Tökféle gyümölcsök

 


A forró nyári napokon nincs is kellemesebb gyümölcs, mint a jól behűtött görög- 
és sárgadinnye. Bár mindkét növényt gyümölcsként ismerjük, valójában a tökfélék családjába tartoznak, akárcsak az uborka és a cukkini. Édes és zamatos ízüknek köszönhetik azt, 
hogy az emberek többsége mégis gyümölcsként gondol rá.

dinnye
Magyarországon a görög- és sárgadinnye termesztése valószínűsíthetően a 
16. században kezdődött. Amíg a sárgadinnye nevét bizonyíthatóan színéről kapta, addig a görögdinnye elnevezése nem is olyan egyértelmű. Sokan azt gondolják, származási helyéről kapta nevét, ez a feltevés azonban biztosan kizárható, hisz a ,,görög” jelző csak hazánkban használatos. Más országokban ,,vízdinnyének” nevezik. Nagyobb a valószínűsége azonban annak, hogy a görögdinnye elnevezés kerek alakjának köszönhető, mivel görgethetjük, guríthatjuk a dinnyét, azaz a termés görög.


Fogyasszunk többet!
A görög- és sárgadinnye is nagyon sok vizet tartalmaz, a görögdinnye több mint 90%-a, a sárgadinnyének pedig 85-90%-a víz. A dinnyék magas víztartalma a hűsítő hatás mellett méregtelenítő és salaktalanító hatással is rendelkezik, jól átmossa a beleket, a májat és a vesét is. Vízhajtó tulajdonságuk miatt gyógynövényként is ismerik. Mindkét gyümölcsnek magas a rostanyagtartalma, így segítik és élénkítik is az emésztést. Azonban rendkívül kalóriaszegények, hiszen kevés zsírt, fehérjét tartalmaznak, így bűntudat nélkül fogyaszthatjuk, és tökéletes részei lehetnek a diétás táplálkozásnak is. A sárgadinnyének magasabb a szénhidráttartalma (9,5%), míg a görögdinnyének 7%. Mindkettő tartalmaz foszfort, kalciumot, káliumot, magnéziumot, vasat és cinket is. Vitaminok közül nagy mennyiségben tartalmazzák azokat, amelyekre szervezetünknek szüksége van (tiamint – B1-vitamin, riboflavint – B2-vitamin, niacint – B3-vitamin, folsavat – B9-vitamin, továbbá A-vitamint és C-vitamint). Magas tiamin-tartalmuk miatt igen jó hatással vannak idegeinkre, javítják szellemi tevékenységünket és biztosítják idegrendszerünk normális működését. A riboflavinnak is köszönhető, hogy ha sok dinnyét eszünk, szép és egészséges lesz a körmünk és a hajunk, de egyben növekedésünkhöz is hozzájárul. Rendszeres fogyasztásukkal elkerülhetjük a gyakori migrénes fejfájást. Magas piridoxin (B6-vitamin) -tartalmuknak köszönhetően mindkét dinnye fogyasztása esetén csökken a kéz- és lábgörcs, és enyhül a hányinger is. A magas folsavtartalomnak köszönhetően pedig késleltethetjük az őszülést. A görög- és sárgadinnye is gazdag C-vitaminban, így immunerősítő és sejtregeneráló tulajdonsággal bírnak.

A magja

A dinnyemag is jótékony hatással bír szervezetünkre. A legtöbb gyümölcs magjával ellentétben 
a görögdinnye magja ehető és rendkívül egészséges is, amit vitamin- és nyomelemtartalmán kívül a citrullin nevű antioxidánsnak köszönhet. Sokat fogyasztva segít megelőzni az érelmeszesedést, védi a vérereket. Jótékonyan hat a vesére vizelethajtó és fertőtlenítő hatása által. Nagyon jó a gyulladáscsökkentő hatása is. Kínában a sárgadinnye magját is fogyasztják.

Hatékony rákmegelőző
A görögdinnye piros színét a likopinnak, míg a sárgadinnye színét a karotin nevű karotinoidnak köszönheti. A karotin és a likopin is piros színt kölcsönző, antioxidáns hatású festékanyag, melyek zsírban oldódnak. Kutatások igazolják rákmegelőző hatásukat, illetve azt, hogy lelassítják a tumor fejlődését. A görög- és a sárgadinnye is igen erős antioxidáns hatással rendelkezik, így védi szervezetünket. A görögdinnye fogyasztása a likopin-tartalomnak köszönhetően védelmet nyújt a bőrnek is a nap káros sugaraival szemben, és lényeges az idő előtti bőröregedés szempontjából. A likopinnak köszönhetően a görögdinnye csökkenti az LDL koleszterinszintet, így kisebb a szívbántalmak kialakulásának esélye. 
A sárgadinnye színéért a karotin felelős, ami nem más, mint az A-vitamin provitaminja, amely B-vitamin-komplexszel, kalciummal, foszforral és cinkkel együtt hat leginkább. A sárgadinnyében ezek együtt mind megtalálhatóak. Gyógyító hatása a béta-karotin-tartalomnak köszönhető leginkább. Ez segít a szem időskori megbetegedései ellen (szürkehályog, gyengén látás). Nagyon hatásos a has, vékony- és vastagbél gyulladásos megbetegedései ellen. Növeli a légúti fertőzésekkel szembeni ellenállást, de ha ennek ellenére mégis megbetegednénk, akkor megrövidíti a betegség időtartalmát, mert ösztönzi az immunrendszer működését. Nyáron sokat fogyasztva bőrünknek szép barna színt ad.

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom