
Akár 7-8 centivel alacsonyabb kukoricát eredményezhet a gumiabroncs
Hírek - 2020.12.09
Milyen hatással van a traktor és a vetőgép abroncsnyomása a kifejlődött haszonnövények magasságára? Erre a kérdésre is kereste a választ a Fendt a szántóföldi bemutatója során, amelynek eredményeiről online adásban számoltak be. Nem kérdés, hogy a munka megkezdése előtt érdemes alacsonyabbra venni a keréknyomást.
Az AGCO csoporthoz tartozó német márka 2020-ban sem hanyagolta el a gazdatársadalmat, a novemberi (weben követhető) Fendt Momentum Crop Tour bemutatón izgalmas szakmai kérdésekre kereste a – gyakorlati tapasztalatokon alapuló – válaszokat. Téma volt egyebek mellett, hogy a vetés során bekövetkező talajtömörödés milyen hatással van a kifejlődött növények magasságára, és ezáltal természetesen a termésmennyiségre. A kísérleti helyszín az Egyesült Államok közép-nyugati része, a híres „kukorica öv” volt, ahol nagyjából 1,1 millió négyzetkilométernyi területen termelnek kukoricát.
A maglehelyezést mindenhol az új Fendt Momentum vetőgéppel végezték el, ez az intelligens Load Logic rendszer révén, a váz automatikus emelésével, mozgatásával tudja menedzselni, hogy a vetőgép középső transzportkerekeire se háruljon nagyobb tömeg, így a belső sorok környékén sem lesz tömörödöttebb a talaj. Az AGCO agronómusai folyamatosan figyelemmel kísérték a növények fejlődését, hogy a tapasztaltakról a gazdáknak is be tudjanak számolni.
Arra az érdekes eredményre jutottak, hogy az abroncsnyomás változtatása által akár 7-8 centiméteres magasságkülönbség is kialakulhat a kukoricaegyedek között. Bár erre a tényezőre még kevesen figyelnek, a vetőgépek talajtaposása megnehezíti a gyökerek növekedését, valamint gátolhatja a víz- és tápanyagfelvételt, ami automatikusan alacsonyabb terméshozamot eredményez. A kutatók adatai alapján kiderült például, hogy a vetőgép 100 psi (6,89 bar) nyomású abroncsai már a vetést követő 6. hétben 21 százalékkal alacsonyabb növényeket eredményeztek a kontrollhoz képest, a termés pedig végül 11 százalékkal lett kevesebb. Mindeközben a 36 psi (2,48 bar) nyomásra beállított flotációs abroncsok esetében a kukorica szépen tartotta a lépést a kontrollterület növényeivel.
Az észak-dakotai kísérleti területen kétféle abroncsnyomás-beállítással végezték el a vetést. Az egyik esetben 55 psi (3,79 bar) nyomást alkalmaztak, mint a közúti haladásnál, a másik esetben viszont automata rendszer tartotta 17 psi (1,17 bar) értéken a gumit. Az eredmények itt sem okoztak meglepetést, a keményebbre fújt abroncsok, vagyis az agresszívabb tömörítő hatás miatt a kukoricák nagyjából 7-8 centiméterrel alacsonyabbak lettek a kisebb guminyomással megkímélt társaiknál. Érdemes tehát a traktor és a csatolt munkagép abroncsnyomását visszavenni a szántóföldi munka megkezdésekor, még ha ez elsőre időt rabló cselekedetnek is tűnik. A Fendt esetében a VarioGrip keréknyomás-szabályozó rendszer megkönnyíti ezt a feladatot.

Nézzük, hogy miért/mivel vakcináznak itthon a száj- és ...

Honnan tudják a madarak, merre kell repülniük?

Barkók a kapásokban – Előfordulásuk, fajtáik, kárképeik, ...

Tovább csökkent a mezőgazdaságigép-forgalom

Bizonytalan időre halasztják a 32. Alföldi Állattenyésztési és ...

Hatalmas károk a mezőgazdaságban, gyorsítani kell a biológiai ...

Elmarad a NAK Szántóföldi Napok és AgrárgépShow-Mezőfalva

Újabb telepeken jelent meg a ragadós száj- és körömfájás

Lássuk, mi történik azután, ha száj- és körömfájás tüneteit ...

Optimális gombaölőszer-választás a kalászosnövények kora ...