TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 63.738,05 Ft (tonna)
Napraforgómag: 139.787,90 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 57.469,20 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 52.667,06 Ft (tonna)
Repcemag: 154.021,93 Ft (tonna)
Full-fat szója: 209.053,63 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 645 Ft
Benzin ára: 641 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 395,83000
USD: 367,33000
CHF: 405,35000
GBP: 462,58000
Hirdetés
Kormányátalakítás okosan

Kormányátalakítás okosan

Traktorok - 2020.03.22

A rejtett költségek elkerülésével sokat spórolhatunk Milyen lehetőségei vannak annak, aki utólag szeretne automata kormányzási rendszert építeni a traktorába? Honnan vásárolhat RTK korrekciós jelet, és miért nem érdemes 
a világhálón kutakodni a legolcsóbb megoldások után?

A traktorokra telepített automata kormányzási rendszerek egyszerűbbé, ké­­nyel­­­­­mesebbé és precízebbé teszik a mun­­­­­­­kavégzést, miközben növelik a te­­­­rü­­­­­let­­teljesítményt és csökkentik az in­­­­­put­­­­­­anyag-felhasználást, még rendkívüli körülmények között (ködben, éjszakai sötétségben) is. Aki egy ilyen rendszer utólagos beszerelésén gondolkodik, an­­­nak több mindent mérlegelnie kell a beruházás előtt, mert egyáltalán nem mindegy, milyen jellegű automatika kiépítése mellett dönt. Számos változat létezik, s közülük az a legelterjedtebb, amikor a meglévő kormányra szerelnek fel valamilyen mozgató mechanikai megoldást. Ehhez nem minden esetben szerelik le a kormányszerkezetet, vagy ha hozzá is nyúlnak, továbbra is aktív szerepet kap, csupán egy fogaskoszorú vagy fogastárcsa, esetleg dörzskerekes megoldás kerül rá, és azt mozgatják egy motor segítségével. Ez a tipikus „aftermarket” megoldás azoknak való, akik a meglévő traktorukhoz keresik a legkedvezőbb és legegyszerűbb átalakítási lehetőséget.

Bonyolultabb, ha az egész kormányt kicserélik, és egy teljesen újat építenek be helyette, amelynek alsó része tartalmazza a kormánytengelyre csatlakozó motort, s azzal végzik a kormány mozgatását. Vannak olyan esetek is, amikor nem a kormányt alakítják át, hanem közvetlenül a hidraulika-munkahengereket vezérlik, bár ez inkább a gyárilag felkészített traktorokra jellemző kivitelezési mód. „A gazdáknak érdemes tisztában lenniük azzal, hogy a kormány leszerelése sok esetben garanciavesztéssel járhat, hiszen megbontják az eredeti szerkezetet. Ezért garanciás traktor esetében célszerű olyan megoldást választani, amelynél a mozgató mechanika felszerelése az eredeti kormányszerkezet meghagyásával, utólagos kiegészítésével jár” – javasolta Bertók Zoltán, a MachineryGuide mezőgazdasági eszközöket és szoftvereket fejlesztő 
Afflield Kft. ügyvezetője.

kormany1

Traktora válogatja

Véleménye szerint azt is figyelembe kell vennie a felhasználónak, hogy milyen korrekciós jellel szeretne majd dolgozni, mert az egyes gyártók eltérő lehetőségeket kínálnak partnereiknek. Ha valakinek például John Deere rendszere van, akkor idehaza kézenfekvő a KITE által szolgáltatott korrekciós jeleket használnia, amelyre viszont – zárt rendszer lévén – más nem tud rácsatlakozni. A kellemetlen meglepetések elkerülése végett tehát alaposan utána kell járni, hogy a meglévő terméktípusunkhoz Magyarországon milyen korrekciós lehetőségeink vannak, és ebben az ügyben érdemes megkérdezni a traktorunk gyártóját, forgalmazóját is. Amennyiben valaki egymaga kénytelen tájékozódni ebben a témában, mert nincs közvetlen segítsége (például külföldről szerezte be az erőgépét), akkor lélekben készüljön fel arra, hogy minden bizonnyal körülményesebb lesz az utánajárás. „Amikor a saját termékünk fejlesztése előtt külföldi megoldásokat próbálgattunk, vásároltunk egy kínai automata kormányzási rendszert is, de nem tudtuk használni, és azóta is ott porosodik a raktárunkban” – osztott meg egy kellemetlen élményt az AgrárUnióval Bertók Zoltán. A gondot a terméktámogatás hiánya jelentette, 
a rendszer csak rádiós korrekciós jelekkel tudott volna együtt dolgozni, ilyet azonban Magyarországon egyedül a KITE-nél lehet vásárolni, és ott is csupán John Deere termékekhez. A kínai gyártó alternatív megoldásként SIM-kártyás modemet is biztosított a sorvezetőhöz, amely által a GNSSnet szolgáltatás szóba jöhetett volna, de problémát jelentett, hogy olyan GSM-modulon keresztül kommunikált a hálózattal, amelynek a frekvenciája idehaza nem támogatott. Egyedüli megoldásként tehát egy bázisállomás vásárlása kínálkozott (több millió forintért), azt kellett volna rendszeresen kihelyezni 
a táb­­­laszélre, hogy korrekciós jelet adjon, ám ezt a kényelmetlen és drága lehetőséget végül elvetették. Tanulságként levonható, hogy efféle rendszereket nem érdemes a webről vásárolni, még ha első látásra csábítónak és kedvezőnek is tűnhet az áruk. Magyarországon szóba jöhet viszont az RTK-mindenkiNET nevű kezdeményezés, bár ehhez a közösségi hálózathoz kizárólag Trimble bázisállomásokkal lehet csatlakozni. Ugyanakkor az éves szinten 10 ezer forinttól kínált korrekciós jel nagyon baráti árnak számít.

kormany2

Egyelőre szűk a piac

A megfelelő termékek megtalálását va­­lamelyest segíti, hogy az automata kormányzást gyártó cégek száma egyelőre globálisan is meglepően alacsony. 
A John Deere saját rendszert fejleszt, és hozzá hasonlóan nagy szereplő a Trimble, 
a Novariant, a Hemisphere GNSS, a TopCon és a Raven, míg a kisebbek közül a Hexagon érdemel említést. A piac fennmaradó része jellemzően a Novariant „átlogózott” termékét értékesíti, így tudásban nem mutatnak lényegi különbséget ahhoz képest. Általánosságban elmondható, hogy az egyszerűbb, olcsóbb, 2–3 millió forintos sorvezetők és automata kormányzási rendszerek egyenes vagy görbe vonalakon vezetnek végig a sorokon, míg a táblavégi fordulókat a kezelő végzi. A 4-6 millió forintba kerülő megoldások már a táblavégi fordulók automatikus végrehajtására is képesek. Ilyen például a John Deere már említett rendszere, amely számos plusz szolgáltatást is kínál, például a függesztett munkagépet automatikusan kiemeli fordulásnál, a sor végére vagy a tábla széléhez érve. Elmondható ugyanakkor, hogy ha valakinek a traktora fel van készítve automata kormányzásra, sok mozgástere már nem marad: a John Deere például saját terminált használ, de meg kell vásárolni 
a kijelzőt, sorvezetőt, GPS-es antennát és vevőegységet is, hiszen más rendszer ezt nem tudja vezérelni.

„Hadd szolgáljak egy jó tanáccsal: az még nem jelent semmit, hogy mennyibe kerül egy kormányra szerelt mechanikai megoldás. Vannak ugyanis egyéb beruházási költségek is, a gyártók például szeretik olcsóbban adni a kormányautomatikát, de aztán tőlük kell megvenni a sorvezetőt is, amihez a feloldókulcs és a kijelző árát általában jól megkérik” – mondta Bertók Zoltán. Ők egyébként a tavalyi év elején kezdtek bele a saját megoldásuk fejlesztésébe, bár eredetileg viszonteladásban is gondolkodtak. Amit azonban kipróbáltak, az drága volt, rossz terméktámogatással, illetve túlságosan kis árréssel tudták volna értékesíteni az amúgy is túlárazott terméket. Magyar fejlesztőcégként tehát kézenfekvőnek tűnt, hogy saját termékkel lépjenek piacra, amely 
a nyár elején kereskedelmi forgalomba is kerül majd. „Természetesen” ez sem lesz kompatibilis mással, a MachineryGuide sorvezetőjét kell megvásárolni hozzá, ezt viszont több száz gazda már aktívan használja Magyarországon (sőt, további 14 országban vannak viszonteladóik), így nekik csak a kiegészítést kell beszerezniük hozzá. A rendszer táblavégi fordulót nem tud, csupán soron tartást, ám ez a gazdák jó részének ma még bőven elegendő. 
A hazai vállalkozásnak nincs szégyellnivalója, hiszen olyan konkurensekkel kell küzdeniük ezen a téren, mint a John Deere és a Trimble, míg a neves gyártóknak számító német Müller-Elektronik vagy 
az amerikai TeeJet még rá sem merészkedtek erre a pályára.

Ami a tesztfázisban járó MachineryGuide automata kormányzási rendszert illeti, annak alapjául is egy sorvezető szolgál, s kötelező tartozék az androidos kijelző és a GPS-es antenna. Bertók Zoltán a rendszerükhöz duál frenkvenciás antennát és vevőegységet javasol, mert gyorsan inicializál, vagyis szinte azonnal lehet használni, bármilyen körülmények között. Korrekcióval centiméteres, anélkül deciméteres pontosságra képes, mindezt a hasonló tudású rendszerek árának harmadáért. Az automatakormány-mechanika nem igényli a kormányszerkezet megbontását, csupán egy fogaskoszorút helyeznek be a meghajtómechanikával együtt a kormány alá. Szükséges még egy dőléskompenzáció-szenzor beszerelése a traktorba, de ezeken túl már nincs drága aktiváló kód, a mechanika magában foglal minden szoftveres támogatást is.

 Azt is figyelembe kell vennie 
a felhasználónak, hogy milyen korrekciós jellel szeretne majd dolgozni, mert az egyes gyártók eltérő lehetőségeket kínálnak.




Szerző: AgrárUnió

Címkék: traktor, automata kormányzás, MachineryGuide
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Új, változókamrás bálázógépek piaci bevezetése a Kuhn-tól

A Kuhn Farm Machinery bemutatta az új VB 3200 változó kamrás bálázó gépcsaládot, amely 10%-kal nagyobb kapacitást és ...