látszik, hogy ez a két tényező veszélyezteti az ellátást, akkor nehéz helyzetbe kerülünk, hiszen jelenleg az ársapka következtében nincs olyan piaci szereplő, aki szívesen importál Magyarországra.
Egyelőre nem tudni, hogy a december másodikai újraindítás elhalasztása miatt mekkora áruhiány alakul ki a következő napokban, de valószínűsíthető, hogy a mostaninál is nagyobb.
Címkék: mol, hiány, üzemanyag, ársapka, benzin, gázolajIsmét a legjobbak között: Az RWA elnyerte a Business Superbrands ...
Hogyan lesz a jó zongoraművészből kiváló marketinges? – ...
Árvakelés az őszi vetésekben
Az őszi vetésű területek felén megtörtént a talaj- előkészítés
Kukorica gombásodásveszély? A Cimbria technológiája segít ...
Traktorfülkék versenye a kutya szemszögéből
Weidemann T4512 teleszkópos rakodógép – A telep szíve, lelke, ...
Vízmegtartás, talajélet – HORSCH termékek az észszerű ...
Vadkár jogi esetek – Amikor az igazságszolgáltatást felváltja a ...
A szőke szépség (1. rész) – Haflingi ló tenyésztésben, ...