tartály

AdBlue: tények és tévhitek

Nem csupán karbamid és víz – ügyeljünk a minőségre és a tárolásra

Mit tegyünk, ha rossz helyre tankoljuk az AdBlue adalékot? Érdemes-e magunknak előállítani a vegyületet? Hogyan tároljuk, hogy mindvégig megőrizze a minőségét? Jó tanácsok kezdőknek és haladóknak.

Az AdBlue viszonylag egyszerű összetételű, főleg ioncserélt vízből és autóipari karbamidból álló, folyékony, tiszta oldat. A szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel ellátott járművekben vízzé, ammóniává alakítja a kipufogógázok ártalmas nitrogén-oxidjait, ezáltal környezetbaráttá teszi az – egyebek mellett – mezőgazdaságban használt, korszerű dízelmotorokat. A Német Gépjárműipari Szövetség (VDA) által bejegyzett márkaként az AdBlue analitikai összetétele elvileg nem mutathat nagy eltéréseket, de hígítással, házi „pancsolással” vagy akár a helytelen tárolás révén jelentősen ronthatnak a minőségén. A folyadék névlegesen 32,5 százalék karbamidot tartalmaz, és ettől csak minimális, ±0,7 százalék eltérés lehetséges (31,8–33,2 százalék).

Csak a gyártó vállalhat garanciát

„Mi közvetlenül a gyártóktól szerezzük be az adalékanyagot, ezért lényegesen olcsóbban tudjuk adni, mint a kutaknál. Az AdBlue szállítása speciális saválló tartálykocsiban történik, s miután beletöltik az akár 23-24 ezer liternyi mennyiséget, leplombálják a töltőnyílásokat, hogy útközben ne szennyeződhessen a folyadék. A kiadott anyagot gyártói certifikáttal, analitikai lappal látják el, sőt a laborban minden esetben bevizsgálják, mintát is tesznek el belőle, így panasz esetén azonnal visszakereshető a szállítmány” – részletezte a gondos procedúrát az AgrárUniónak Savanyu Ottó, az adalékanyag mellett kezelőberendezéseket, töltőállomásokat forgalmazó Bakonytruck Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Ők a 2000 liter fölötti rendeléseket járatszerűen, néhány nap alatt szállítják ki partnereiknek, a 2000 liter alatti mennyiségeket pedig 1000 literes, plombával ellátott IBC tartályokban juttatják el a vevőkhöz. A leengedés során átfolyásmérő rögzíti az átadott mennyiséget, és ez alapján szállítólevelet is nyomtatnak a helyszínen. Az anyag szakszerű áttöltése után a feltöltött tárolótartályokat szintén leplombálják, így az adalék megőrzi eredeti minőségét.

A szállítás során elvileg nem kerülhet szennyeződés a folyadékba, de ha a vásárlók helytelenül kezelik, természetesen történhet minőségromlás a terméknél. Magyarországon csak a Mol rendelkezik gyártási licenccel, ám jelenleg nem állít elő AdBlue adalékanyagot, így a forgalmazók többnyire Szlovákiából, Lengyelországból vagy Ausztriából szerzi be az árut. Mivel a karbamid alkotóelem műtrágya gyanánt is megvásárolható, sokan éreznek késztetést arra, hogy maguk próbálkozzanak meg a gyártással. Ez – mindamellett, hogy törvénytelen – komoly károkat okozhat a mezőgazdasági gépekben, még a keverési arány betartásával is. A granulált műtrágyaszemcsék ugyanis speciális anyaggal vannak bevonva, hogy ne álljanak össze, vagyis ebben az esetben már nem beszélhetünk tiszta karbamidról. Ha ezt oldjuk fel, és töltjük bele az AdBlue-tartályba, az könnyen tönkreteszi a vezérlőberendezést és a katalizátort, tehát egyáltalán nem éri meg a vegyület kikeverése – bár kétségtelen, hogy így nagyjából 70 százalékos áron állítható elő. Az igazi AdBlue szinte orvosi tisztaságú, még a bele kerülő víz minősége is speciális, vagyis nem egyszerű az előállítása, különösen nagyobb mennyiségben. „Egy Volvo-szervizben láttam egyszer hét darab kiszerelt katalizátort, amelyeket a házilag készített, olcsó adalék tett tönkre. Elvízkövesedtek, az idegen anyag kirakódott a felületükön, használhatatlanná váltak, legalább 10 millió forintos kárt okozva a kamiontulajdonos cégnek” – emlékezett vissza Savanyu Ottó.

 tartály

Hogyan tároljuk szakszerűen?

A szakembertől hasznos tanácsokat hallhattunk az AdBlue felhasználására, kezelésére, tárolására vonatkozóan is. Ha például rossz helyre tankoljuk, véletlenül a gázolajtankba töltjük, akkor rögtön le kell üríteni az egészet, még a járművet sem szabad beindítani. Az adalékanyag az egészségre veszélytelennek mondható, ám érezhető maró hatással rendelkezik, így – ha belejut – azonnal tönkreteszi az üzemanyag-ellátó rendszert. Az AdBlue fémmel érintkezve agresszívan viselkedik, a rézre, alumíniumra, vasra egyaránt káros. Nem véletlen, hogy a számára kiépített rendszerben (tartály, ellátóberendezés stb.) kizárólag saválló krómacéllal találkozik. Ennek értelmében az alumíniumból készült gázolajtankot is azonnal kikezdi, ha pedig megindul a fém oxidálódása, és az bekerül az égéstérbe, akkor a hengerfejeket, szelepeket is károsítja. El kell kerülni az adalékanyag környezetbe jutását is, ha pedig véletlenül valaki lenyeli, igyon sok vizet utána, hogy hígítással tegye ártalmatlanná. A bőrről szappannal és vízzel mosható le.

Az AdBlue fogyását a járművek műszerfalán elhelyezett kijelző mutatja, így jó előre lehet kalkulálni az utántöltésével. Korántsem fogy olyan gyorsan, mint a gázolaj (nagyjából annak 3-5 százalékával számolhatunk), ezért elvileg nem érheti meglepetés a kezelőt, de a biztonság kedvéért akár tarthat is egy kannával a fülkében. (Ez inkább kamionosoknál szokás, már csak azért is, mert a Bakonytrucknál például fél áron kaphatják meg a töltőállomásokhoz képest.) A fogyás tempója értelemszerűen a munka intenzitásától is függ, mélyszántásnál egyértelműen nagyobb, vonulásnál kisebb a mértéke. Ha az adalékanyag kiürül, a jármű általában letilt, vagy csupán minimális távolság tehető meg vele. Régen – vészmegoldásként – desztillált vízzel feltöltve még használhatták, de ma már általában nem. Online fórumokon néha felmerül, hogy emberi vizelettel is pótolni lehet, ez azonban hamis információ, mert a két vegyület összetételi aránya meglehetősen eltérő. Bár az AdBlue folyadék –11 Celsius-fokon megfagy, nem szükséges télire leengedni, mert a gyártók az AdBlue-ellátórendszer kialakításánál számoltak a fagyásveszéllyel, és fűtéssel, valamint más műszaki megoldással oldják meg ezt a problémát. Az adalékanyag minőségromlás nélkül olvad ki, nem károsítja a megfagyás. Nagyobb gondot okoz neki a túlzott meleg, tűző napsütésben, tartósan 35 fok fölött ezért nem célszerű tárolni. Legyen tető alatt, hűvösebb helyen, mert ha bizonyos mennyiségű víz elpárolog belőle, a forróságtól kikristályosodó anyag ugyan visszaoldódik, de megváltoznak benne az összetételi arányok.

Tankolóeszközök és -rendszerek

A telephelyi tárolást követő felhasználás során gyakori hiba, hogy az IBC tartályból kivett adalékot vödörrel, kannával, tölcsérrel juttatják a jármű tankjába. Ettől piszkos, olajos lesz, és tönkreteszi a tömítéseket az adagolórendszerben. „Tanácsolom a gazdáknak, hogy a drága gépeikhez méltó kiszolgálóeszközt válasszanak – mondta Savanyu Ottó. – A kisebb eszközállományú vállalkozásoknak már az is elég, ha az IBC-t felteszik egy emelvényre, és gravitációs rendszeren keresztül tankolnak. Ehhez lényegében csak pisztoly, tömlő szükséges, és zárt, biztonságos marad a rendszer. A folyadék emellett elektromos úton is a tankba juttatható, korszerű membránszivattyúk segítségével.” A Bakonytruck Kft. ezen a téren az olasz Piusi termékeit ajánlja, illetve a – szintén olasz – Adam Pumps szivattyúi, átfolyásmérői, szűrői és más eszközei is megtalálhatók a kínálatában. Olyan megoldás is elképzelhető, hogy a szivattyút az IBC oldalára akasztják fel, de a tartály mérőeszközzel, automata pisztollyal és igény szerinti tömlővel is ellátható. A digitális óra állandóan méri, összesíti, hogy ki, mikor és mennyit tankolt, ezáltal elkerülhetők a tévedések és félreértések.

Az is megoldható, hogy a táblákon dolgozó traktoroknak, betakarítógépeknek ne kelljen lejönniük a tankolás miatt, erre valók ugyanis a mobil töltőállomások. Akkumulátorról megtáplálva (12 vagy 24 voltról működtetve) lehet őket használni, és leggyakrabban a 400 literes változatot szokták megvásárolni belőlük. A gázolajtartály mellé ez is felhelyezhető egy kis furgonra, és közvetlenül a mezőgazdasági gép mellé lehet vele állni. A kombájnoknak gyakran olyan magasan van a betöltőnyílásuk, hogy oda csak szivattyúval, pisztollyal lehet feljuttatni az anyagot. A Bakonytruck Kft. saját tervezésű töltőállomásokat is forgalmaz, igény szerinti térfogatban és formában, a vevő által kért eszközökkel felszerelve. Chipkártyás leolvasással indítható automata rendszereket is kínálnak, amelyek folyamatosan gyűjtik az adatokat a járműkezelőkről, a tankolt mennyiségről, az időpontról és más szükséges információkról. Ezek a csúcskategóriás berendezések elsősorban a nagyobb felhasználóknak ajánlottak.

 

Szerző: AgrárUnió

Tags: AdBlue, tárolás, adalék, tartáty, töltőállomás

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom