pótkocsi

Milyen pótkocsit vegyek?

A magyarországi gazdálkodók tavaly 5,5 milliárd forintot fordítottak új mezőgazdasági pótkocsik beszerzésére. Mivel a szállítóeszközök csereciklusa legalább egy évtized, az ilyesfajta vásárlások hosszú távú beruházást jelentenek. Továbbra is a kéttengelyes, forgózsámolyos kivitelek tűnnek 
a legnépszerűbbnek, ám a tandem és tridem futóművel szerelt, letolórendszerű pótkocsik is lassan teret hódítanak.

A magyar mezőgazdaságban évente meg­­­­­mozgatott áruk (szemes termények, takarmányok, inputanyagok) mennyisége bőven meghaladja a 100 millió tonnát, és ennek a munkának közel kétharmadát traktorvontatású pótkocsikkal végzik el. Az erőgépekhez hasonlóan a határok itt is egyre feljebb tolódnak, a gyártók folyamatosan növelik eszközeik teherbírását, raktérfogatát, miközben arra is ügyelnek, hogy – az optimális súlyelosztás, az egyre fejlettebb gumiabroncsok révén – minimalizálják a taposási károkat. Ezúttal a jog­­szabályalkotókra sem lehetett pa­­nasz, ők is igyekeztek lépést tartani a vál­­­­­­­­tozásokkal, hiszen az elmúlt években jelentősen nőtt a vontatható tömeg, valamint a maximális szállítási sebesség is.

A hazai gazdálkodók a tavalyi évben 5,5 milliárd forintot fordítottak új mezőgazdasági pótkocsik beszerzésére az Ag­­­rárgazdasági Kutató Intézet (AKI) adatai szerint. Ez 20 százalékos emelkedést jelent a 2017-es esztendőhöz képest, az értékesített darabszám 922-ről 1108-ra ugrott. Az átlagos vásárlási érték 4,96 millió forint volt. A 2018-as kimagasló évnek számított a bálaszállító kocsik terén is, ezekből ugyanis 38 százalékkal többet, 297-et értékesítettek a megelőző évi 216 darabbal szemben. A kis- és közepes gazdaságok – körképünkből úgy tűnik – továbbra is ragaszkodnak a több évtizedes, még a rendszerváltás előtti időkből ránk maradt hagyományokhoz, legalábbis abban a tekintetben mindenképp, hogy a legtöbben a kéttengelyes, forgózsámolyos pótkocsikat keresik. A nagyobb gazdaságoknál már érzékelhető némi elmozdulás a tandem és tridem futóműváltozatok felé, míg az ürítés terén hasonlóan lassú térhódításba kezdtek a letolórendszerű pótkocsik, bár a billenős verziók változatlanul népszerűbbek.

Új pótkocsi beszerzésénél elsődlegesen a rendelkezésre álló, vontatásra kiszemelt traktor teljesítményét és tömegét kell figyelembe venni. A legtöbb hazai gazdaságban napjainkra magasabb felszereltségű, erősebb traktorok váltották fel a régi MTZ-ket, és ezek a 100–140 LE-s teljesítménykategóriába tartozó gépek már könnyedén kezelnek egy 20 tonnás pótkocsit (még a hazai gazdálkodók által gyakran alkalmazott túlterhelés esetén is). Mindezzel együtt egy szállítóeszköz-vásárlás Magyarországon a hosszabb távú befektetések közé tartozik, nálunk ugyanis a pótkocsik csereciklusa legalább egy évtizedre tehető. Ennyi idő után azonban nemcsak elfáradnak, de általában el is avulnak, a sűrűn felbukkanó új konstrukciós megoldások szinte „kötelezővé” teszik tehát a gyakori váltást azok számára, akik hatékonyabban, eredményesebben kívánnak termelni.

Színben is igazodhat

A nyírteleki központú AJG Agrogép Jár­mű- és Gépgyártó Kft. (a jogelődei révén is) több évtizede foglalkozik mezőgazdasági gép- és járműgyártással. Eleinte gépállomásként, később a Nyíregyházi Mezőgép leányvállalataként, majd önálló cégként működött, így tett szert jelentős tapasztalatra. Nagy múltra tekint vissza a mezőgazdasági szállítójárművek tervezésében, fejlesztésében és gyártásában, termékeire a felhasználói igényekhez messzemenően alkalmazkodó kialakítás, minőségi anyagok és alkatrészek felhasználása, precíz gyártási technológia jellemző. Pótkocsijaik 100 százalékban magyar gyártmányú termékek, mindegyik típusbizonyítvánnyal rendelkezik. Hazai cégként az AJG megfelelő alkatrészellátást és szervizt garantál az összes megyében jelen lévő kizárólagos területi képviselői révén. „A néhány száz hektáron termelő családi gazdaságoknak általában egy nagyobb, háromtengelyes, 24 tonna össztömegű mezőgazdasági pótkocsi beszerzését szoktuk javasolni, vagy két kisebb, kéttengelyes, forgózsámolyos, 15–18 ton­­­nás eszközét, attól függően, milyen növénykultúrákkal foglalkoznak. Nem mindegy, hogy gabonafélék szállítására akarják őket használni, vagy például napraforgóhoz, utóbbinál ugyanis a térfogat meghatározóbb a tömegnél, így elkél az oldalmagasítás is” – magyarázta Lud­mann Zoltán értékesítési és marketingvezető.

AJG AP 209

Az AJG AP 209-es gabonafélék és gumós termékek, illetve homok, sóder, föld szállítására is alkalmas

Természetesen az is fontos, hogy a meg­­­­­­­­­lévő traktorunk teljesítménye össze legyen hangolva a vontatható össztömeg­gel, és persze nem mindegy a terület állapota sem, ahonnan a terményt el kell szállítani. Az AJG mezőgazdasági pótkocsijai közül a 12 tonna össztömegű, kéttengelyes, forgózsámolyos AP 209-es modellt lehetne elsőként kiemelni, amelynek gabonafélék és gumós termékek betakarításánál vehetik jó hasznát a gazdák, de homok, sóder, föld és más ömlesztett anyagok szállításánál is alkalmazhatók. A 15 tonnás AP 2011 szintén univerzális pótkocsi, ám ennek normál raktérfogata már 6,5 köbméter, magasítóval pedig 12-re bővíthető. A 18 tonna össztömegű AP 2013-as 10 (illetve 17,6) köbméteres, míg a 24 tonnás AP 3018-as 14 (illetve 24,4) köbméter kapacitású, ráadásul utóbbi – mint a típusszáma is utal rá – már háromtengelyes, forgózsámolyos kivitelű. A felsorolt pótkocsik vontatására minden olyan lassú jármű és mezőgazdasági vontató alkalmas, amely rendelkezik egyvezetékes légfék-, 12 V feszültségű elektromos csatlakozási lehetőséggel és felső csapos pótkocsi-vonószerkezettel. Mindegyik változat hidraulikusan, egy munkahengerrel, három oldalra billen. Opcióként módosíthatók a kerékméretek, kérhető egy sor magasító vagy dupla garnitúra, valamint ponyva, pódium, de egy- vagy kétkörös, illetve 2+1-es fékrendszerrel is felszerelhetők. „Igény esetén, új gyártású pótkocsiknál akár színben is igazodni tudunk a partner elvárásaihoz, hiszen néha ilyen apróságok dönthetnek abban, hogy a mi termékeinket választják-e” – említette meg Ludmann Zoltán. Tapasztalataik szerint Magyarországon még mindig a kéttengelyes, forgózsámolyos mezőgazdasági pótkocsik a legkeresettebbek, bár természetesen az AJG is gyárt már tandem futóműves változatokat is. Ezekkel könnyebb manőverezni, ám jobban terhelik a traktort, míg a kéttengelyeseknél inkább a pótkocsira tevődik a súly, így a traktor tehermentesül, és szinte csak vontatószerepet tölt be.

Csavarodás nélkül

Az 1975-ben alapított, német családi tu­­lajdonban lévő Fliegl cégcsoport sem szorul különösebb bemutatásra azoknak, akik kiforrott konstrukciójú, magas minőségű pótkocsit keresnek a gazdaságuk számára. A Fliegl Abda Gépgyártó Kft. 1993 óta működik Győr-Moson-Sopron megyében, így kiváló szervizhálózattal rendelkezik, sőt a magyarországi telephely a gyártás mellett egyidejűleg Kelet-Közép-Európa kereskedelmi, regionális központja, innen történik a szlovák, román, horvát, török, bolgár és ukrán piaci tevékenység koordinálása is. A Fliegl egyedisége, hogy mindenki másnál elkötelezettebb a letolórendszerű pótkocsik mellett, amelyek számos előnnyel szolgálnak a billentős változatokkal szemben. „A volt KGST-országok más utat jártak be, mint a nyugat-európaiak, örököltek egy hagyományt, amelynek hatása talán még ma is érezhető. A forgózsámolyos pótkocsik idehaza továbbra is igen kedveltek, miközben a hasonló üzemméretű olasz, francia, angol gazdák csak támaszsúlyos kocsival mennek rá a földre. Mivel a forgózsámolyos kialakítás négy ponton ér a talajra, az ilyen pótkocsi mindig csavarodással válaszol az út egyenetlenségeire, a támaszsúly viszont megnöveli a kapaszkodóképességet, így kisebb traktorral nagyobb szállítmány vontatható biztonságosan, a hárompontos letámasztás révén pedig elkerülhető a csavarodás” – végezte el az összehasonlítást Sólyom Pál, a cég Borsod-Abaúj-Zemplén megyei és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei területi képviselője.

Meglátása szerint a magyar piac is lassan a támaszsúlyos megoldások felé fordul, de kiemelte azt is, hogy nyugaton legalább három évtizede már csak teknős pótkocsik futnak, és nemcsak a kombájnkiszolgálás területén. A Fliegl szerint a jö­­­­vőt a letolókocsi képviseli, a mozgóasztallal és megosztott hidraulikával, kettős működésű munkahengerrel ellátott változatokat pedig az abdai gyártóüzemmel rendelkező cég vezette be idehaza. „A megoldás előnyei nyilvánvalóak a billentéssel szemben, hiszen egy ilyen pótkocsi alacsony épületben is gond nélkül képes üríteni, illetve ferde talajon, nehéz terepen sem emelkedik meg a súlypontja, ezáltal elkerülhető a billenésveszély. Nem elhanyagolható, hogy hátrafelé ürítésnél a kerék sem szennyezi a terményt” – emelte ki Sólyom Pál. A letolórendszerrel akár 60 százalékkal nagyobb raktérfogat érhető el (optimális préseléssel a rakomány és nedvességtartalom függvényében), a lerakodás akár ötször gyorsabb lehet, a láncpadozattal/kaparópadozattal szemben kevesebb a gyorsan kopó alkatrész, és teleszkóphenger híján kevesebb olajra is van szükség.

Fliegl ASW 261

A tandem futóműves Fliegl ASW 261-es trágyaszórásra is alkalmas

Az ASW jelzésű letolókocsik az egytengelyes, 10,5 tonna össztömegű változatoktól egészen a négytengelyes, 40 tonnás verziókig érhetők el. Idehaza sokan keresik a tandem futóműves eszközöket is, amelyek közt az ASW 261-es a legnépszerűbb. A 30 köbméteres kocsi hidraulikusan rugózott vonórúddal rendelkezik, ami „illendőnek” számít a támaszsúlyos kialakításnál, illetve bármilyen széles ke­­rék felszerelhető rá (szemben a három oldalra ürítőkkel) akár 750 mm abroncsszélességig, illetve 26,5 col átmérőig. A támaszsúlyt a futómű eltolásával lehet változtatni a kocsiszekrény alatt, ezáltal talajon növelhető a kapaszkodás, közúton viszont csökkenthető, vagyis könnyebben húzhat a traktor. A hasznos megoldások közé tartozik a kétkörös fékrendszer automata fékerőszabályzóval, valamint a talajkormányzott hátsó tengely, de opcióban elektronikus vezérlésű kényszerkormányzással is kérhető a pótkocsi. Kétféle adapter (átrakócsiga és trágyaszóró) szerelhető rá, illetve ellátható gyorstakaró hálóval (bár ez nem vízzáró, de a könnyű anyagok lesodródását meg tudja akadályozni) vagy takaróponyvával, esetleg két oldalra lenyíló, hidraulikával zárható tetővel. A 2000 milliméteres alap oldalfalas változat le- és felfelé egyaránt változtatható, egészen 2300 mm-ig, akár úgy is, hogy csak a két oldalfalat emeljük meg, az ajtót pedig meghagyjuk 2 méteren, mert ezáltal felszerelhetővé válnak az adapterek.

Túltervezett felépítmény

A szombathelyi székhelyű Sato-Gép Kft. eleinte csak használt gépek értékesítésével foglalkozott, majd kibővítették kínálatukat, miután növekvő keresletet tapasztaltak az elérhető áron beszerezhető új gépek iránt. Évről évre bővülő termékpalettájukon jó ideje a Zaslaw mezőgazdasági pótkocsik is szerepelnek, a 66 éves tapasztalattal rendelkező lengyel gépgyártó termékeit minőségi kivitel és széles típusválaszték jellemzi. A kéttengelyes, forgózsámolyos, három oldalra billenthető pótkocsik 6–14 tonna teherbírásig, rengeteg választható felszereltséggel érhetők el, míg a tandem és teknős (félcső) tandem szállítóeszközök kifejezetten erős alvázzal és felépítménnyel vannak ellátva, s raktérfogatuk 33 köbméterig terjed. „Gyári hivatalos importőrként kéttípusú kéttengelyes, forgózsámolyos pótkocsit is forgalmazunk, a Zaslaw D-737-14t szállítóeszköz bruttó 18 és 20 tonna teherbírású változatait. Sajátosságuk, hogy 13 tonna teherbírású ADR híddal vannak szerelve, vagyis bőven túl van tervezve a felépítmény, de speciális megoldás az I gerenda alváz is, amely erősebb a zártszelvénynél. Ha a jogszabályok megengednék, összesen akár 26 tonnát is vihetne, ám így is lehetőség van arra, hogy bruttó 20 tonnára legyen vizsgáztatva, ne csak bruttó 18-ra, mint a versenytársak többségénél, ráadásul mindez felár nélkül elérhető” – hangsúlyozta Walloschek András ügyvezető.

Zaslaw pótkocsi

Kéttengelyes, forgózsámolyos Zaslaw pótkocsi a Sato-Géptől

A kéttengelyes, forgózsámolyos, három oldalra billenő Zaslaw D-737-14t pótkocsi praktikus opcionális felszereltségének része az oldalsó surrantó, amelyet az ügyfél által választott oldalra szerelnek fel, mégpedig a teljes – 5,2 méteres – oldalhosszúságban. „Ez az almatermesztők körében rendkívül kedvelt megoldás, hiszen a surrantó meghosszabbítja a dobófelületet, vagyis gurításkor az almát még egy kicsit megdobja, így az biztosan nem esik be a pótkocsi alá” – mondta Walloschek András. Speciális változatnak számít az XL kivitel, amelyet a vásárlók többsége szívesen választ, ugyanis a 800+800 mm-es magasítókkal 20,5 köbméteres pótkocsihoz juthatnak, amelyre alapból felfér bő 16 tonna gabona. Érdemes azonban az alapfelszereltséget is kissé részletezni még, hiszen a Zaslaw esetében az is meglehetősen gazdag: az új gumiabroncsok, az erősített 13 tonnás híd, a hátsó kivezetések, a vonófej, a szerszámosláda (szerszámokkal), a kézmosó, a kerékékek és a sárvédők mind benne vannak alapból az árban. A pótkocsihoz félautomata, új fejlesztésű gyári ponyvatartó szerkezet is jár (elöl pódiummal a ponyvázást segítendő), az oldalfalak pedig központilag nyithatók-zárhatók. Fékrendszer tekintetében az ügyfél választhat az egy- és kétkörös (illetve 1+2 körös) között, s a kétkörös természetesen automata fékerőszabályzóval van ellátva, így minél nagyobb a teher a pótkocsin, annál nagyobb fékhatást ad tovább a sze­­­­­lep. A cég a januári AGROmashEXPO–AgrárgépShow kiállításon mutatta be új, tandem tengellyel ellátott, teknős (félcső) dömper típusú pótkocsiját. Ezt 33 köbméterig lehet gyárilag magasítózni, amivel szálas takarmány és siló hordására válik ideálissá, vagyis kiemelten ajánlott állattartók számára. A Zaslaw D-764-21 1R jelű szállítóeszköz nagy teherbírású S355J acélszerkezetből készült kerettel, 6 mm-es padozattal és 4 mm vastag Hardox acél oldalfalakkal rendelkezik. A Sato-Gép Kft. új termék vásárlásakor a régi szállítóeszközt is beszámítja, s ezzel kapcsolatban az a tapasztalatuk, hogy már a 80–100 hektáros gazdák is szívesen cserélik le 15–20 éves, 10–12 tonnás pótkocsijaikat. A modernebb és nagyobb kapacitású (jellemzően 20 tonnás) eszközök nemcsak mennyiségi, de minőségi váltást is jelentenek számukra, ezekkel a korábbinál hatékonyabb munkavégzésre képesek.

 




Szerző: AgrárUnió

Tags: pótkocsi

Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Szolgáltatásaink igénybe vételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába. További információ Elfogadom