Miért kerül ennyibe az üzemanyag?

2022.08.11

Pénteken tovább csökken a 95-ös benzin ára, ami egy igen különös jelenség üzemanyaghiányos helyzetben – jelent meg a holtankoljak.hu-n. A csökkenés mértéke bruttó 8 forint, ami várhatóan hatással lesz a piaci árak alakulására is.

Miért kerül ennyibe az üzemanyag?


A gázolaj ára a héten már nem változik. Így az alábbi piaci átlagárakon tankolhatnak azok, akik már kiestek a 480 forintos kedvezményes körből:

95-ös benzin: 663,9 Ft/liter

Gázolaj: 722,9 Ft/liter

Körülnéztünk, mennyibe kerül más országokban az üzemanyag, illetve hogy mutatkoznak-e fennakadások az ellátásban úgy, mint Magyarországon. Válaszadóink információi alapján utóbbi kérdésre azt mondhatjuk: nem.

Nos, akkor lássuk: Oroszországban a 95-ös benzin 335, a gázolaj 346 forintba kerül 401 forintos euro árfolyammal számolva. A háború sújtotta Ukrajnában átszámítva 530 és 572 forint az ár. Norvégiában 900, illetve 874 forint.

Kanadában 480 és 610 forintba kerül a benzin és a gázolaj, Németországban 600 forint a benzin és 800 forint a dízel ára. Érdekesség, hogy itteni válaszadónk – aki egy ökofarmon dolgozik - munkába járását eddig nem támogatták, de mostantól tankolási kártyára névvel és rendszámmal korlátlanul tankolhat…

Luxemburgban 637 forint a benzin és 673 gázolaj literje, az ellátás zavartalan. Litvániában szintén nincs korlátozás, a benzin átlagára 705 és 750 forint között változik. Szlovéniában 650 és 800 forint között mozog a benzin literjének ára, utóbbi autópályás ár, korlátozás szintén nincs. Horvátországban a gázolaj és a benzin literjének ára 650 és 700 forint között mozog, Boszniában ennél valamivel olcsóbb. Hiány, korlátozás sehol nincs.

A Világgazdaság nemrég megjelent írásából kiderül: tovább szélesedett a Nyugat-Európában használt, az Északi-tengeren kitermelt Brent és a Kelet-Közép Európában feldolgozott, Oroszországból érkező Ural típusú olaj közötti árrés. Az árkülönbözet hordónként 35 dollárra rúg, ennyivel kerül kevesebbe az Ural, mint a Brent. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője a VG-nek úgy kalkulált, a 30 dollárral olcsóbb Uralon naponta 2,5 milliárd forintot nyer a többségében az Ural-típusú olajat feldolgozó MOL. Az árfolyamkülönbség naponta mintegy 3,5 milliárd forint nyereséget jelenthet a cégnek, miközben az ársapka miatti kiesés ennek körülbelül csak a harmada.

Mindezek fényében több kérdés is felmerül az emberben a hazai üzemanyag-helyzet kapcsán. Egyrészt, hogy vajon van-e értelme az árstopnak, ha nincs üzemanyag? Másrészt, ha ekkora a MOL nyeresége, akkor a hazai piaci üzemanyagárak miért ilyen magasak?

Persze, egy piaci szereplő igazodik a többiekhez – összességében tehát kimondható: az olajszektor megint brutálisat kaszál világszerte.

S akkor még nem beszéltünk egy másik fontos összetevőről: az üzemanyagár országonként eltérő adótartalmáról…

 

Fotó: Pixabay


TOVÁBBI  HÍREK MEGTEKINTÉSE...

A MAGYAR GAZDÁLKODÓK SZAKMAI KÖZÖSSÉGE