traktor

Talajkímélés okosan

Abroncsnyomás-szabályozástól a gumihevederes járószerkezetekig

Hogyan tudjuk a legtöbbet tenni az általunk művelt talajok védelméért, ha önjáró gépek járószerkezetét vizsgáljuk? Sokunkban felmerülő és visszatérő kérdés, a válasz pedig nem egyszerű!

A Deraland Kft. talajkímélés témakörében két neves, ismert márka termékeit forgalmazza, a ZUIDBERG TRACKS gumihevederes járószerkezeteket, valamint a PTG abroncsnyomás-szabályozó készleteket és rendszereket.

Traktorok esetében mi a legfontosabb számunkra?

Adott motorteljesítménnyel és üzemi tömeggel rendelkező traktorral a lehető legjobb vontatási teljesítményt érjük el úgy, hogy minél kevésbé tapossuk, tömörítsük a talajunkat. Ehhez mire van szükség?

– Megfelelően súlyozott traktorra (első és hátsó tengelyek sú­lyozása adott munkaművelethez és üzemeltetési körülményhez),

– megfelelő méretű és szerkezetű gumiabroncsra,

– ha megoldható, akkor kerüljük a nedves, erősen felázott talajon történő munkavégzést, mert minél nedvesebb a talaj, annál alacsonyabb a hordozóképessége, és annál gyorsabban szenvedhet káros talajtömörödést,

– a gumiabroncsok nyomásának szabályozására.

Az utolsó, nagyon fontos és aktuális témakörre jelentenek meg­­­oldást a Deraland Kft. kínálatában a PTG német cég ál­­tal fejlesztett és gyártott abroncsnyomás-szabályozó termékek a ké­­­­­­­­­zi készlettől egészen a traktor vezetőfülkéjéből, akár ISOBUS rendszeren keresztül szabályozható rendszerekig.

Miért fontos az abroncsnyomás szabályozása közúton és szántóföldi körülmények között?

Közúton megfelelő nyomás beállításával kisebb az abroncs gördülési ellenállása, ami alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és kisebb gumiabroncskopást eredményez, és növekszik a jármű stabilitása, valamint van lehetőség menet közben minimális belső abroncsnyomás-változtatásra az útminőség kompenzálására. A magasabb közúti abroncsnyomás ezenkívül csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást (–5%) és a gumikopást (–20%) is.

Szántóföldi munkák során viszont azért fontos az abroncsok belső nyomásának szabályozása, hogy traktorunk motorteljesítménye és a munkaművelethez igazított, motorteljesítménnyel arányos üzemi tömege minél nagyobb arányban tudjon hasznosulni, minél kisebb kerékcsúszással. Ehhez megfelelő bordaszám és felfekvési felület szükséges. A jelentős felfekvésifelület-növekedés (akár 100%-os növekedést is el lehet érni) hatására, azzal párhuzamosan jelentősen csökken a nyommélység és talajtaposás (akár 50%-os csökkenés), ami a vetett növénynek jobb életkörülményeket biztosít. Csökken a kerékcsúszás, és több profilborda kapaszkodik, aminek hatására növekszik a vonóerő, a területteljesítmény, és csökken az üzemanyag-fogyasztás és a munkaidő. Valamint gépkezelő- és gépkímélőbb közlekedést jelent szántóföldön, mert a lengések száma nagymértékben csökken, és alacsonyabb lesz a gumiabroncskopás is.

talajkimeles3

Azonban az abroncsok felfekvési felületét nem lehet a végtelenségig növelni, főleg akkor nem, ha a közúti közlekedésben is szabályosan kívánunk részt venni. A gumihevederes járószerkezetek alkalmazása maximális felfekvési felületet biztosít a gép szélességének minimális mértékű növelése mellett vagy a szélességi méret növelése nélkül. A nagyobb felület jobb nyomáseloszlást is eredményez, így a nagy tömegű járművek talajon való közlekedését is lehetővé teszi, a talajszerkezet megóvása mellett javítja a gép terepjáró és vontatási képességét. A hosszában növekvő felfekvési felületnek és ezáltal a lényegesen több kapaszkodóköröm-kapcsolatnak köszönhetően nagyobb vonóteljesítmény átvitele lehetséges, illetve kombájnok esetében a lényegesen hosszabb felfekvési felület nagyobb betakarítási sebességet is enged a vágóasztal jobb hossz- és keresztirányú szabályozása mellett, mert kisebb a géptörzs lengése. A kéthevederes rendszerektől eltérően a kanyarodás során nincs szükség a hevederek fékezésére, így a talajszerkezet károsodása is minimális.

Az időjárási szélsőségek fokozódása és a munkaerő hiánya miatt egyre nagyobb méretű és tömegű gépek beszerzése mellett döntenek a gazdálkodók. Azonban a nagyobb teljesítményű gép nagyobb üzemi tömeggel is rendelkezik, ezért fontos a megfelelő járószerkezet kiválasztása, karbantartása és üzemeltetése.

A ZUIDBERG TRACKS járószerkezeteket gyárt traktorokhoz, kombájnokhoz és önjáró szecskázókhoz, valamint minden olyan önjáró géphez ajánljuk, amely nagy üzemi tömeggel rendelkezik.

A gumihevederes járószerkezetek háromféle hevederszélességben (61/76/92 cm) érhetők el, pozitív hajtásrendszerrel, és 2, 3 vagy 4 bogie-s támasztógörgő-kialakítással vannak szerelve. Így adaptálhatók a különféle márkájú traktorokhoz, kombájnokhoz, önjáró szecskázókhoz, cukorrépa-betakarító gépekhez. Kétféle keretkialakítást alkalmaznak náluk, amelyek a váz és a járószerkezet közé kerülnek beépítésre. A C keretnél a gép véglehajtásai a teherviselő elemek, ami elsőre nem tűnhet vonzó megoldásnak, előnye viszont, hogy a hevederes szerkezetet viszonylag gyorsan (két emberrel és egy targoncával nagyjából 4 óra alatt) kerekekre lehet cserélni. A C keretet elsősorban betakarítógépekhez ajánljuk. Egy közbetét elem segítségével a járószerkezet könnyedén adaptálható az önjáró betakarítógépek jelentős részéhez. Az F keretnél mindez nehézkesebb, célszerű tehát hosszabb időre fennhagyni a hevedert, itt azonban már a keret a teherviselő elem, nem a véglehajtás. Traktoroknál csak F keret kialakítása lehetséges, s ott a véglehajtás és a hevederhajtás közé be van építve egy hajtómű, amely felveszi a terheléseket. Az F típust azoknak a termelőknek ajánljuk, akik hosszú távon szeretnék használni a gumihevederes járószerkezetet, hiszen ezt nem lehet gyorsan és egyszerűen átszerelni.

talajkimeles2

A Deraland Kft. talajvédelem-témakörben forgalmazott termékei új gépekre és már korábban vásárolt gépekre is felszerelhe­tőek. Bármilyen kérdés vagy igény merül fel, állunk a gazdálkodók rendelkezésére.

 

Szerző: AgrárUnió

Tags: gumiheveder, gumihevederes járószerkezet, talajkímélés, Deraland Kft., abroncsnyomás-szabályozás

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom