TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 72.552,94 Ft (tonna)
Napraforgómag: 161.553,82 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 71.058,71 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 59.155,25 Ft (tonna)
Repcemag: 176.300,71 Ft (tonna)
Full-fat szója: 216.756,42 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 600 Ft
Benzin ára: 594 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 394,88
USD: 357,42
CHF: 421,29
GBP: 467,83
Hirdetés
Benzin és gázolaj: lehet még rosszabb?

Benzin és gázolaj: lehet még rosszabb?

Hírek - 2022.12.01

Úgy tűnik, az üzemanyag-ellátás helyzete lehet még a mostaninál is rosszabb, legalábbis ezt vetítik előre a MOL százhalombattai finomítója körüli problémák.

Az elmúlt hetekben gőzerővel dolgoztak a szakemberek a Mol százhalombattai Dunai Finomítójának karbantartásán. A finomító körülbelül 55 százalékon üzemelt sokáig, miután egy tervezett karbantartási folyamat közben olyan meghibásodást észleltek, ami miatt újabb javításokra volt szükség. A magyar olajvállalat úgy tervezte, hogy  december 2-től  ismét teljes kapacitással termel majd az üzem. Azonban az Index információi szerint a minapi nyomáspróbán a szakemberek újabb repedést találtak a rendszerben, ami azt jelenti, hogy a finomító újraindítása alsó hangon is 3 napot csúszik.

Ez pedig azt is jelenti, hogy igaza lesz Grád Ottónak, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárának, aki néhány napja azt nyilatkozta: amíg a 480 forintos ársapka érvényben van, addig együtt kell élni azzal, hogy a nagykutakon is átmeneti készlethiány lehet. „A kormányzatnak el kell döntenie, hogy árat szabályozunk, vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban” – fogalmazott.

Az RTL érdeklődésére a Mol elismerte, hogy a napokban részleges, jellemzően pár óráig fennálló termékhiány a hálózatuk 20 százalékában jelentkezett.

Az Index úgy tudja: a Molnak nemcsak Százhalombatta újraindítása okozza a problémát, hanem a megfelelő mennyiségű import hiánya is. Az már az elmúlt napokban nyilvánvalóvá vált, hogy a csökkentett finomítói termelés nem képes ellátni a magyar piacot, ezért a Mol folyamatosan importál szlovákiai finomítójából olajat, de a logisztikai kapacitásai többet nem bírnak el.

Szakértők szerint a helyzet orvoslásához az import korábbi szinteken történő helyreállítása a kulcs, hogy újból érkezzen megfelelő mennyiségű import az országba, mert jelenleg az ország ellátása szinte kizárólag a Molra hárul. Számos szereplő, aki jelenleg ellátási gondokra hivatkozik, korábban aktív importőr volt, azonban a hatósági ár miatt ezt a tevékenységet felfüggesztette, illetve minimalizálta, hiszen veszteséget senki nem akar termelni.

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a napokban úgy fogalmazott: a kormány álláspontja egyértelmű, az ársapka csak akkor fenntartható, ha a Barátság vezetéken zavartalanul folyik az olaj. Illetve ha a finomítók az érkező olajat fel tudják dolgozni. A miniszter hozzátette: a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy fenntartsa az ársapkát, de ha az látszik, hogy ez a két tényező veszélyezteti az ellátást, akkor nehéz helyzetbe kerülünk, hiszen jelenleg az ársapka következtében nincs olyan piaci szereplő, aki szívesen importál Magyarországra.

Egyelőre nem tudni, hogy a december másodikai újraindítás elhalasztása miatt mekkora áruhiány alakul ki a következő napokban, de valószínűsíthető, hogy a mostaninál is nagyobb.

Címkék: mol, hiány, üzemanyag, ársapka, benzin, gázolaj
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Spórolva nyerni UPL csávázószerekkel!

Az elmúlt két, nehéz év után mindenki behúzta a kéziféket, költségvágás időszakában vagyunk, csak azt vesszük, ami ...