A magyar gazdálkodók szakmai közössége
Genezis Green Max
Corteva Pioneer NF 15 eves nyeremenyjatek 2023 marcius
A jövő az e-traktoroké

A jövő az e-traktoroké

Traktorok - 2022.12.25

Olcsóbban fenntartható, kevesebbet fogyaszt és környezetkímélő az elektromos motor, de van még egy kis bökkenő

A jövő az e-traktoroké


A mai modern gépek már be sem indíthatók az AdBlue nélkül, az adalék hiánya – amire már volt példa – komoly fennakadásokat okozhat a mezőgazdasági termelésben. Ráadásul az ársapka miatt előbb-utóbb hiány mutatkozik az üzemanyag-ellátásban is, ami felgyorsíthatja az elektromos hajtású erőgépek gyártását.

Az AdBlue nem más, mint a műtrágyagyártás melléktermékeként is keletkező karbamidot tartalmazó adalékanyag, mellyel csökkenthető a dízelüzemű erőgépek – köztük a traktorok és kombájnok – károsanyag-kibocsátása – mondta lapunknak Savanyu Ottó, az AdBlue-t, illetve üzemanyagtartályokat és mobil töltőállomásokat forgalmazó Bakony Truck Kft. ügyvezetője.

Egy darabig marad a dízel

„Napjaink dízelgépei már nem működnek, ha nincs AdBlue, az elektronikájuk a motorindítást is letiltja. Az adalék nélkül ugyanis nem teljesíthetők üzem közben az Európai Unió által előírt szigorú károsanyag-kibocsátási értékek, különös tekintettel a rákkeltő nitrogén-oxidra, amit a motor a kipufogógázzal juttat a levegőbe – fogalmazott Savanyu Ottó. – Tehát az AdBlue lényegében üzemanyagként működik. Hiány először tavaly októberben mutatkozott belőle, amikor a magas gázárak miatt a műtrágyagyártás leállt egy időre.”

Sok gazdaságban ebben az időszakban újra előkerültek a pajta sarkában porosodó MTZ-k, azoknak nem kell AdBlue, csak gázolaj. És akinek nem volt MTZ-je? Az állt és várt. Várt az AdBlue-ra. És ha a gázolajra kell várni? Napjaink ellátásbiztonsága előtérbe helyezi az elektromos meghajtású traktorok gyártását, amivel azonban vannak még kételyek.

„Az utakon látjuk, a személyautóknál már működő konstrukció az elektromos hajtás, de persze még azoknál sem kiforrott, vannak gyermekbetegségek – fogalmazott az ügyvezető. – Hallottam már ilyen környezetbarát traktorokról is, de azt gondolom, még évtizedek kérdése, mire ezek használata napi gyakorlattá válik. Egyelőre nehezen tudom elképzelni, hogy ezek a gépek kellő erő kifejtésével órákon át képesek dolgozni a földeken töltés nélkül. A dízelüzemű gépek esetében a költséghatékonyság érdekében a földeken dolgozó traktorok után tartályokban kiviszik az üzemanyagot és az AdBlue-t, s ott, helyben tankolnak. Hogy ez miképpen működhet majd az e-traktorok esetében, el nem tudom képzelni. Kerekeken gördülő, traktor vontatta hatalmas akkumulátorokkal? Ez még elég távolinak tűnik számomra…”

Az AdBlue a műtrágyagyártás melléktermékeként is keletkező karbamidot tartalmazó adalékanyag, mellyel csökkenthető a dízelüzemű erőgépek– károsanyag-kibocsátása. Napjaink dízelgépei már nem működnek AdBlue nélkül.

A rakodógépeknél elkezdődött az átállás

Ugyanakkor vannak már előremutató példák is. A kortársak előtt járva kezdett el elektromos hajtású rakodógépeket gyártani a Weidemann, melynek legújabb elektromos, emissziómentes terméke a Hoftrac 1190e homlokrakodó lítium-ionos akkumulátorral. Trägner Wilfried, a Weidemann magyarországi képviseletének vezetője szerint ha minden szempontot összevetünk, gazdasági, klímavédelmi tényezőket mérlegelünk pró és kontra, nem fér hozzá kétség: ez a jövő.

„A 1190-es már a Hoftrac harmadik generációja – bocsátotta előre Trägner Wilfried. – Azért fontos ezt kiemelni, mert a versenytársak még csak a második vagy az első generációnál tartanak, ami jelzi, hogy milyen úttörő szerepünk van az elektromos hajtású munkagépek gyártásában. Ezzel együtt meg kell jegyeznem, hogy nem mi találtuk fel a spanyolviaszt, hiszen elektromos targoncák már régóta léteznek. De a Weidemann kombinálta össze elsőként a targoncák elektromos hajtását egy hagyományos felépítésű rakodógéppel, így egy-két évvel megelőzte a többieket. 2015 óta gyártjuk sorozatban a 1160 Hoftrac gépet sikeresen. A 3. generációt jelentő 1190e-ről azt érdemes tudni, hogy a korábbinál jóval korszerűbb, gondozást nem igénylő, a változékony időjárási körülményeket jobban tűrő lítium-ionos akkumulátorral készül. Három változat közül lehet választani: a standard 14,1, 18,7 vagy 23,4 kWh-s változatokkal rendelhető a gép. Emellett a standard változatba egy 3 kW-os fedélzeti töltőkészüléket is beépítettünk. Opcióként kapható egy második, 3 kW-os fedélzeti töltőkészülék is, ezzel a töltési teljesítmény 6 kW-ra növelhető. Ez a dupla töltési kapacitás főleg a közepes és a nagy teljesítményű akkumulátor esetén előnyös a gyorsabb töltési idő elérése érdekében. Beépített akkumulátorkezelő rendszerrel (BMS) szereljük fel az eszközt, mely üzemi hőmérsékletre való előmelegítést, mindig optimális töltési áramot, a teljesítménycsúcs gyors rendelkezésre bocsátását és az akkumulátor hőmérsékletének folyamatos nyomon követését kínálja. Mindez növeli az akkumulátor hatékonyságát és élettartamát. A gépben két külön elektromotor működik; az egyik a menethajtást (6,5 kW), a másik a munkahidraulikát üzemelteti (8,5 kW). Így minimalizálható az energiafogyasztás, megosztva a rendszereket, az éppen nem dolgozó egység pedig nem igényel és nem fogyaszt áramot.”

„Az alapgép önsúlya 2300 kilogramm, s 800-1200 kilogramm közötti súlyt tud mozgatni – folytatta a szakember. – A korábbi szériához képest jelentős változás, hogy immáron zárt fülkével is rendelhető a rakodó. A CO2-kibocsátás, zaj és a levegőben lebegő, egészségre káros koromrészecskék már mind-mind a múlté, hiszen az elektromos 1190e-vel teljesen kibocsátásmentesen és jelentősen csökkentett zajszinten lehet dolgozni. Ez egyaránt védi a járművezetőt, az értékes állatállományt és a környezetet. A munkagép akkumulátora körülbelül 2000 töltési ciklus, azaz 6500-7000 üzemóra után kezd érezhetően gyengülni. Az akkumulátor méretétől függően pedig megfelelő munkaszervezéssel akár 8 órás üzemidő is elérhető. Az akkumulátor működési ideje nagyban függ a mindenkori használati körülményektől, a munkavégzés intenzitásától, azaz a terheléstől. Összességében azt mondhatom: ugyan az elektromos meghajtású gépek ma még drágábbak, de a többletköltség gyorsan meg tud térülni. Az üzemeltetés költségei ugyanis a dízelüzemű gépek esetében ma már lényegesen magasabbak, mint egy elektromos üzemű gép esetében. Utóbbinál kisebb a karbantartási igény, nincs robbanómotor, egyszerűbb a hajtás, kevesebb a mozgó és kopó alkatrész, így például nincs szükség motorolajra, a motor és a kipufogórendszer szűrőire. Ha pedig a töltéshez szükséges áramot valaki saját maga elő tudja állítani, akkor már nincs miről beszélni. S hogy milyen irányban lehet továbbhaladni? A fejlesztések mindenképpen az elektromos gépek irányába mutatnak. A kérdés az, hogy a nagyobb teljesítményű és tömegű erőgépekhez hogyan lehet majd biztosítani a méreteiben optimális, kitartó teljesítményre képes és gyorsan tölthető energiaforrást, ami még ráadásul árban is elfogadható. Ez ügyben van még tennivaló” – fogalmazott Trägner Wilfried.

A kérdés az, hogy a nagyobb erőgépekhez hogyan lehet majd biztosítani a méreteiben optimális, kitartó teljesítményre képes és gyorsan tölthető energiaforrást, ami még ráadásul árban is elfogadható.

Érkezik az akkumulátoros traktor a Kubotától

A Kubota is megalkotta első, LXe-261 típusú, elektromos meghajtású kompakt traktorját. A gyártó tájékoztatása szerint az elektromos Kubota LXe-261 19 kW/26 LE-vel rendelkezik, energiáját pedig lítium-ion akkumulátorból nyeri. Az akkumulátor kapacitása három-négy órára elegendő reális használat mellett, de a gyorstöltési funkció lehetővé teszi az egyórás töltést akár ebédszünetben is.

Az új Kubota LXe-261 állítólag semmivel sem rosszabb, mint egy hagyományos kompakt traktor, sokféle munkafolyamatra alkalmas, szabványos kardántengelyekkel, robusztus erőátvitellel és hidraulikus funkciókkal rendelkezik. A Kubota az LXe-261-et szabványos hátsó függesztővel is ellátja, a típus várhatóan 2023 tavaszán megérkezik Európába is.




Szerző: AgrárUnió


Címkék:

LEGOLVASOTTABB HÍREK

2023.03.05

ZÖLDSÉGFÉLÉK TÁPANYAGIGÉNYE

TOVÁBB OLVASOM...

2023.02.19

Mit ültessek a kert árnyékos oldalára?

TOVÁBB OLVASOM...

2023.02.17

Miért válasszunk magyar burgonyafajtákat?

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.28

Ukrán gabona, uniós fejfájás

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.27

Nemcsak olcsó gabona, hanem silány liszt is érkezik Ukrajnából

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.25

Videón, ahogy az autó felborít egy pótkocsis traktort

TOVÁBB OLVASOM...

2023.01.24

Páratlan technológiai újítás a Huntractornál

TOVÁBB OLVASOM...
TOVÁBB A HÍREK OLDALRA...