Nagymenők – nagy ötletek – Ezüstéremmel díjazott újítások az Agritechnica 2015-ön

A világ legnagyobb mezőgazdasági gépkiállításán, Hannoverben a 44 ezüstérem döntő többségét a hazai pálya előnyét élvező német cégek nyerték el. A John Deere (Mannheim) tíz, a CLAAS öt, a Fendt négy, az Amazone három, a Lemken két ezüstös elismerés büszke tulajdonosa. Egy-egy ezüstérmet húsz cég érdemelt ki: ezeknek alig egynegyede „külföldi”. Most a nagy cégek újdonságain kívül két, magyar szempontból hasznos gépbeállítási lehetőséget mutatunk be, és felhívjuk a figyelmet a gép- és a gumiabroncsgyártók együttműködésének kiemelkedően sikeres példájára.


A John Deere tarolt
A kiállítás érmeinek több mint negyedét az Európában mannheimi központtal működő óriásvállalat nyerte el. Traktoraik ezüstérmes újdonságai: a forgóban végzett műveleteket a vezetőtől „elleső”, majd ismételni képes iTECAutoLearn öntanuló vezérlés; a tengelyterheléstől, kerékcsúszástól és a tényleges haladási sebességtől függően automatikusan ki- és bekapcsolódó intelligens összkerékhajtás, valamint a traktor hasa alá könnyen, gyorsan felfogatható, maximum 1,7 tonnás pótsúly volt.

A traktor hátsó tengelye alá hidraulikusan beemelhető pótsúly (John Deere)

A világon először zárt rendszerben optimalizálják az arató-cséplő gép összes munkaszervének beállítását. A kombájn magfelhordó elevátorát és a kalászok visszavezetését egy-egy kamera figyeli. 
A kamerák képeit a gépkezelő a szemveszteséget mérő szenzorok adataival veti össze. Ha az eredmény számára megfelelő, akkor azt kívánt értékként rögzíti. Eltérés esetén automatikus beállítások sorozata szabályozza a rotor fordulatszámától kezdve a cséplési hézagon, a ventilátor fordulatszámán és a rostákon át az áteresztőképességet is. A megváltozott gépbeállítási adatok a kijelzőn is megjelennek. A cséplés minőségének és teljesítményének automatikus szabályozása nagy lépés a folyamat teljes optimalizálása felé.

John Deere ICA2: automatikus gépbeállítás az elvárt munkaminőség és teljesítmény függvényében


CLAAS LEXION 700
Az új Hybrid kombájncsalád egyik újdonsága a termény okozta eltömődés elleni „félelmet” szünteti meg, amely miatt eddig nem merték a gépeket teljesítőképességük felső határáig leterhelni. Az anyagáramlást automatikusan ellenőrző szenzorok a beetetőcsatornától a rotorok fordulatszámán keresztül a szalmaszecskázóig mérik a terményréteg vastagságát. Az eredményeket összevetik a maximális áteresztőképességgel és a járószerkezet még megengedhető kerékcsúszásának értékével is. Kismértékű túllépés esetén a rendszer a gépkezelőt figyelmezteti, durva túllépéskor a munkasebesség automatikus csökkentésére vagy akár a ferde felhordó és a vágóasztal gyors leállítására is sor kerülhet.

Az új CLAAS LEXION 700 terményáramának automatikus felügyelete

A másik újdonság lejtős területen akadályozza meg a kombájn felső rostáján a termény oldalirányú feltorlódását. Ha emiatt nem használható ki a tisztítómű teljes felülete, hirtelen megnő a szemveszteség. A talajkímélő „gumilánctalpas” nagygépeknél – így az új LEXION 700 Hybrid esetében is – a tisztítómű tehermentesítése már a másodlagos leválasztásnál elkezdődik: a leválasztórotorok takarólemezének, valamint a szelelő fordulatszámának automatikus vezérlésével az ún. 4D-tisztítás beavatkozik. A három szegmensre bővített rotorkosár takarólemezei szegmensenként féloldalasan is vezérelhetők. Az oldalirányú lejtéstől függően nyílnak vagy zárnak, hogy 
a leválasztott szem-törek keveréket csak 
a lejtés magasabb oldala felől engedjék rá a rostákra. A tisztítómű lejtés irányában történő túlterhelése és a fokozódó tisztítási veszteség így elkerülhető. A rendszer a gumihevederes járószerkezetű arató-cséplő gépek teljesítményét és hatékonyságát a domboldalakon végzett munka során is garantálja.

CLAAS 4D-tisztítómű – állandó csúcsteljesítmény domboldalban is

Háromdimenziós képalkotás

A nyomvonalakat is ábrázoló képernyő valósághű képe (John Deere)A nyomvonalakat is ábrázoló képernyő valósághű képe (John Deere)

A kamerák képeinek digitális feldolgozásával kívülről, 360°-os körkörös nézetben, többféle nézőpontból jeleníthető meg a traktor vagy a kombájn. A gép közvetlen környezetének tökéletes átlátása madártávlatból nagy segítség a gépkezelőnek. A Fendt 360°-os kombájnkamerái, a John Deere nyomvonalakat is berajzoló 3D-rendszere vagy a SameDeutz-Fahr a gép veszélyes körzetében tartózkodó személyek felismerésére is alkalmas „Driver ExtendedEyes” megoldása méltán kapott ezüstérmet.

A homlokoldali kamera a takarásban levő személyt is észreveszi és jelzi (Same Deutz Fahr)

A homlokoldali kamera a takarásban levő személyt is észreveszi és jelzi (Same Deutz Fahr)

 

 

 

 

A kombájnos madártávlatból látja gépét és környezetét (Fendt)

A kombájnos madártávlatból látja gépét és környezetét (Fendt)

Újragondolt hajtáskoncepciók
Az egyre nagyobb motorteljesítmények hatékonyabb kihasználása szükségessé teszi az eddigi hajtásláncok átgondolását. Az innovatív VarioDrive koncepció az első és a hátsó tengely között a fordulatszámot folyamatosan szabályozza. Ezzel elkerülhető a hajtáslánc esetleges befeszülése és a felesleges kerékcsúszás is. Az első tengely hidromotorja nagyobb sebességnél kikapcsolódik és a hajtómű bemeneti fordulatszámai is alacsonyabbak a korábban megszokottaknál. Az erőátvitel hatásfoka javul, a meddő teljesítmény elkerülhető és a talajt is kíméljük.
A kifejthető vonóerőt nemcsak a gumiabroncs belső légnyomása, hanem a pótsúlyozás és a haladási sebesség is befolyásolja. Guminyomás-szabályzóval a traktoros közúton növelheti, szántóföl-dön csökkentheti a nyomást, de mennyire? A GripAssistant adott pótsúlyozásnál javaslatot tesz az optimális sebességhez igazodó belső légnyomásra vagy a kívánt sebesség megadása esetén a pótsúlyozás mértékére és a gumiabroncs légnyomására. A javaslat elfogadása esetén a rendszer automatikusan beállítja a javasolt nyomást.

A Fendt rendkezelők rotorjainak villanymotoros kerékagyhajtása

A Fendt rendkezelők rotorjainak villanymotoros kerékagyhajtása

A rotoros rendkezelők hajtása eddig mechanikusan vagy hidraulikusan történt. A Fendt villanymotoros, integrált hajtóműve – a kerékagymotorokhoz hasonlóan – közvetlenül a rotor harangjába építhető be. A rotorok fordulatszáma egymástól függetlenül is állítható, ami automatikus túlterhelés elleni biztosítást vagy éppen gyors leállítást tesz lehetővé. 
A fordulatszám egyenkénti változtatásával a különleges betakarítási körülményekhez is igazodni lehet. A rotorok közvetlen meghajtásának így kisebb a fajlagos energiaigénye.
Automatikus vetőgép-leforgatás

A LEMKEN gabonavető gépének magadagolása automatikus leforgatással ellenőrizhető

A LEMKEN gabonavető gépének magadagolása automatikus leforgatással ellenőrizhető

A LEMKEN Solitair 25 típusú, pneumatikus rendszerű gabonavető gépén már nem kell kézi leforgatással ellenőrizni a kivetendő mag mennyiségét. Elegendő az ezermagsúly és a hektáronként kivetendő tőszám, illetve mennyiség megadása, és kezdődhet a kalibrálás. Leforgatáskor ugyanis az adagolókból érkező magvak egy megkerülő vezetéken keresztül közös mérlegelő cellába kerülnek, majd vissza a központi magtartályba. A gépkezelőnek csupán a mérés számát és az előirányzott munkasebességet kell beírnia, mert az adagolórendszer önállóan áll be a szükséges értékre. Mindez anélkül, hogy a vezető kiszállna a fülkéből! A mérés nagyon pontos lehet, és elkerülhető a csávázott vetőmaggal történő érintkezés.
Műtrágyaszóráskép – egyszerűen
Az AMAZONE a műtrágyaszórók keresztirányú szórásegyenletességének szántóföldi körülmények között is könnyen megvalósító mérésére dolgozott ki korszerű eljárást. Az EasyCheck mobil bemérőkészlet könnyen szállítható gumiszőnyegekből áll, a kiértékelést pedig az okostelefonra telepített alkalmazás végzi. A kihelyezett szőnyegekre került műtrágyaszemcséket egyszerűen le kell fotózni, a képeket az okostelefon képfeldolgozó rendszere kiértékeli, és javaslatot tesz az optimális gépbeállításra. Így az eddigi időráfordítás negyede is elég a helyszíni ellenőrzéshez, és a jobb munkaminőség a gazda számára egyértelmű, pénzben kifejezhető előnyökkel jár.

Szerző: AgrárUnió ©

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom