TERMÉNYFELVÁSÁRLÁSI ÁRAK:
Étkezési búza: 64.203,61 Ft (tonna)
Napraforgómag: 140.553,90 Ft (tonna)
Takarmánykukorica: 60.021,85 Ft (tonna)
Takarmányárpa: 55.089,02 Ft (tonna)
Repcemag: 159.621,06 Ft (tonna)
Full-fat szója: 210.961,02 Ft (tonna)
ÜZEMANYAGÁRAK:
Gázolaj ára: 653 Ft
Benzin ára: 643 Ft
DEVIZA KÖZÉPÁRFOLYAM:
EUR: 393,4
USD: 369,7
CHF: 406,26
GBP: 461,09
Hirdetés
Fliegl pótkocsik: 
problémamentes szállítás

Fliegl pótkocsik: 
problémamentes szállítás

Gépesítés - 2019.08.03

Hosszú időbe telt, mire megtalálta a maga számára legmegfelelőbb pótkocsikat az 1200 hektáron gazdálkodó, darvasi Csiff-Land Kft. A tulajdonosok a Fliegl forradalmi letolórendszere mellett kötelezték el magukat, és még egyszer sem kellett megbánniuk a döntésüket.

Darvas község Hajdú-Bihar és Békés megye határán fekszik. Első írásos említése az 1300-as évek legvégéről származik, a 17. században pedig – mások mellett – 
a Csiffy család birtokolta. Mindez csak azért érdekes, mert utunk a májusi nagy esőzések után a falu határában lévő Csiff majorba, a Csiff-Land Kft. székhelyére ve­­zetett, s a hely és a cég egyaránt a hajdani família nevét viseli. Egyéb közük már nincs hozzá, az 1991-ben alakult vállalkozás úgy jött létre, hogy 91 személy dolgozói privatizációban megvásárolta 
a Berettyóújfalui Állami Gazdaság darvasi kerületét. A résztulajdonosok aztán lassan kiöregedtek, üzletrészeiket eladták, így mostanra a cég családi tulajdonba került át, és két ügyvezetővel működik. Az apa, Máté József elsősorban a gépészetet irányítja, míg lánya, az agrármérnök végzettségű Máté Réka az adminisztrációt és a beszerzést intézi, de akkor is őt hívják, ha birkákat kell oltani. A napi teendőket tehát nem lehet és nem is kell szétválasztani, a mezőgazdaság számukra sem annyira munka, sokkal inkább létforma. „Úgy lehet eredményes gazdálkodást folytatni, ha a tulajdonos is benne van reggeltől estig” – említi meg az apa is. Fő profiljuk a szántóföldi növénytermesztés, 1200 hektárnyi saját és bérelt földön termesztenek búzát, napraforgót, repcét, valamint némi kukoricát és lucernát. Az állattenyésztést sem mellőzik, 650 anyajuh és azok szaporulata képezi az állományt, de halgazdálkodással is foglalkoznak, utóbbit a vő irányítja. A munkában 28 állandó alkalmazott segíti őket. „Maroknyi megbízható, összetartó csapat” – emeli ki Máté József, azt sem elhallgatva, hogy egyre nehezebb képzett munkaerőt találniuk. Darvas mellett nagyjából 30 ki­­­­­­lométeres körzetből, Berettyóújfaluból, Nagyrábéról érkeznek hozzájuk reggelente az emberek.

fliegl mate reka mate jozsef

Máté Réka és Máté József, a darvasi Csiff-Land Kft. ügyvezetői

A környékbeli földek zömmel réti agyagtalajok és szikes talajok, amelyek vendégmarasztalóvá válnak, ha eláznak, ragadnak és süllyednek. A tulajdonosoknak már az 1990-es években is gondot jelentett, hogyan tudják elvinni a földről a levágott terményt és elszállítani a 10-15 kilométerre lévő zsákai szárítóközponthoz. Többféle pótkocsival próbálkoztak, aztán megtalálták a Fliegl márkát, és ma már három Gigant ASW 381-es letolós pótkocsi dolgozik a gazdaságukban. 
A robusztus felépítésű, széles kerekű, 20 tonnás (29 t össztömegű) eszközök tökéletesen beváltak, süppedős földúton és tarlón is jól húzhatók a 130 LE teljesítményű Steyr, Case IH és John Deere traktorokkal. „Könnyen ürítenek, szemszórás lényegében nincs, ráadásul a karbantartási igényük is minimális” – teszi még hozzá Máté József.

A Fliegl szabadalmaztatott letolórend­szere forradalmi újításnak számít a szántóföldi (és közúti) szállításban. Fontos előnye a billentős rendszerekkel szemben, hogy kis belmagasságú épületekben is problémamentes az ürítés, a pótkocsi sokkal stabilabb az alacsony súlypont által, optimális préseléssel pedig akár 60 százalékkal nagyobb rakodási mennyiség érhető el (tömöríthető anyagok, például siló, lucernaszecska szállítása esetén). Praktikusabb a láncpadozatnál, kaparópadozatnál is, hiszen nincsenek érzékeny, gyorsan kopó alkatrészei. A háromtengelyes Gigant ASW 381-es letolós pótkocsik önsúlya közel 7800 kg, megengedett össztömegük 29 tonna. A teknőhossz a hátfallal együtt 8100 mm, szélessége 2380 mm, míg az oldalsó teknőmagasság 2000 mm. A raktérfogat tömörítés nélkül nagyjából 40 köbméter. A Csiff-Land Kft. három pótkocsija közül a legrégebbi hétéves, a legújabbat pedig idén vásárolták, ahogy folyamatosan selejtezték le a régebbi pótkocsikat, úgy történtek a beszerzések. Az univerzális eszköz 
az ÜLS 400 típusú átrakócsigával könnyen nagy teljesítményű átrakókocsivá alakítható, de alkalmas silószállításra is, sőt egy adapter felszerelésével akár szervestrágya-szórásra is használhatják. „Nálunk erre nincs szükség, mert a juhászatban megtermelt szerves trágyát a halastavon használják fel a planktontermeléshez. Egyébként sem keletkezik annyi, hogy az 1200 hektárnyi földünk jelentős részét leszórhassuk vele” – mondja Máté József.

A darvasi gazdaságban nincsenek fo­­lyamatosan „befogva” a pótkocsik, évente nagyjából két hónapig használják őket, akkor viszont teljes kapacitáson. Kiemelkedő műszaki állapotuk nemcsak a kíméletes bánásmódnak, de a gondos és rendszeres karbantartásnak is köszönhető. Használat után mindig letakarítják, télen fedél alatt tartják őket, hetente néhány alkalommal zsírozzák, illetve ellenőrzik a kerekek nyomását. Az abroncsokhoz fűződik egyébként a pótkocsikkal kapcsolatos egyetlen említésre méltó probléma is, az egyiknél a futófelület vált le, a másiknál a gumi oldala hasadt ki, ám ezért a környékbeli utak minősége volt 
a felelős. A kátyúk rendkívüli igénybevételnek teszik ki a széles abroncsokat, mivel azonban mindkét esetben garanciában kicserélték a meghibásodott termékeket, a gazdaságot nem érte kár. Mátéék a Győr-Moson-Sopron megyei Abdán gyárat működtető Fliegl cégben korrekt partnert ismertek meg, a kiszolgálás mindig készséges, és a helyi területi képviselő évente többször akkor is meglátogatja őket, ha éppen nem terveznek beszerzést. A márkát régóta használják, egy időben 
a kabai lizinüzem melléktermékét szórták a szántóföldekre, amihez egy 25 köbméteres hígtrágyaszórót vettek igénybe, s 
a nagy teljesítményű, megbízható eszköz jó szolgálatot tett számukra. A hét esztendő alatt vásárolt Gigant ASW 381-es letolós pótkocsikat legalább 20-25 évig szeretnék használni, ez a megtérülés szempontjából is fontos lenne. A dolgozók is kedvelik őket, előfordult már párszor, hogy a keskenyebb abroncsú pótkocsikkal a nedves talajon küszködő traktorosok irigykedve néztek a széles kerekekkel 
a földúton „végigvágtató” Fliegl kocsik után. Amolyan igazán szélsőséges, esős aratáson még nem kellett próbára tenni őket, de az egyre kiszámíthatatlanabbá váló időjárás miatt alighanem egyszer majd erre is sor kerülhet.

 flieglrakter

A raktérfogat tömörítés nélkül nagyjából 40 köbméter

A darvasi Csiff-Land Kft. a három Gigant ASW 381-es letolós pótkocsi mellett még két darab DPW-180-as bálaszállító pótkocsival is rendelkezik. Egyszerre szerezték be őket körülbelül öt esztendeje, amikor a lucerna- és gyepszéna, szalma gyors és hatékonyan behordására kerestek megfelelő eszközt. Ezekre a pótkocsikra akár 22 nagybálát is fel tudnak tenni, vagyis 6-7 tonnát, miközben korábban egy hagyományos pótkocsival legfeljebb 2 tonnát tudtak szállítani. Az egyszerű felépítésű, de rendkívül strapabíró DPW-180-asokat évente 3-4 hónapon keresztül használják, s a háromtengelyes pótkocsikat ugyanazokkal a 130 LE-s traktorokkal húzzák, mint a letolókocsikat. A forgózsámolyos kialakítás révén könnyen manőverezhetők, ráadásul a 3,5 mm-es, csúszásmentes lemezből készült, 9900×2480 mm-es plató hossza 1200 mm-rel nyújtható, ha könnyebb bálák szállítására kerül sor. A pótkocsik közúton nem sokat vonulnak, bár tavaly eladtak 500-600 bálát Berettyóújfaluba, és akkor jól bírták a „kiképzést”.


Gyártó:
FLIEGL ABDA Gépgyártó Kft.
H-9151 Abda, Pillingerpuszta
+36 96 553-303
sales@fliegl.hu
www.fliegl.hu






Szerző: AgrárUnió

Címkék: pótkocsi, Fliegl, Csiff-Land Kft.
Friss hírek
Kiemelt hírek

Ezt olvasta már?

Miseran Flexx-hatás felpörgetve a varázsló csomagjában

A kukorica gyomirtása nem megoldhatatlan feladat, ugyanakkor mégis egyre nehezebb. Túl vagyunk az aranykoron: ...