TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.203,61 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.553,90 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 60.021,85 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.089,02 Ft (tonna)
Repcemag: 159.621,06 Ft (tonna)
Full-fat szója: 210.961,02 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 653 Ft
Benzin ára: 643 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 393,76
USD: 368,76
CHF: 405,86
GBP: 459,99
Hirdetés
Út a sikerhez – ZF „Best Tech”

Út a sikerhez – ZF „Best Tech”

Egyéb - 2016.04.13

Max Maag svájci mérnök a Zeppelin léghajómotorok fogaskerekeinek tökéletesítésére különleges köszörülési eljárást fejlesztett ki. Amikor ennek iparszerű hasznosítására 
egy társával együtt 1915-ben megalapította a ZF (ZahnradFabrik – Fogaskerékgyár) céget, aligha gondolt arra, hogy abból az ezredfordulóra világbirodalom lesz.


A ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen AG) ma a világ egyik legnagyobb járműipari vállalata. Több termékcsaládjával világelső, például a hat tonnánál nagyobb tömegű erőgépek és haszonjárművek kuplungszerkezeteinek, hidraulikus kormányszerkezeteinek, lengéscsillapítóinak, automatizált sebességváltóinak gyártásában és forgalmazásában. A világon elsőként fejlesztett ki és gyártott sorozatban integrált, elektronikus motor- és sebességváltó-vezérlést.
Öt földrész 26 országában 125 gyára van, mintegy 72 ezer dolgozóval. A ZF passaui, valamint ausztriai és brazíliai gyáraiban készülnek a traktorok és az önjáró betakarítógépek hajtásrendszerei. Nálunk, Egerben a ZF Hungária Kft. 840 munkatársa gyárt teherautókba, buszokba és kishaszongépjárművekbe sebességváltókat, jelenleg évi százezer darabot.

„Kulcsrakész” technológia

Az ismertebb európai gyártók (AGCO, Agrale, Agrinar, ATM-Kirovets, Claas, Case IH, Crystal, Deutz-Fahr, Erkunt, John Deere, Hürlimann, Lamborghini, Landini, Lindner, Massey-Ferguson, McCormick, New Holland, Pfanzelt, Pronar, Renault, Rostselmash, SAME, Steyr, Valtra, Werner), de a speciális erőgépek kis- és középméretű gyártói is tudják, hogy a ZF komplett erőátviteli rendszereivel rendkívüli módon felgyorsítható a fejlesztés. Az erőátviteli rendszerek és tengelyek saját kialakítása, gyártása időigényes és kockázatos, ami komoly hátrányt jelenthet a piaci versenyben. A hajtásláncokat számos funkcionális egység alkotja, amelyek használatuk során rendszerint hatalmas igénybevételnek vannak kitéve, ezért nagy súllyal esik latba, milyen a minőségük és képesek-e egy rendszer részeként összehangoltan működni. A saját gyártáshoz képest a moduláris, készen beszerelhető ZF-rendszerek költséghatékony és gyors megoldást jelentenek. Termékei „testreszabásával” a ZF biztosítja, hogy a hajtásrendszerek tökéletesen igazodjanak az erőgép gyártójának egyéni elképzeléseihez.

Komplett rendszerek

terrapowervaltoT–557 váltó hátsóhíddal – 105 LE-ig

A ZF egyedi berendezései mellett komplett, moduláris erőátviteli rendszereket is gyárt, amelyek a legjobb minőségű váltóművekből, hátsó tengelyekből, hajtott kormányzott tengelyekből és kiegészítő egységekből állnak. A berendezéseket vezérlő szoftverek fejlesztése terén végzett tevékenységének köszönhetően a ZF kifinomult, megbízhatóan működő megoldásokat nyújt a mezőgazdasági erőgépekhez is.

A laikus azt gondolhatná, hogy a kompakt hajtóműblokk köré már nem nehéz traktort építeni – és lehet, hogy nem is jár messze az igazságtól! De lássuk egyenként a sikerszériákat!

Szinkronváltók: T–500 és T–600

valtohatsohTerrapower váltó hátsó híddal

A gyümölcsösök, szőlészetek változatos kialakítású traktorainak, valamint a füves területek gondozására – kiemelkedően nagy igénybevétel esetén – használt gépek ideális váltóművei. Kényelmesen kezelhetők, strapabírók, igen jó hatásfokúak. Zajszintjük a ferde fogazású fogaskerekeknek köszönhetően igen alacsony. Karbantartásuk és javításuk a lehető legegyszerűbb.

A T–500 sorozat nyolc teljesen szinkronizált előremeneti fokozata a 4–12 km/h fő üzemi tartományban a legkülönfélébb helyzetekben is precízen váltható. 
Az összkerékhajtás fékezés közben is bekapcsolható, ami nagy biztonságot jelent a mindennapos munkavégzésnél. Még ha változik is a tengelyterhelés, mind a négy keréknél folyamatosan garantált a megbízható fékezés.
A T–600 széria szinkronváltói 100–185 LE közötti traktorokhoz készülnek, 12 előremeneti és öt hátrameneti fokozattal, könnyen kezelhető kialakításban. Opcióként ez a váltó kábelvezérléssel is rendelhető, így a váltókar a legkézenfekvőbb helyre telepíthető, és a váltómű rezgése és zaja nem jut el a vezetőfülkéig.

Powershift váltók: 
 a T–7000 típuscsalád

sebvdifmA metszeti ábrán látható T–7336 teljesen automata sebességváltó-differenciálmű egységgé bővíthető

A Powershift sebességváltó-differenciálmű egység egyesíti magában a teljes terhelés alatt történő automata sebességváltás előnyeit a szinkronizált váltó tartósságával. A motor ereje veszteség nélkül alakítható át munkateljesítménnyé, és minden körülmények között magától értetődő az optimális hajtóerő és fordulatszám, korlátlan segédhajtási teljesítmény mellett.
A 75 és 260 LE közötti teljesítménykategóriát kiszolgáló T–7000 váltókat körülbelül tízezer üzemórányi erős igénybevételre méretezik. Választani lehet a terhelés alatti manuális váltást lehetővé tevő, kedvező árú alaptípus vagy teljesen automata Powershift váltó között. Az automata sebességváltók elektronikus vezérlése „Tempomat” (sebességtartó) funkciót, valamint Can Bus (ISO 11783) adatátviteli és az öndiagnosztikai elektronikus rendszereket is magában foglal. 40 előre- és 40 hátrameneti fokozattal rendelkező, irányváltásra is képes kivitele, illetve egy négyfokozatú Powershift/Powershuttle terhelés alatti irányváltós, hatfokozatú szinkronváltóval szerelt kivitele létezik. Ezek mindegyike egyetlen váltókarral, irányváltáskor a hajtóteljesítmény kimaradása nélkül, könnyen, pontosan, alacsony zajszinten működtethető.

Az ECCOM és az S-Matic 
 széria fokozatmentes váltói

A fokozat nélküli (CVT) váltó a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztással párosulva jelentős termelékenységnövekedést eredményez, a komfortos vezetési élményről már nem is szólva!A fokozatmentes váltók a motor teljesítményét megosztják 
a mechanikus bolygókerekes hajtómű és a hidrosztatikus erőátvitel között, a végén pedig összevezetik a hidraulikus és a mechanikus erőátviteli ágat. A bolygókerekes szerkezet négy sebességtartomány kapcsolását biztosítja kiemelkedő hatásfokkal. A terhelés alatti fokozatmentes váltás a 0–50 (60) km/h közötti sebességtartományban a hidraulikus tengelykapcsoló segítségével történik.

A nagy teljesítményű motorok mindegyikéhez találni alkalmasat az ECCOM fokozatmentes váltóinak különféle típusai között. A mezőgazdasági erőgépekhez elérhető legnagyobb teljesítményű fokozatmentes váltó a Claas részére kifejlesztett ECCOM 5.0 automata váltó, amely 500 LE átvitelére képes.
Az S-Matic típusú fokozatmentes hajtások – még eggyel továbblépve – cartridge konstrukcióban készülnek. A cartridge a CVT-hajtás minden elemét – a hidrosztatikus egységet, a bolygókerekes és az egyesítő mechanizmust – komplexen tartalmazza.


Agrosteer kormányzott
 tengelyek traktorokhoz


mellsohidKiváló úttartású, fékezhető mellső tengely

Az AS–3000 tengelycsalád változatos, moduláris típusai a 75-től 180 LE-ig terjedő teljesítményű traktorokhoz készülnek. 55° elkormányzási szöget tesznek lehetővé, 50 km/h sebességre alkalmasak és hidropneumatikusan rugózott kivitelben is kaphatók. A mellső hidak kormányműve beépített hidraulikus munkahengerrel készül és önzáró differenciálművel vagy százszázalékos differenciálzárral szerelt, részlegesen önzáró differenciálművel is rendelkezik.
Az Agrosteer kormányzott tengelyekből több százezer darab került már forgalomba. Dél-Amerikában például szinte mindegyik traktorgyártó a ZF-től szerzi be a tengelyeket.

Erőátviteli megoldások
 betakarítógépekhez

kombájnErőátviteli rendszerek 7,5–24 tonna tömegű önjáró gépekhez

A mezőgazdasági gépekhez összeállított „Best Tech” választék nem korlátozódik csupán a traktorokra, hanem bevált, nagy teljesítményű és jó hatásfokú erőátviteli rendszerek egész sorával láthatók el az önjáró betakarítógépek is.
A 3MD háromfokozatú váltók hidrosztatikus vagy mechanikus hajtóműveket is kiszolgálnak. Az S típusú kerékhajtások tökéletesen összehangoltak a 3MD váltókkal. A jelenleg legnagyobbnak tartott, 24 tonnás betakarítógépeken széles körben tesztelték és megbízhatónak ítélték például a 3MD–40 + S–1250 kombinációt.

 




Szerző: Tátrai György

Címkék:
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Érkezik a kárenyhítési juttatás a károsult gazdák számára

A tavalyi évben keletkezett káresemények után mintegy 1.680 mezőgazdasági termelő részesül március végéig 2,85 ...