
Tekintélyes masinák
Hírek - 2018.02.13
A mezőgazdaságban dolgozó gépek fantasztikusak. Látványuk lenyűgöző, erejük tekintélyt parancsoló. A legújabbak közül bemutatunk néhány különleges óriásmasinát, valamint egy kísérleti traktort, amely elnyerte a párizsi SIMA Agribusiness show egyik innovációs különdíját.
ROPA Tiger 6 A világ legnagyobb cukorrépa-betakarítója
Éjjel is úgy dolgozhat a világ legnagyobb cukorrépa-betakarító gépe, mintha nappal lenne: a vezetőfülkére összesen 10 ezer lument biztosító LED-fényszórókat szereltek fel. A háromtengelyes ROPA Tiger 6 messziről úgy néz ki, mintha egy ufó szállt volna le az éjszakai cukorrépatáblára, mert oldalt is két fényszóró világítja meg a kerekek körül a talajt. Erre a sok fényre azért van szükség, hogy a kamerák szép éles képet közvetítsenek a fülkében lévő monitorokra. A vezetőnek tehát nem kell saccolnia a fordulókban, és a kisujjal is tekerhető kormány révén a 15 méter hosszú és üresen több mint 33 tonnás monstrum milliméter pontossággal irányítható.
A német cég nem játszik kicsiben, ugyanis a háromtengelyes ROPA Tiger 6 magassága 4, szélessége 3 méter – hogy legyen helye a 43 köbméteres puttonynak. A Tiger 6 ugyanis akár 9 sort is felszedhet egyidejűleg, és a termény szintjét ultrahanggal méri a komputer, amely természetesen tárolja ezeket az adatokat. Mindehhez persze erő is kell, így a kínálatban szereplő gyengébbik 16 literes Volvo Penta D16 motor is 700, a testvére pedig 768 lóerős. Annak érdekében, hogy sárban se csúszkáljon, vagy hogy ne ássa be magát, a hajtásláncot vezérlő elektronika arra is képes, hogy ne csak tengelyenként, de oldalanként is átcsoportosítsa a nyomatékot, úgyhogy lehet olyan helyzet, amikor a jobb oldali kerék a hajtás 80, a bal oldali csak 20 százalékát kapja. Arról, hogy az 1320 literes tank milyen hamar ürül ki, a számítógép kijelzője tájékoztat: a fogyasztási adatokat üzemórára és hektárra vetítve közli és tárolja.
CR10.90 A Guinness-rekorder
A New Holland Guinness-rekorder kombájnja ugyan némileg kisebb, mint a Tiger 6, de ezzel sem sokan vállalnák a beállást egy szűk parkolóba. A vágólap nélkül is csaknem 14 méteres kombájn a legszélesebb abroncsokkal 4,2 méter széles. A 653 lóerős, 15 927 köbcentis dízelmotort 1285 literes üzemanyagtartály táplálja, a terménytároló magtár befogadóképessége pedig 14,5 köbméter. A Guinness-rekordot azzal állította fel a CR10.90, hogy nyolc óra leforgása alatt 80,2 hektárt aratott le, 9,95 tonna/hektáros átlaghozammal. Így 798 tonna búzát takarított be nyolc óra alatt. Természetesen az Egyesült Államokban akkora búzamezőn, hogy a madár is kétszer száll le pihenni, ha át akarja repülni.
SESAM Zéró károsanyag-kibocsátás
Ez a jövőbe mutató újdonság a közelmúltban mutatkozott be Európában. A párizsi SIMA Agribusiness show egyik innovációs különdíját kapta február végén a John Deere elektromos traktorja, a SESAM (Sustainable Energy Supply for Agricultural Machinery – magyarul: fenntartható energiaellátás mezőgazdasági eszközökhöz). Az elektromos traktor a zéró károsanyag-kibocsátású mezőgazdasági vontatók előfutára. A villanymotorok másik előnye, hogy a legkisebb fordulatszámtól biztosítják a teljes forgatónyomatékot, így nincs szükség bonyolult áttételezésekre. Azt a tömeget viszont, amit a hajtásláncon és a dízelmotor mellőzésén megspórolt a gyár, ne hiányoljuk, nem lett pillekönnyű a SESAM, hiszen a traktor motorházfedele alatt sorakoznak a 130 kilowattóra összkapacitású lítium-akkumulátorcsomagok. (A Tesla legnagyobb kapacitású akkumulátora 100 kilowatt.) A SESAM hajtásáról két, egyenként 150 kilowattos villanymotor gondoskodik, amelyek együttes teljesítménye nagyjából 400 lóerő. A műszerfal monitorán többek között leolvasható az akkuk töltöttségi szintje, a menetsebesség, és hogy milyen teljesítménnyel dolgoznak a motorok. Ha olyan munkát végez, amelyhez szükség van a csúcsteljesítményre, a SESAM csak négy óra hosszat működőképes, de ne felejtsük el, hogy egyelőre kísérleti modellről van szó!
Big Bud 747 Az egyedi óriás
A Detroit Dieseltől származó 760 lovas, 16 hengeres motorral hajtott 8,7 méter hosszú traktor szélessége 6, magassága 4,2 méter, és saját tömege 38 tonna. A Big Bud nemcsak nagysága révén egyedi, hanem azért is, mert mindössze egyetlen példány készült belőle 1977-ben, Montanában. Buddy azóta is szolgál, csak éppen egy kicsit feltüzelték, és ma már több mint 900 lóerős. Ekkora szörnyeteghez kell is az 570 literes tank.
Forrás: Syngenta blog
Címkék: innováció, traktor, mezőgazdasági gépek, kombájn, Sima
Akár 89,6 millió forint a fiatal gazdáknak!

Kalászos gabonáink levélbetegségei – Milyen betegségekre ...

A mezőgépek veteránjai – Fendt dízel-ló

Egy kockázattal kevesebb – Megújult a közkedvelt starter ...

A Spectrum® stabil alap a napraforgó gyomirtásában

Semmit sem teszünk az aflatoxin ellen?

Egyensúly a szakértelem és a megfizethetőség között

A 21. század gyermekei: kütyü kontra paripa – Lovas fejlesztés: a ...

Mi várható kukorica és cirok fronton?

Mikotoxinok a mezőgazdaságban: kihívások és megoldási ...