EIMA 2018 Bolognában bemutatkozott a jövő

Az olaszországi EIMA mezőgazdasági szakkiállítást 2018. november 7–11. között rendezték meg Bolognában. Az 1969-ben életre hívott vásárt kétévente tartják meg, mégpedig páros esztendőkben, míg a páratlanokban a hannoveri Agritechnica várja a látogatókat. Bolognában 150 országból fogadtak érdeklődőket, és idén 317 ezren tekintették meg a gépújdonságokat, amelyeket a 40 országból érkezett kiállítók mutattak be.

A legérdekesebb innovációkról szól összeállításunk.

New Holland: tiszta és intelligens

A New Holland három díjat is bezsebelt a bolognai EIMA szakkiállítás kapcsán. Az egyik kitüntetést a CR Revelation kombájnokon lévő IntelliSense rendszer kapta. Olyan proaktív és automata beállítórendszerről van szó, amely maximalizálja az áteresztőképességet, miközben minimális szinten tartja a szórást és a tört szemek arányát. Az automatizált rendszer könnyebbé teszi 
a ke-zelő dolgát is, hiszen sokkal kevesebb döntést kell meghoznia, a gép irányítása kisebb koncentrációt igényel, így a munkát végző személy kevésbé fárad el a nap végére. Az IntelliSense használata esetén négy különböző stratégia közül kell választanunk a monitoron: minimális veszteség, legjobb minőségű tiszta mag, maximális kapacitás vagy állandó kapacitás.

New Holland

New Holland CR Revelation

Díjat kapott a legújabb New Holland T5 Auto Command traktorsorozat is, amely fokozatmentes váltóval van felszerelve, illetve a legfelső emissziós szintet képviselő Stage V motorral. A 4,5 literes, 110–140 LE-s erőforrást az FPT Industrial készíti. 
A zsűrit elsősorban a tökéletesen integrált kipufogógáz-utánkezelő rendszer nyűgözte le, ez ugyanis a manőverezési képességet és a fülkéből való kilátást is javította, természetesen a kedvező környezeti hatása mellett. Az Auto Command váltó sebességszabályozása egyaránt jól megfelel a szántóföldi, a kertészeti és a szállítási munkák végzéséhez.


Antonio Carraro: 
Al Bano is ezt veszi

Az olasz Antonio Carraro egy igazi nagyágyúval, az énekes Al Banóval csábította magához a látogatókat. Ő a legnagyobb slágerében a boldogságról (Felicitá) énekel korábbi feleségével, Romina Powerrel, de boldog lehet az Antonio Carraro is, amelynek a nemzetközi popsztárrá vált férj 1964 óta hűséges vásárlója. A gyártócég számos fejlesztéssel készült a rendezvényre, a legfontosabb újítások pedig az R sorozatú erőgépekhez kapcsolódtak. Ezek egyik példánya gumihevederes járószerkezettel is fel volt szerelve a vásáron. Összes 7 darab traktort állítottak ki 
a látványos standon, mindegyik Kubota motort hordozott a burkolata alatt. Fontos innováció a már korábban bemutatott Actio torziós, csavarodni képes alváz is, amelyre többféle felépítmény került a minél nagyobb stabilitás, vonóerő és kezelői komfort érdekében.

Antonio Carraro

Antonio Carraro TGF 10900 R

A TGF 10900 R modellnél a motorháztetőt könnyedén meg lehet „paskolni”, hiszen mindössze 1125 mm-re helyezkedik el a talajfelszíntől, ami ebben a kategóriában a legalacsonyabb értéknek számít. A négyhengeres, 16 szelepes, 98 lóerős Kubota motor a Stage 3B emissziós normákat elégíti ki, az átvitelről pedig 16/16-os váltó gondoskodik. A traktor tömege még védőfülkével is alig haladja meg a 2400 kilót, és ugyanekkora (vagyis 2,4 tonna) az emelési kapacitása is.

Carraro: hibrid traktor

Elektromos és dízelmotorral felszerelt traktort mutatott be a Carraro, az erőgép a két erőforrást akár külön-külön is képes használni. Az Ibrido (vagyis Hibrid) névre hallgató masinát az olasz mezőgépgyártók szövetsége, a FederUnacoma előzetesen két díjjal is jutalmazta. Első látásra pedig a traktor nem mutat nagy különbséget a hagyományos változatokhoz képest. Külsejét, méreteit, arányait, valamint a fülkében lévő kezelőszerveket tekintve megegyezik a klasszikus erőgépekkel, az erőátvitelről is a „szokásos” 24+24 Carraro mechanikus irányváltó gondoskodik.

CARRARO IBRIDO

Carraro Ibrido 

Az Ibrido újdonsága abban rejlik, hogy 100 százalékosan elektromos működtetésű is lehet, illetve az is megoldható, hogy csak a kompaktabbra szabott dízelmotor szolgáltassa az erőt. Vontatásnál vagy TLT-vel végzett munka esetén a hagyományos erőforrás „boost”-jaként vethető be az elektromos motor, amely 105 LE teljesítményre képes. A Carraro Group első traktora 1958-ban gördült le a gyártószalagról, ám két esztendővel később Antonio Carraro kivált a cégből, és az ő vállalata ma már elkülönülten működik az anyacsoporttól.


Alliance abroncs: hóban, 
sárban is megbízható

A talajvédelemre, sokoldalúságra, tartós-ságra, valamint a megfelelő ár-érték arányra helyezte a hangsúlyt az Alliance Tire Group a bolognai EIMA szakkiállításon. A vállalat az IF és VF technológia éllovasának számít, így nem meglepő, hogy többnyire az ezt alkalmazó abroncsok szerepeltek a standjukon. Az IF (Improved Flexion) azt jelzi, hogy azonos terhelhetőség mellett 20 százalékkal alacsonyabb belső légnyomás is elegendő, vagy azonos nyomás mellett a gumiabroncs akár 20 százalékkal jobban igénybe vehető. A VF (Very High Flexion) jelű abroncsok ennek az előnynek a kétszeresét kínálják: 40 százalékkal kisebb belső nyomás mellett is ugyanúgy terhelhetők, illetve az azonos szinten tartott nyomásnál 40 százalékkal nagyobb terhet hordozhatnak.

abroncs

Alliance Multiuse 550

A nagy teljesítményű traktorokhoz kínált Alliance Multiuse 550-es abroncsnak Olaszországban a 460/70R24 változata volt kiállítva. Ez a gumi lényegében egész évben használható, nem számít neki, hogy havon vagy jégen, közúton vagy szántóföldön, esetleg ipari területen dolgoznak vele. A mintázat úgy lett kialakítva, hogy a külső része biztosítja a kiváló kapaszkodást, míg a közepe alacsony gördülési ellenállást tesz lehetővé közúton, így válik az abroncs univerzálissá.

A speciális vázszerkezet (karkasz) csökkenti a fellépő vibrációt és zajt, az acélöv pedig hatékony védelmet nyújt a defektek ellen. Az új összetételnek köszönhetően az Alliance Multiuse 550 téli körülmények közt is megbízhatóan teljesít, a nagy felfekvőfelület pedig csúszós úton is rövidebb féktávot garantál.

Kuhn: tarlón járva

A tarlón járó ekéknek számtalan előnyük van a barázdában járó változatokhoz képest. Ezeket kifejezetten nagyméretű abroncsokat, ikerkerekeket, gumihevederes járószerkezeteket használó erőgépeknél célszerű alkalmazni, így hozzájárulnak a talajtaposás csökkentéséhez a barázdafenéken, a barázdafalon és 
a már felszántott talajon. A francia Kuhn is beillesztette a maga kínálatába a nagyméretű abroncsokat, gumihevedereket használó traktorokhoz javasolt függesztett munkagépeket.

Újdonságnak számít a 4–6 fejes változatokban elérhető, függesztett  tarlón járó kivitele.

Kuhn VARI-MASTER L

Kuhn VARI-MASTER L

A 200–300 LE-s traktorokhoz ajánlott eszköz a VARI-MASTER 153 és 183 (150, illetve 180 mm gerendely-keresztmetszetű) modellek közötti rést hivatott betölteni. A munkagép kényelmes használatot tesz lehetővé, s nem mellesleg eltömődésmentes anyagáramlást biztosít, valamint a növényi maradványok tökéletes beforgatását, mindenféle más kiegészítő munkaeszköz nélkül. A robusztus és megbízható függesztett eke minimális karbantartást igényel, ugyanakkor a hegesztett és kovácsolt részegységek rendkívüli tartósságot biztosítanak számára.


Same: kiemelkedő manőverezhetőség

Az olasz Same érdekes és hasznos négykerék-kormányzással rukkolt elő Bolognában. Az új Frutteto CVT ActiveSteer négykerék-kormányzással rendelkezik, ami lehetővé teszi a kezelő számára, hogy a legszűkebb sorok közt is virgoncan forgolódjon. A manőverezési képesség javítása ugyanakkor nem ment a méretek, az eddig tágasság rovására, hiszen a traktor szélessége és tengelytávja az ebben a kategóriában elvárt mértékű maradt. 
A fordulékonyság elsősorban a speciális hátsó tengelynek köszönhető, amely révén a hátsó kerekek akár 20 fokos szögben is képesek elfordulni. A Same Frutteto CVT ActiveSteer esetében háromféle irányítási mód közül választhat a kezelő. 
Az egyikben a hátsó kerekek kormányzása az elsőkhöz igazodik, így a gép szűkebb fordulót vehet, viszont a stabilitása is megmarad. A másodikban a traktor oldalazó mozgást végez, ez például akkor hasznos, amikor egy domboldalban haladva próbálja tartani az egyenes irányt. A harmadik módban a hátsó kerekek bizonyos késleltetéssel igazodnak az elsőkhöz, ami a pótkocsi vontatásánál nyújt segítséget, hiszen nem akasztja össze 
a szerelvényt.

Frutteto CVT ActiveSteer

Same Frutteto CVT ActiveSteer

 

Szerző: AgrárUnió

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom